Förbättra traven

Mauni

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på bra övningar i hur man förbättrar traven.. Får det där svävet.

Min häst har haft en väldigt fin stor rå trav då hon var unghäst men väldigt svårt för tölten. Nu när tölten blivit starkare under de senaste två åren så har traven blivit sämre, mindre. Jag vill ha svävet tillbaka, hur gör jag?

Galoppen har hon också stor men nu skulle ja vilja få den mer samlad och mer uppåt, förslag på de kanske.?

Mauni

Sv: Förbättra traven

Ingen som har några tips om hur man skall får svävet tillbaka? Att få hästen att använda bakbenen mera i traven ja, men hur?

Hoppas på att många vill skriva tips om travövningar! Jag behöver öva trav med min häst, det är alltid den vi har problem med på lektionerna verkar det som. Går bra att bara trava på på rakt spår när vi är ute i skogen hemma, men svårare när man ska försöka göra samlade fattningar eller hur jag ska förklara. Då vill hon hellre gå upp i tölt. Borde man först jobba mer i tölt på volten för att stärka henne så hon orkar bära sig i traven med eller hur ska man göra? När vi är ute brukar jag försöka fatta trav från en öppna eller så och det fungerar ibland, men svårt att försöka samla henne och "jobba" mer utan att hon går upp i tölt igen.

Att trava bommar har jag hört ska vara bra, då får de lyfta ordentligt på fötterna! (Tyvärr gick det inte så bra för oss här i helgen för det tyckte pållan var så spännande att hon skuttade runt i tölt så fort man siktade på bommarna så övningen fick liksom inte riktigt rätt effekt. Däremot gick det utmärkt på egen hand och när vi hade gymnastiserande löshoppning. Då både travade och galopperade vi bommar och hoppade små 50-skutt finfint!)

Senast ändrad:

En övning jag fick lära mig med min gamla häst av min tränare var att göra en förhållning i traven så hästen ger efter och då själv ge efter så hästen går fram igen och då ska man känna skillnad. Kändes som att studsade fram harmoniskt istället för att bara springa på som min häst gärna gjorde. Det funka bra på min häst och gör att hästen behöver skjuta på efter den på eftergiften av ryttaren för att komma fram i mer tempo i traven igen :)

Bommar kan ju vara bra, och man måste då passa in avståndet rätt. Ett enkelt sätt att hitta avståndet är ju att lägga bommarna på en del av en volt, lite som en solfjäder, så varierar man avståndet genom att rida närmre eller längre från centrum.
Om det där gick att förstå.

Hästen behöver ta i lite extra om man höjer upp bommarna något, eller om man har lite längre avstånd än vad som är bekvämt.

Om hästen är stadig i takten, kan man förstås också styrketräna genom att pressa hästen att trava på en liten volt och då på den lilla volten driva tills hästen tar i ordentligt med bakdelen.

En annan bra övning är att trava på volt, rida några steg (4-5 steg räcker ofta) i öppna eller skänkelvikning, vara noga med formen, och sedan släppa fram. Tänk på att behålla formen när du släpper fram. Då brukar man få några steg med bättre bakbensaktion precis i övergången från sidvärtsrörelsen till "rakriktad på volten".

Förhållningar och samling den vägen är förstås också bra, men åtminstone har jag större benägenhet att spänna mig i sitsen och låsa bäckenet lite när jag gör det, vilket innebär att det inte självklart blir så god kvalitet, jämfört med när man leker med öppna och skänkelvikning i volt. I sidvärtsrörelserna tappar man ju gärna lite bjudning och måste därför komplettera ridningen med lite drivning, vilket i sig ökar chansen att förbättra kvaliteten tycker jag.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama