smulan87
Trådstartare
Ja..som ni ser på rubriken, hur gör man för att förbättra en kort skritt? Min kille har bortsett från skritten relativt bra gångarter med + för traven som är otroligt rytmisk och taktfast. Man brukar väl tala om att skritten och galoppen hör ihop, dålig galopp = dålig skritt osv, men just i det här fallet håller jag inte riktigt med. Självklart skulle jag kunna önska att han trampade på och satte något bättre under sig bak i galoppen men den är ändå helt ok. Skritten däremot är KATASTROF! När jag skrittar fram på längre tygel trampar han på ganska bra, inget stort övertramp direkt men ändå en ren och godkänd skritt. När jag sedan kortar tyglarna kortar han omedelbart på steget och den hyffsade skritten är som bortblåst. Jag har testat ALLA möjliga metoder, att bara sitta helt stilla och låta honom gå sakta,sakta för att han verkligen ska hinna med och avsluta varje steg. Fungerar inte så bra då han somnar och länger inte märkvärt på steget. Har givetvis även testat att driva fram honom men då känns det som om jag bara jagar på honom och resultatet blir allt annat än bättre. Har även provat att lägga ner honom i formen och utifrån det försöka "lura" honom till att kliva på bättre, dessvärre var han inte så lättlurad. Att gunga fram honom eller att försöka trycka på honom från sätet fungerar inte heller.
Så nu undrar jag om någon vän här på buke kan hjälpa till och ge mig lite tips!? Är så tråkigt när man rider dressyrprogram och man får en 5.a eller 6.a på gångarter och en komentar som lyder: Tyvärr pga. skritten.
Så nu undrar jag om någon vän här på buke kan hjälpa till och ge mig lite tips!? Är så tråkigt när man rider dressyrprogram och man får en 5.a eller 6.a på gångarter och en komentar som lyder: Tyvärr pga. skritten.