Föräldrapenning, barnomsorg och csn. Nåon kunnig?

LitenIsa

Trådstartare
Okej då ska vi se om jasg lyckas formulera mina frågor rätt genom den trötta dimma jag befinner mig i:D.

Jag har en plan med mitt yrkesliv och tänkte jag skulle ta tag i det innan jag blir för gammal;). Jag vill bli ambulanssjukvårdare.

Har därför tänkt börja studera kurser som ingår i sjuksköterskeprogrammet på distans nu i sommar och till hösten samtidigt som jag är hemma med Saga. att påbörja hela ssk programmet via distans till hösten går inte då det innehåller massa praktik. Praktik med en 6 mån är lite besvärligt:-). Jag vet att man får studera och ta Fp samtidigt så det har jag tänkt för att slippa ta lån i början. Men hur fungerar det med bidragsdelen? Kan jag få den och på så vi spara lite fp dagar?

Har ju även en äldre dotter (19 mån i dagsläget) som går på förskolan 15h i veckan eftersom jag är föräldraledig. Har jag rätt att lämna henne mer än 15 h då jag studerar? Kommer ju ha vissa seminarier och forumträffar via nätet och det känns maffigt att försöka få till dem på spikade tidpunkter med en sjövild 2 åring hemma. Lillasyster kommer ju förhoppningsvis att sova en del och annars har jag tänkt utnyttja min mamma lite till barnvakt:D.

Förstår att jag enklast får svar genom att ringa behörig enhet men idag är det ju söndag och jag är nyfiken på mina funderingar redan idag:laugh:. Har även ett inbokat möte med en syo på tisdag.

Någon som har svar på nån av mina funderingar?

Sv: Föräldrapenning, barnomsorg och csn. Nåon kunnig?

Ang barn på förskola så får du ha barn heltid vid studier även om det är distans, i alla fall där jag bor :) Om du studerar och tar FP måste du nog ha båda barnen hemma, det är villkoret för att få studera med FP.

Men jag tar ju bara fp för det ena barnet och bör väl inte behöva ha båda hemma då? 15h måste jag väl iallafall ha rätt till på storasyster. Annars får jag nog lägga ner mina studieplaner, kommer bli tufft med två små barn hemma och en man som jobbar hela veckorna:(.

Knepigt, många regler att ta hänsyn till. Jag skulle tro (obs...) att det är så att du inte kan studera på heltid och kombinera föräldrapenning och studiebidrag. Man måste ju ta ut minst en vardag om man tar ut fp över helgen, du kan inte ta ut studiebidrag 5 dgr (dvs fullt) och sen ta ut 2 dgr fp för helgen. Studerar du på helfart kan du förmodligen heller inte hävda att du tar hand om ditt barn, vilket formellt krävs för att få ut fp (man får egentligen inte göra längre turer från sitt barn än att åka och handla, man kan tex inte sitta i ett annat rum och plugga i 6 timmar och låta mormor ta hand om barnet och samtidigt ta ut fp). Om du däremot studerar på deltid, tex trekvartsfart, så borde det inte vara några problem att saxa studiebidrag och föräldrapenning. Fp räknas ju inte som en inkomst utan som ett bidrag så det borde inte påverka studiebidragsnivån på något sätt.

Låter rätt logiskt nu när du säger det att man inte kan få bidraget och fp samtidigt. Men sudera på heltid på distans och ta fp har jag hört många som gör så det måste man få (om inte dem hittat kryphål och fuskar:-))

För börja ringa runt imorrn och försöka få klarhet i det hela. Måste lämna besked om sommarkursen senast den 15 mars så det blev lite bråttom:o. Vill ju så gärna kunna göra detta men det är många kugghjul som ska passa in i varann.

Tillägg.
Sommarkursen går på 75%. de kanske gör det hela lite lättare. sen får jag lösa hösten när den dagen kommer;)

hmmm man borde få ha 15 timmar då eller vad som gäller just i din kommun för barnet som man inte är ledig med.... men sen när du studerar heltid och inte har FP så får du ju ha båda på förskola heltid om du vill :)

Att jag får ha båda heltid om jag studerar heltid förstår jag med:). Men det är inte aktuellt förrän nästa år eftersom Saga är så liten.

har surfat runt lite på fl under dagen och det råder delade meningar om ifall jag har rätt att ha storasyster mer än 15 h då jag studerar, är visst olika i olika kommuner. Får ringa och fråga imorrn.

men du studerar ju inte i första hand utan du är föräldraledig... hmmm... fast kommun kanske kan tumma på det :) är säkert en sån där grej som är upp till varje kommun att bestämma :)

Men TS måste väl få ha stora barnet på dagis 15h om det är lilla barnet hon tar ut föräldrapenning för? Förutsatt att man får ha syskon på dagis 15h vid föräldraledighet, detta skiljer ju sig mellan olika kommuner, sthlm har ju tex 30h och jag har för mig att tex Halmstad inte tillåter syskon att gå på dagis vid FL alls.

Nu har jag iallafall pratat med förskolan och Elivia får gå de tider som jag behöver ha henne där. var inga problem alls. Så nu är ett problem löst. Hon får alltså gå mer än 15h i veckan om det behövs.

Ska se lite vad studievädledaren säger imorrn.

Uppdaterar lite ifall någon mer funderar i samma banor som mig.

Jag har nu pratat med både csn och försäkringskassan och jag får ta studiebidrag och fp samtidigt. Jag ska alltså inte ta lån utan enbart bidragsdelen. Fp räknas då på samma sätt som ifall jag jobbar brevid studierna, dvs om man går över fribeloppet får jag mindre bidrag.

Så nu har jag anmält mig till en sommarkurs som startar 8 juni. Känner mig riktigt motiverad att börja studera igen. Beror nog en hel del på att jag håller på att bli galen av att gå hemma och prata med en 2 mån och en 1½ åring hela dagarna (missförstå mig inte, älskar mina barn men ibalnd vill jag kunna diskutera lite djuparen än om det ska bli korv eller fiskpinnar till lunch...).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag och min sambo har flyttat till en gård i norrland. Här på gården finns det en gammal ladugård som vi ska bygga om till ett...
Svar
12
· Visningar
1 716
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama