förbättra galoppen på travare

A

appleflower

har ett varmblod som jag rider. hon är ovanligt fin i skritten och traven. har även en bra grundgalopp men den behöver stärkas och hon behöver lära sig att vänta och inte springa så. nån som har nå bra tips på att få lugnare, rundare galopp?

Sv: förbättra galoppen på travare

Det är så olika vad som fungerar från häst till häst.
Jag hade två travare förut och den ena lät jag galoppera på lång tygel och det fungerade jättebra, han fick en jättehärlig galopp till slut.
Den andra blev helgalen när han fick lång tyel, bara sprang och sprang. Så honom fick jag försöka jobba på annat sätt. Började med att bygga upp honom i skritt, red mycket i skogen runt stock och sten och mycket klättring blev det också. Sen började vi öva på volter och efter mycket träning så satt det, men det tog ett halvår ungefär per häst.

/M

klättring är väldigt bra!galoppera först ute i lite snabbare tempo tills hästen känns balanserad i det,varmblod har oftast problem i början med galopp på spår eftersom de inte har tillräckligt mkt muskler.

Studshoppning. Samt själva galoppfattningen. Ur skritt tar den bäst, och hästen slipper springa in i galoppen.

Tempoväxlingar, fattningar och galoppera ett par steg för att sedan bryta av, gör om samma sak igen.
Det viktiga är att innan varje fattning ska hästen vara i balans.

Ju starkare hästen är desto bättre fattningar och mer samlad galopp.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.