Förbannade släde..

Gramse

Trådstartare
Äntligen hade det kommit såpass mycket snö att jag fick prova släden idag, en modell gammal men det hör väl egentligen inte till saken. Men hur gör man för att hålla sej på vägen? Svetsa på medar som mer skär igenom som på ett par skridskor? Det kaaaaanar ju bara hela j*vla tiden.. Tycker synd om hästen så då får slädturerna utebli istället. Annars är det bara skogsvägar som inte är varken plogade eller använda av fordon som gäller?

Min släde kanar den också, om det är barplogat.
Jag gör som så vid de tillfällena, att jag håller mig så nära kanten av vägen som möjligt, helst så att ena meden tangerar in i snövallen på sidan, det hjälper till att hålla släden rak :)

Min släde kanar den också, om det är barplogat.
Jag gör som så vid de tillfällena, att jag håller mig så nära kanten av vägen som möjligt, helst så att ena meden tangerar in i snövallen på sidan, det hjälper till att hålla släden rak :)
Ja jag har också fått göra så men vägarna häromkring är värdelösa.. Dom lutar i princip överallt med få raksträckor som undantag. Och det fungerar ju hjälpligt tills jag kör fast eller nästan kör vält, tur man har snäll häst;)

Ja då är det besvärligt :(

Det är ju iofs ett alternativ, att precis som man har på snöplogar, ett styrjärn. Som du alltså redan har varit inne på, i princip en skridskoskena

Ja då är det besvärligt :(

Det är ju iofs ett alternativ, att precis som man har på snöplogar, ett styrjärn. Som du alltså redan har varit inne på, i princip en skridskoskena
Ja det får nog bli så, om det nu är värt det med tanke på att det blir högst ett par gånger om året man kommer ut med den snömängden som blir här.. Men när det väl funkar är det ju fantastiskt mysigt:)

kan man inte sätta in skär på medarna? som en sparkstött :).
Jo det är nog lite det jag varit inne på, mest nyfiken på hur slädentusiasterna bär sej åt i vårat avlånga land:) men det är nog mina vägar det är fel på igen uppenbarligen.. Är det inte det ena så är det det andra.

Jo det är nog lite det jag varit inne på, mest nyfiken på hur slädentusiasterna bär sej åt i vårat avlånga land:) men det är nog mina vägar det är fel på igen uppenbarligen.. Är det inte det ena så är det det andra.

På min lilla kälke har jag ett skär, den har plast under medarna så det behövs verkligen :D Risslan har inget sådant så den kör jag när det är lagom plogat samt håller mig i kanten av vägen alternativt i så hög hastighet att den hålls rätt ändå. Jag har en egen lösning på skaklar till den, även om risslan åker omkring blir det inte obehagligt för hästen att dra. Däremot är det inte så behagligt att åka.

Sambon och jag försökte oss på en slädtur idag, men fick ge upp för att släden mest gick på "bredsladd" pga lutande väg. Och med en otränad häst, så kände vi att det inte var läge att fortsätta.

Sambon var då inne på idén att sätta på nån slags extra medar som påminner om sparkstöttingens.
Men kommer något sådant att funka?

Håller med @Gramse att det är vägarna det är fel på. I alla fall de som jag har nära mej. På andra ställen som jag bott på har det funkat bra, de har inte lutat lika mycket.

Sambon och jag försökte oss på en slädtur idag, men fick ge upp för att släden mest gick på "bredsladd" pga lutande väg. Och med en otränad häst, så kände vi att det inte var läge att fortsätta.

Sambon var då inne på idén att sätta på nån slags extra medar som påminner om sparkstöttingens.
Men kommer något sådant att funka?

Håller med @Gramse att det är vägarna det är fel på. I alla fall de som jag har nära mej. På andra ställen som jag bott på har det funkat bra, de har inte lutat lika mycket.

Ja, det kommer att funka. Det brukar räcka med att sätta fast (svetsa, skruva eller vad som blir bäst) en bit plattjärn på en av medarna så kommer färden att gå rakare. Tänk styrstål på skoter. Om ni har fått mycket snö kan det vara anledningen till att det lutar mer än tidigare, då har snäsvängen tryckt ut plogkarmen i diket vilket brukar göra att det lutar mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka