Förbundet: ”Tråkigt för den det drabbar”

Hästjobb utomlands är populärt bland unga men det finns stora risker om man hamnar hos oseriösa arbetsgivare.
Svenska Ridsportförbundet menar att de är måna om att alla i branschen behandlas rättvist och med schysta villkor.
Samtidigt poängterar de att de inte är någon arbetsgivarorganisation:
– Avtal görs mellan arbetsgivare och arbetstagare oavsett om det är nationellt eller internationellt, säger Lotta Amnestål, kommunikatör på förbundet.

När man inte klarar av det här hemma i Sverige och i det agerar för att rensa bort oseriösa som satt i system i att utnyttja minderåriga... ...hur skall man klara av det utomlands?

På förbunden är man väl medvetna om vilka verksamheter som är oseriösa. Det har kommit larmande artiklar i Kommunalarbetaren, i dagspressen och reportage i radio och tv. Ändå gör man inget.

Allvarligt är särskilt att man på rid och naturbruksgymnasiumen inte säkerställer att arbetsgivare är seriösa och följer gällande regler trots krav från myndigheterna.

Det räcker med att nämna en sådan sak som de riskbedömningar som skall göras inför PRAO och APL i samråd med skyddsombud och elevskyddsombud samt delges till föräldrar.

När man begär ut de här riskbedömningarna så vägrar huvudmän och rektorer att lämna ut dem. De sätter igång och makulerar eller sencurerar dokument. Skyddsombuden på skolorna gör sig okontaktbara eller hävdar att de bara företräder sina egna medlemmar, dvs det fack som utsett dem.

Här hade HYN kunnat agera i stället för att tyst se på...

Jag måste säga att jag blev lite mer än chockad av att läsa kommentaren från Jonna Ekberg

"Man får sätta gränser för vad man själv tycker är en bra arbetsmiljö. Sen får man göra de valen själv. Det har varit så mycket skriverier om folk som blivit illa behandlade och jag tycker att det är ens eget liv och blir man riktigt illa behandlad är det fritt fram att lämna det stället."

Jag vet att media skriver lite hur som ibland, men hur tänkte hon här? För jag läser det som att de typ får skylla sig själva..

När man blir så knäckt som de här hästskötarna - det är ju oftast hästskötare - blir så förstår de ju inte längre vad som är normalt eller inte normalt.

Som @Bowman säger är det här ju tyvärr inte nyheter för någon. Nyheten borde snarare ligga i att så lite görs från högre ort och att folk faktiskt resonerar som Ekberg verkar göra.

https://www.expressen.se/sport/foreningsliv/unga-svenska-tjejer-utnyttjas-utomlands/

Jag måste säga att jag blev lite mer än chockad av att läsa kommentaren från Jonna Ekberg

"Man får sätta gränser för vad man själv tycker är en bra arbetsmiljö. Sen får man göra de valen själv. Det har varit så mycket skriverier om folk som blivit illa behandlade och jag tycker att det är ens eget liv och blir man riktigt illa behandlad är det fritt fram att lämna det stället."

Jag vet att media skriver lite hur som ibland, men hur tänkte hon här? För jag läser det som att de typ får skylla sig själva..

När man blir så knäckt som de här hästskötarna - det är ju oftast hästskötare - blir så förstår de ju inte längre vad som är normalt eller inte normalt.

Som @Bowman säger är det här ju tyvärr inte nyheter för någon. Nyheten borde snarare ligga i att så lite görs från högre ort och att folk faktiskt resonerar som Ekberg verkar göra.

https://www.expressen.se/sport/foreningsliv/unga-svenska-tjejer-utnyttjas-utomlands/
Precis vad jag tänkte. Dessutom är man i en stor beroendeställning till sin arbetsgivare i ett främmande land. Man känner ingen, kanske inte är så duktig på språket, vet inte var man ska ta vägen och kanske inte har några pengar. Så synnerligt korkad kommentar enligt mig.

Om det är så man tror att arbetsmiljöansvaret ligger, på arbetstagarna, så har man ju fått det alldeles om bakfoten. Undra på att det blir tokigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka