Förbannad

Aliide

Trådstartare
Kom precis hem ifrån vår debutstart i Lydnadsklass 2. Och det är sällan jag känner mig så här arg.

Vi märkte redan i början att domaren var koko och förvirrad. Han såg ut att vara runt 70-75. Hade massa konstiga avdrag. Allt mellan 2-4 enhetesavdrag för små dk. Hade hunden ETT snett sättande i fria följet POFF så var det nere till 7,5. En tjej med en aussie hade ett skitfint fritt följ, 7,5 på det...

Kände väl redan då att detta är inte sant. Jag borde inte tävla. Nåja, jag bet ihop. Platsliggningen gick skitbra. Han låg hela tiden, hade tydligen enligt alla åskadare lagt skinkan tillrätta en gång, samt tittat omkring sig. Domaren sa TIO på plan, i protokollet står det 5. Ifrågasatte dock detta efter tävlingen. Då blev han redigt förbannad, sa att min hund minsann bytte skinka hit och dit, käkade gräs osv. "Hade han flyttat på skinkan bara EN gång hade ni fått 7,5" fräste han ur sig.

Sedan var det vår tur. Focus kändes helt underbar! Han har ärligt aldrig känts så laddad på tävling. Dvs han kändes bättre än när vi fick 184 poäng och klassvinst i 1:an.. Och de som känner mig vet hur kräsen jag är :o

Poängen:

FF = 7,5 (VA?! Haft 9-10 annars... )
Platsläggande = 8,5 (Han small i marken..)
Inkallning med ställande = 7 (nååågot långsamt, dvs inte som en BC men absolut inte bara en 7:a.)
Apportering = 6,5 (tuggade och lite segt tempo, helt ok bedömning om man är hård.)
Fjärrdirrigering = 9 (? Focus tog en tugga gräs mitt i allt. Men det måste domaren missat?)
Hoppet = 9,5 (? Focus hoppade snett)
Helhet = 8,5

Resultat: 145,5

Aldrig känt mig så förbaskad på en domare.

En kvinna i Elit blev riktigt förbannad. Hennes hund la sig ner under sättande i grupp när hon var påväg tillbaka. Enligt regelboken är det en 5:a. Det fick hon en slät 0:a på. Platsliggningen, hennes hund åt gräs, 5:a. Hon valde att bryta tävlingen med förklaringen att hon inte tänkte tävla för en sådan domare.

Så himlans trist att se alla duktiga debutanter få avdrag på inget? Han trodde väl kanske att han dömde SM...

Jag förklarade iallafall att jag inte tänker tävla för honom mer, och han såg riktigt arg ut :crazy:

Nu låter jag förmodligen som en dålig förlorare, men jag kan ta schyssta och vettiga avdrag. Detta var det inte. Folk som sett oss live vet att när jag säger att allt kändes bra så ÄR det bra. Eftersom jag inte tittade på poängen när jag tävlade så fick jag en chock efteråt :crazy:
 
Sv: Förbannad

Tråkigt, tråkigt, men du vet ju att du och Focus kan, så låt inte den surgubben få humöret ditt ur jämnvikt ;)
 
Sv: Förbannad

Ännu surare att jag kände på riktigt; "Jippie! Vi har vårt första pris." Det var ingen som ens kunde föreställa sig så låga poäng. Så det var himlans tråkigt. Jag vet, och 99% av dom som tittade att det VAR ett 1:a pris.

Har iallafall skickat mail till Domardistriktet och klagat. En sån karl har inget på appellplan att göra. 75 år gammal och förmodligen både blind och döv...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 343
Övr. Hund Helgen 10-11/8 hade bergslagens vallhundsklubb Ik2-tävlingar utanför Örebro. En klurig bana, ganska svåra (men roliga!) får och rejält...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp