Fördelar o Nackdelar med barfotahästar?

Syrpa

Trådstartare
Har starkt börjat fundera på att ha min 20åriga islandshäst barfota. Hon rids så gott som varje dag, ca 40 min-2 timmar, kanske 3 ggr i veckan på asfalt(dock inte hela turen). Vad är egentligen fördelarna och nackdelarna med barfotahästar? Kan de vara barfota även om de rids på asfalt? Blir det halt och fastnar det snö under på vintern? Man måste ju verka oftare om den är barfota, men behöver ju inte köpa skor. Är det i längden billigare eller dyrare med barfotahästar?

Sv: Fördelar o Nackdelar med barfotahästar?

Jag tycker inte att det är en bra idé att ta av skorna på en såpass gammal häst som rids så mycket. Har man en häst i den åldern som är fräsch och funkar så ska man vara rädd om den och inte mickla med något som är såpass riskabelt som att ställa om till barfotagång.

För tyvärr är det så att det låter väldigt vackert i marknadsföringen av barfotagång, men det är sällan det funkar så bra. Hästarna får gå och ömma i fötterna flera månader och så måste de skos till slut i alla fall.

Löstagbara boots är en halvbra lösning, de är rätt klumpiga och det är ändå en risk att hästen saknar sina skor i hagen, antingen för att den är öm eller för att det är halt. Och det kan i sin tur leda till att den spänner sig och inte tar ut steget och får problem med ryggen.

Har starkt börjat fundera på att ha min 20åriga islandshäst barfota. Hon rids så gott som varje dag, ca 40 min-2 timmar, kanske 3 ggr i veckan på asfalt(dock inte hela turen). Vad är egentligen fördelarna och nackdelarna med barfotahästar? Kan de vara barfota även om de rids på asfalt? Blir det halt och fastnar det snö under på vintern? Man måste ju verka oftare om den är barfota, men behöver ju inte köpa skor. Är det i längden billigare eller dyrare med barfotahästar?

Personligen börjar jag bli väldigt trött på denna typ av trådar. Kan du inte pröva och sedan återkomma med om det blev billigare eller dyrare,, blev halare eller bättre fäste,, fastnade mindre snö och förklara varför man måste verka oftare om den är barfota vilket borde med sunt förnuft innebära att den sliter mer på sin naturliga bärrand än om den har ett slitskydd med mekaniskt grepp(sko med broddar vintertid)

Vadå köpa skor??? Alla seriösa hovvårdare har alla materiella ting med sig som är nödvändigt för den enskilda individens välmående och enskilda behov..
Jag tycker du ska utgå ifrån dom förutsättningar din häst har och den kompetens som din hovvårdare för dagen har v.s. den du i brist på yrkesutförande kan finna.

Ska bli intressant att ta del av resultatet.

Självklart blir det halt för en oskodd häst, speciellt om det blir is. Så även om du då har din häst oskodd så måste du se till att hålla den broddad, sedan ställer jag mig själv mycket tveksam till att sko av en så pass gammal häst för mig ser det mer ut som om det kan bli en stor nitlott än att det blir en vinst. Att sko av en häst innebär en lång omställning, för dig som rider mycket kan det innebära att du inte kan rida alls eller i varje fall rida betydligt mindre än tidigare.
Det här kan klart medföra negativa förutsättningar för din häst om den är van vid mycket rörelser, och har du då otur så kan hästen få problem i sin kropp.

För att förklara lite vad jag menar, har själv en äldre islänning. OM jag i nuläget skulle låta sko av honom så innebär det för hans del att han inte kan användas i samma utsträckning som tidigare då hornet i hoven slits för snabbt och hästen får alltså ha det lite lugnare på ridfronten. Det innebär i sin tur att han förmodligen kommer att få problem med sina bakben, dessa är slitna pga ålder och han bör ha daglig motion för att hålla sig fräsch vilket alltså tekniskt sätt blir omöjligt om vi skodde av honom nu.

Alltså något att tänka på.

Jag var tvungen att sko min fd. barfotahäst för han slet ner sina hovar.
Jag rider 5 dagar i veckan. Och vi har mycket asfalt.

Tidigare reds han 3-4 dagar i veckan, och inte lika mycket på asfalt. Då funkade det bra. Dock kunde han bli öm på stort grus.

Han hade barfotaskor, men slet mycket på dem också så han hade behövt byta ganska ofta i så fall.

Jag föredrar att ha honom skodd. Och jag vet inte om jag skulle vilja sko av honom nu under den hala årstiden. Många barfotaskor ska ju "gås in" och då blir det ju några dagar utan skor i hagen. Och om det är så halt att de måste ha skor i hagen också vissa dagar så hade jag hellre haft vanliga järnskor än barfotaskor om jag ska vara ärlig.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: muslidag
·
Utrustning Ja som rubriken lyder, vad är bäst ridstövlar eller shortchaps? Det är såklart en personlig preferens, men nu är det dottern som ska ha...
2
Svar
31
· Visningar
4 560
Småbarn En fråga om barn, delat umgänge och jobb. Jag har två helt fantastiska små på 3 resp 6 år. Jag separerade från deras pappa i mars 2015...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Mammas
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 222
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka