Fôr til en aktiv hest! trenger all hjelp jeg kan få =)

V

villdjerven

Hei.
Jeg har en kaldblods x-traver på 11 år. jeg er litt usikker fordi jeg syntes han har blitt så tynn og spinkel nå for tiden. jeg har fått noen tips om og begynne og gi han mais og at det er et fetende middel, men så er jeg litt usikker på om hva jeg kan begynne og gi han til for. er det noen som kan hjelpe meg med og finne ut en løsning på hva jeg kan begynne og foret hesten med? Han er sprek nok fra før av så fôr uten havre eller energi drivende midler vil jeg holde meg lagt unna.han er aktiv omtrent hver dag, jobber mye med innridning og håndtering fra både bakken og på ryggen da han som sagt er veldig ivrig og stresset. jeg har lett litt på nettet og spørt litt rundt men får aldri noen gode svar på hva jeg kan begynne og gi hesten min. nå så får han 2 liter bygg hver dag + 8 kg høy + salt + hvitløk + mais olje. Er dette bra og gi han eller kan du gi meg noen bedre råd på en ordentlig fôr plan til denne hesten?
 
Sv: Fôr til en aktiv hest! trenger all hjelp jeg kan få =)

Lite svårt att förstå dig, vaför kunde du inte ge korn, eller havre?

Minska på oljan, han kan bli stressad av för mycket olja,

Ge mera hö.

Han kanske behöver avmaskas.
 
Sv: Fôr til en aktiv hest! trenger all hjelp jeg kan få =)

Förresten, vad är "bygg" ?
 
Sv: Fôr til en aktiv hest! trenger all hjelp jeg kan få =)

Bygg? Vad är det?
Får han protein och e-vitamin vad han behöver? (är lite dålig på vad de olika fodermedlen är bra för, kunde sånt en gång i tiden..)
Mer hö kanske
Kommer nog nån som är till bättre hjälp snart.
 
Sv: Fôr til en aktiv hest! trenger all hjelp jeg kan få =)

Ge mer hö!
När fikk hesten en ormekur sist?
 
Sv: Fôr til en aktiv hest! trenger all hjelp jeg kan få =)

Ah, tänkte nästan det..men det brukar väl vara bra för hästar som är lite svårfödda?

btw..ngn som vet varför man inte ger vete o råg till hästar? Har mest hört korn o havre... *plötslig undran*
 
Sv: Fôr til en aktiv hest! trenger all hjelp jeg kan få =)

Förresten, vad är "bygg" ?

bygg = pellets. vis det er mer forståelig. Bygg (pellets) er et for som du kan få hel kornet eller knust. det er et grovtfôr med veldig lite havre i... han trenger ikke mer havre eller energi siden han er en x traver og har en god del vannskeligheter med og konsentrere seg med rytter oppå ryggen.

Men tusen takk for innlegget :D

Med vennlig hilsen Rikke
 
Sv: Fôr til en aktiv hest! trenger all hjelp jeg kan få =)

Ge mer hö!
När fikk hesten en ormekur sist?

hei hei :D
han fikk ormkur nå for litt mindre enn en uke siden.
Jeg har store planer om og prøve ut Champion energi. har hørt mye om at det skal være veldig næringsrikt og bra for hest i god form, men ingen energi virkende midler i det. (ikke tilsatt havre)
Jeg har også laget meg en hjemmeside nå som kanskje kan være intresang for folk som bruker mye Champion fôr ;) :D
www.altselges.no gå inn og ta en titt :D
Men fint om noen kunne hjulpet meg fortsatt med og finne ut om det finnes noe som kan være enda bedre for hestens mage og kosthold.

Mvh. Rikke
 
Sv: Fôr til en aktiv hest! trenger all hjelp jeg kan få =)

Fri tillgång på hö är ett måste, speciellt för en häst i dåligt hull. Rid måttligt tills hästen har lagt på sig mer. Utan lite fett på kroppen finns det inget att bygga muskler av och inte heller så mycket ork. Höet måste även analyseras och fråga någon expert på foderanalyser och foder hur det ska balanseras. Problemet kanske löser sig nu när det blir betessäsong.
 
Sv: Fôr til en aktiv hest! trenger all hjelp jeg kan få =)

Hei Rikke.
Det gäller att hitta en balans mellan MJ (energi) och SMP (protein). som passar hästen. Mitt råd är att se över den totala foderstaten och se helheten.
Du ger i dag olja som är ren energi. En tunn häst kan behöva mer protein för att kunna bygga muskler och blir mer harmonisk.

Jag har goda erfarenheter av att ge Matildahavre, högfettshavre som gör min racer Rikkan lugn. Något som även funkar bra på henne är Lucern. Men det kan givetvis också vara andra faktorer som spelar in, så har det varit för oss.

Har hästen svårt att koncentrera sig med ryttare på ryggen så kan det vara klokt att jobba med hästen från marken för att får den mjuk och smidig.
Kravlös ridning i lugnt tempo i skog och mark kan vara ett bra komplement till inskolningen för att hästen ska kunna göra sig av med överskottsenergi.
 
Sv: Fôr til en aktiv hest! trenger all hjelp jeg kan få =)

Hei Rikke.
Det gäller att hitta en balans mellan MJ (energi) och SMP (protein). som passar hästen. Mitt råd är att se över den totala foderstaten och se helheten.
Du ger i dag olja som är ren energi. En tunn häst kan behöva mer protein för att kunna bygga muskler och blir mer harmonisk.

Jag har goda erfarenheter av att ge Matildahavre, högfettshavre som gör min racer Rikkan lugn. Något som även funkar bra på henne är Lucern. Men det kan givetvis också vara andra faktorer som spelar in, så har det varit för oss.

Har hästen svårt att koncentrera sig med ryttare på ryggen så kan det vara klokt att jobba med hästen från marken för att får den mjuk och smidig.
Kravlös ridning i lugnt tempo i skog och mark kan vara ett bra komplement till inskolningen för att hästen ska kunna göra sig av med överskottsenergi.

Hei hei :D
Tusen takk for et veldig lærerikt og spennende innlegg du hadde lagt inn her.
Dette skal jeg ta med meg videre :bow: hehe.
Men er ikke havre et fôr som det er veldig mye futt i? blir ikke hesten veldig hyper av det?

Mvh Rikke :D
 
Sv: Fôr til en aktiv hest! trenger all hjelp jeg kan få =)

Nope, ikke Matilda havre (KRAFFTS röd/gula special havre.)
:) Finner du inte den så testa Lucern.
 
Sv: Fôr til en aktiv hest! trenger all hjelp jeg kan få =)

Ja ok :D
Tusen takk for forslaget ;) Jeg skal prøve det ut også hører du sikkert ifra meg. hehe :D

Mvh. Rikke
 

Liknande trådar

Hästvård Er det noen som vet hva dette er? Ponnien har hatt det siden jeg kjøpte henne, men nå har det spredd seg litt. Den ene veterinæren jeg...
Svar
5
· Visningar
658
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 188
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 402
Senast: warg
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 313
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp