Förbannad eller rädd?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Plingplong
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 813
P

Plingplong

Vi har idag fått hem vår andra katt :love: En liten randig pojke, sällskap till Tarzan 3 årig kastrat.
Tarzan har inte nån bra erfarenhet av andra katter, vi fick ta bort vår hona pga beteendestörning, hon försökte ha ihjäl Tarzan (och mig)
Nu har det gått ett år och idag är det lilla miraklet alltså här!
Tarzan ligger under soffan och när den lille kommer i närheten så väser han och slickar sig om nosen hela tiden.
Är han rädd eller arg?

Sv: Förbannad eller rädd?

Han är nog mest rädd, annars hade han inte gömt sig. Att han slickar sig om nosen tyder också på det, det brukar de göra om de är stressade/nervösa.

Men det är helt normalt att han reagerar så här, det brukar ta några dygn, ibland upp till veckor, innan en katt accepterar en nykomling. Ju yngre katterna är, desto enklare brukar det gå, men att introducera kattungar brukar sällan utgöra några problem.

Nu har det gått ett dygn.
För en stund sen var dom nära varandra, lillkissen satt i mitt knä och Tarzan låg såpass nära att jag kunde sträcka mig och klappa honom.

Är det bra eller dåligt att jag kelar med kattungen så att Tarzan ser?
På ett sätt känns det ju som om han kanske accepterar lillen bättre om han ser att jag gör det, men å andra sidan kan jag tänka mig att han tycker att jag är hans "revir" och blir sur.
Vad tror ni?

Tarzan är fortfarande väldigt reserverad, han håller sig i bakgrunden, men jag tror att det är lite bättre: han väser inte lika mycket längre.

Önskar att jag kunde lägga ut bilder så att ni fick se den lille sötnosen, man smälter direkt :love: ska se om jag kan låna jobbets digitalkamera...

Det är klart att du måste få kela med den nya kissen, huvudsaken är att du inte glömmer bort att kela även med "gammelkissen".

Det löser sig nog snart. För min hona tog det 4-5 dagar innan hon accepterade Chivas när han kom som kattunge. Hon bara fräste och slog mot honom, men han var efter som ett plåster och skulle leka. (Även om min andra äldre katt redan hade accepterat honom, hon var tydligen inte lika intressant... :smirk: )
"Isbrytaren" blev när jag distraherade Sammi med en vippa, som hon kunde leka med. Till en början satt Chivas på avstånd och tittade på när Sammi lekte, men efter ett tag vågade han närma sig. Och efter x antal försök så tillät Sammi honom leka med samma vippa. Efter det gick det fort, snart lekte tillsammans, och Sammi började tvätta och dona med Chivas...

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 726
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir... 2
Svar
25
· Visningar
4 642
Senast: Mahonia
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
27 167
Senast: Amk
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 245
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna