Förbereda gjutjärn för öppen eld?

Murphy

Trådstartare
Kollektivet "Compagniet" går gärna ut och äter om helgerna. Gärna med utsikt över havet och lågans sken spelandes i ansiktet... ...där vi sitter på en stenjäkel på stranden tvärsemot industrihamnen och petar i eldstaden med en kåsa i näven.;)

Hösten har tillägnats hela ICAs och COOPs korvsortiment, tillsammans med allehanda köttbitar grillade på glöd. Så i vinter laddar vi med kolhydraterna sektionsvis: vi vill grädda pannkaka utomhus!:d
Har en liten behändig gjutgärnspanna till övers, som skulle kunna komma väl till pass. Men det är ju inte bara att rigga eländet över elden och börja steka, har jag förstått... det ska tydligen förbehandlas på ngt vänster först? Fettstryka ut-/undersida ett par ggr?

Någon mer erfaren utomhus-/allmogekock därute som kan?:)

Sv: Förbereda gjutjärn för öppen eld?

Har du använt pannan tidigare? Då är den redan infettad och klar.
Annars kan du smörja in den med matolja (smaklös) invändigt och stoppa in den i ugnen på dryga 100 grader ett tag.

Haha jag älskar ditt sätt att beskriva!:love:
När jag tänker på dig så tänker jag ofta att du pratar på just det här sättet som du skriver! Så sött!:love:

Hihi... Vi får köra in Herr Gul och skaffa en liten släde som ni kan lassa alltihop på o ta en tur.
Och vill ni slippa utsikten över havet och industrierna så finns det ju MASSOR av fina ställen i Hemlingby med tillhörande grillplats.
Jag skulle kunna visa er flera stycken;)

Har du använt pannan tidigare? Då är den redan infettad och klar.
Annars kan du smörja in den med matolja (smaklös) invändigt och stoppa in den i ugnen på dryga 100 grader ett tag.
Jodå, den är instekt och klar då vi är andra generationen på den. Och den är välskött. Men räcker det att insidan är OK för att den ska klara öppen låga? Ville minnas att jag läste i ngn vildmarks-gurus kokbok att man skulle idka samma behandling på utsidan också... en sisådär 2-3 ggr med en dag mellan varje. Pensla fett och in i ugn.

Hihi... Vi får köra in Herr Gul och skaffa en liten släde
Jotack, har man en kallblodig brukshäst måste man ju HA den till något också.;) (att du suktar efter en speedcart är bara modernt nys!:mad:;)) Lyckas du köra den envise geten till att dra utflyktspackning, så fyller jag lilltermosen med punsch till pannkakorna!:d ...och bidrar med ett par nya tömmar till selparken. Det skulle ju liksom vara ngt i hästväg om man kunde fara hästskjuts i glada vänners lag till matplatsen.:love:

Och vill ni slippa utsikten över havet och industrierna så finns det ju MASSOR av fina ställen i Hemlingby med tillhörande grillplats.
Jag skulle kunna visa er flera stycken;)
Eh... jatack. Fredriksskans och Korsnäs är ju inte så jäkla upphetsande.

BTW;
ni fick inte laga ngn lägereldsmat på restaurantskolan?:angel:
-fiskar efter tips-

Lägereldsmat nej. Grilla gjorde vi dock vid ett tillfälle.
Vid ett annat tillfälle lagade vi så mkt mat att brandlarmet gick...

Och jag grillar ju hamburgare typ varje gång jag jobbar *vissel vissel*

Jag har aldrig gjort något mer och det funkar bra. Kan tipsa om våfflor gräddade på öppen eld utomhus, den enda gång då våfflor är gott. Använder ett gammalt gjutjärnsjärn som har långa skänklar.
Pannkakor brukar vi grädda på Muurikka-fat funkar fint.
Gå till bibblan och kolla om de har en bok som heter Friluftsmat

Jag drömmer om en riktig muurikka som man kan ha till det mesta... Men det får komma senare när vi övat oss lite mer på att iöht laga mat och göra upp olika eldtyper utomhus. Vi är ju trots allt bara ungar från landsorten som varit mkt utomhus - men sällan på Riktiga Äventyr.

Tack för tipset om våfflor - såg ett oförskämt fint järn på 2nd-hand sist jag var ner, måste kolla om den är kvar.:)

Och boken, stämmer det om författaren heter Forssell, och det är en kajak/kanot/vattenfarkost på fronten ("friluftsmat" var ett ord så gott som något att googla på...:p).

Precis den! Finns även en bok som heter God mat ute av Lars Barman, har för mig att den är bra.
Jag har jobbat som förskollärare på ett "I Ur och Skur"-dagis i många år så mat ute är väl utprovat;)
Har även arbetat som kokerska och utfodrat drygt 50 pers med hjälp av en Muurikka, funkade bra det också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka