Jozze
Trådstartare
På ett av SJs tåg genom Mälardalen, avgånget från Stockholms Central, med destination Eskilstuna, träffades mitt hjärta av en av Amors pilar! I en kupé bredvid min obokade sittplats hystes tre till fyra Saluki! Som en som alltid tyckt att dessa hundar ser väldigt taniga, håglösa och nästan skrämda ut, liksom andra typer av vinthundar, blev denna oförmåga att sluta smygtitta på de graciösa hundarna ytterst förvånande. Jag måste erkänna att den tik jag såg mest utav inte imponerade på mig utseendemässigt, men dock hanen som hade något mer hull, glänsande päls, imponerande storlek och en blick som var fantastisk! Att en av dem gav sig ut på busstreck och gick sonika ut ur kupén för att undersöka cafeterian gjorde inte mitt intryck sämre
I två dagar har jag nu läst på Salukiringens hemsida, och de verkar ju vara väldigt trevliga hundar. Men varför får man inte jaga med dem i Sverige, då det ändå har varit deras primära användningsområde i flera tusen år? Är det pga tekniken som man använt, eller varför?
Ni som har eller har haft saluki får gärna dela med er av erfarenheter, bilder, negativa kommentarer och positiva kommentarer, samt gärna berätta hur den fungerar som hästhund. Risken finns att förälskelsen gått över tills dess jag har möjlighet att skaffa en egen hund, men tills dess står den på topp tre "vill ha"-listan!
I två dagar har jag nu läst på Salukiringens hemsida, och de verkar ju vara väldigt trevliga hundar. Men varför får man inte jaga med dem i Sverige, då det ändå har varit deras primära användningsområde i flera tusen år? Är det pga tekniken som man använt, eller varför?
Ni som har eller har haft saluki får gärna dela med er av erfarenheter, bilder, negativa kommentarer och positiva kommentarer, samt gärna berätta hur den fungerar som hästhund. Risken finns att förälskelsen gått över tills dess jag har möjlighet att skaffa en egen hund, men tills dess står den på topp tre "vill ha"-listan!