Förbättra immunförsvaret?

Maria_H

Trådstartare
Hej,

Nån som har tips på hur jag kan förbättra min hästs immunförsvar?

Hon har hela våren haft både den ena och den andra skavanken; alltifrån besvärliga gallor till nu i helgen feber och svullnad över nosryggen. En hel del märkliga krämpor som kommer och går. Får lite olika direktiv från alla veterinärer och equiterapeuter som tittat på henne, men alla är hyfsat överens om att hon i alla fall har dåligt immunförsvar. Hon är en känsliga dam med väldigt ömtålig mage. Är dock trots alla krämpor ganska trygg med att den mat hon får är bra (fibergi elit, höensilage, msm och hormon-örter). Kanske kan hon behöva nåt ytterligare tillskott...? Vidare för att stärka immunförsvaret behöver hon ju komma i god fysisk form men är ju svårt då jag hela tiden måste ställa av henne en tid. Känns verkligen som om vi hamnat i en ond spiral... :(

Vill höra efter om det är fler som har erfarenhet av just nedsatt immunförsvar och hur ni fick bukt på det.

Tack tack!!
//Maria

Sv: Förbättra immunförsvaret?

Varför inte plocka Älgörten som växer som ogräs just nu. Bra för immunförsvaret. Det är bara att låta hästen äta så mycket den vill ha. Annat som stärker hästen är nässlor och nypon. Enklast är att köpa nyponpulver och nässelpulver och ge en matsked av vardera varje dag.:rofl:

Du behöver inte köpa nässelpulver om du har nässlor i närheten. Jag slår nässlor med lie på högsommaren, låter dom torka i "brödlådor" och ger hästarna detta framåt vintern. Jag vet inte om mina hästar har blivit friskare men de torkade nässlorna är MYCKET uppskattat och det blir inte en smula kvar

Hon är en känsliga dam med väldigt ömtålig mage. //Maria

Hästens dåliga immunförsvar kan kanske ha med magen att göra.

Jag skulle ge hästen lite linfrökaka, det är bra för magen.

Och när magen är i obalans så skulle jag ge ett halvt paket bakjäst om dagen i ett par dagar.

Hej,

Nån som har tips på hur jag kan förbättra min hästs immunförsvar?

Hon har hela våren haft både den ena och den andra skavanken; alltifrån besvärliga gallor till nu i helgen feber och svullnad över nosryggen. En hel del märkliga krämpor som kommer och går. Får lite olika direktiv från alla veterinärer och equiterapeuter som tittat på henne, men alla är hyfsat överens om att hon i alla fall har dåligt immunförsvar. Hon är en känsliga dam med väldigt ömtålig mage. Är dock trots alla krämpor ganska trygg med att den mat hon får är bra (fibergi elit, höensilage, msm och hormon-örter). Kanske kan hon behöva nåt ytterligare tillskott...? Vidare för att stärka immunförsvaret behöver hon ju komma i god fysisk form men är ju svårt då jag hela tiden måste ställa av henne en tid. Känns verkligen som om vi hamnat i en ond spiral... :(

Vill höra efter om det är fler som har erfarenhet av just nedsatt immunförsvar och hur ni fick bukt på det.

Tack tack!!
//Maria
Kollat upp hästen med blodprov?
Fästingsjukdomar kan va luriga också,så kolla det med.:confused:

Sen hade jag en häst med känslig mage skulle jag gå över till hö istället för hösilage,tycker hästarna mår bättre om de slipper hösilaget.:angel:
Linfrökaka som nån sa är bra för magen.Sen nån typ av tillskott för att förbättra tarmfloran,hm vad heter den nu Probimin?Mag o tarm, osv är aldrig fel att prova.
Sen glöm inte kolla upp tänderna av skicklig yrkesman,tex häst med foderinpackningar kan få hemska infektioner som slår ut immunförsvaret också,körde en gång en kunds häst till tandläkarn och hästkraken hade så djupa foderfickor att käkbenet höll på att lösas upp..:crazy:
Hästen hade då också dåliga blodvärden pga långvarig infektion och störd tarmflora pga detta.
Hästen blev behandlad intensivt och tillfrisknade mot alla odds.Till både min och tandläkarens glädje.
Så glöm aldrig tänderna även om det ibland kan tyckas långsökt.;)

Kolla även upp hästens närmiljö. Många mögeltoxiner ger diffusa symtom som t ex nedsatt immunförsvar. Det behöver inte alls vara så att man märker att fodret/ströt/stallet är mögligt för att det ska finnas där. Toxinet kan ha bildats tidigare och svampen har sedan försvunnit.

Sara

Kolla även upp hästens närmiljö. Många mögeltoxiner ger diffusa symtom som t ex nedsatt immunförsvar. Det behöver inte alls vara så att man märker att fodret/ströt/stallet är mögligt för att det ska finnas där. Toxinet kan ha bildats tidigare och svampen har sedan försvunnit.

Sara
:bow:Håller med dig,mögel är lurigt.
Sen inte att förglömma VATTNET!
Dålig vattenkvalitet kan slå ut en häst totalt!
Att ta ett vattenprov och se om vattnet är tjänligt är nog inte fel,speciellt nu när det är översvämning här och var i landet,vem vet vad för skit som hamnar i dricksvattnet?:confused:(bokstavligt talat:crazy:)

Tack alla för bra tips! :)

Är ju lite knepigt det där med höensilaget och vattnet då jag står inackorderad. Och de andra hästarna verkar må bra (om än alla hästar är väldigt olika). Hon har stått i stallet i ca 8 år men dessa skavanker har i huvudsak dykt upp när det började växa ute på våren. Som tex för ca 1 mån sen, 2 dgr efter en heldag med regn, fick hon svullnader över hela kroppen. Veterinären va osäker men sa att jag kunde va lugn då hon ej hade feber och de inte kliade för mkt. Min känsla är att det har att göra med det hon knaprar i sig ute men vet inte... Kanske kan jag komplettera med linfrökaka?

Nån annan aspekt jag borde se över vad gäller immunförsvaret
?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka