Föräldrapenning, barnomsorg och csn. Nåon kunnig?

LitenIsa

Trådstartare
Okej då ska vi se om jasg lyckas formulera mina frågor rätt genom den trötta dimma jag befinner mig i:D.

Jag har en plan med mitt yrkesliv och tänkte jag skulle ta tag i det innan jag blir för gammal;). Jag vill bli ambulanssjukvårdare.

Har därför tänkt börja studera kurser som ingår i sjuksköterskeprogrammet på distans nu i sommar och till hösten samtidigt som jag är hemma med Saga. att påbörja hela ssk programmet via distans till hösten går inte då det innehåller massa praktik. Praktik med en 6 mån är lite besvärligt:-). Jag vet att man får studera och ta Fp samtidigt så det har jag tänkt för att slippa ta lån i början. Men hur fungerar det med bidragsdelen? Kan jag få den och på så vi spara lite fp dagar?

Har ju även en äldre dotter (19 mån i dagsläget) som går på förskolan 15h i veckan eftersom jag är föräldraledig. Har jag rätt att lämna henne mer än 15 h då jag studerar? Kommer ju ha vissa seminarier och forumträffar via nätet och det känns maffigt att försöka få till dem på spikade tidpunkter med en sjövild 2 åring hemma. Lillasyster kommer ju förhoppningsvis att sova en del och annars har jag tänkt utnyttja min mamma lite till barnvakt:D.

Förstår att jag enklast får svar genom att ringa behörig enhet men idag är det ju söndag och jag är nyfiken på mina funderingar redan idag:laugh:. Har även ett inbokat möte med en syo på tisdag.

Någon som har svar på nån av mina funderingar?

Sv: Föräldrapenning, barnomsorg och csn. Nåon kunnig?

Ang barn på förskola så får du ha barn heltid vid studier även om det är distans, i alla fall där jag bor :) Om du studerar och tar FP måste du nog ha båda barnen hemma, det är villkoret för att få studera med FP.