För stor sadel?

SantaLussia73

Trådstartare
Har nyligen köpt en pleasuresadel (15") till min d-ponny, med ganska lång rygg, som jag har lite funderingar över. Läst lite om hur sadeln ska ligga och enligt en källa ska den ligga ca 3 cm bakom bogbladet. (för att sadeln inte ska hamna varken för långt bak eller för långt fram ser den inte ut att kunna vara längre än 40 cm :p ) Detta gör att sadelns bakre del hamnar långt bak. Precis i det läget då ponnyns bakdel tar vid. Jag drar av detta slutsatsen att sadeln är för stor. Men eftersom jag inte kan ha mindre än 15" kan jag inte skaffa mig en mindre. Någon som har något tips på hur detta ska lösas? Eller skulle kunna dela med sig lite av hur och vad man bör tänka på när man provar ut westernsadel. Kan tillägga att hästen går bättre i denna sadeln än i min hoppsadel, som jag ändå anser ligger bättre.

Sv: För stor sadel?

Spontant tänker jag att du kanske ska kolla på en rundskuren istället, dom är kortare. Sen är det ju alltid svårt att hjälpa över internet och speciellt när du inte la upp någon bild. Men som sagt, kolla på en rundskuren sadel.
Om du själv är osäker på hur dom ska ligga är det ju alltid bra att be om hjälp av någon i din närhet som kan kolla på sadeln på plats :)

Ja, fast inte hela sadeln.

Bommen går inte hela vägen fram till där lädret slutar i framkant.
Lägg upp en bild från sidan där du lagt sadeln på hästen. För långt
fram eller bak brukar gå att bedömma på bild.

Speciellt om du på bilden "pekar ut" bogbladsspetsen.

Sadlen skal ligge sådan at BOMMEN starter lige bageved hestens skulderblad, som findes ved at tegne en streg lige op ad fra albuen. Bommen starter ca. der hvor conchoes er foran, men du kan mærke det på undersiden. Sadlen er for langt hvis den på nogen som helst måde irriterer, gnubber på, eller genere hoftebenene.

15" sadler kan findes faktisk bygget på bom i to forskellige længder. Men hvilken du har i forvejen vides ikke. Som Doleron siger, plejer rundskjørtet sadler at være en hjælp i sådan en situation. På grund af deres facon, kan totallængden være lidt størrere uden at sadlen kommer til at genere hoftebene. Så det kan også være en mulighed, hvis sadlen virkelig er for langt.

Tum regal är 4" från bogbladet, 3-4 finger.
Som Mustange påpeka bladet hamna inte så långt bak. En 15" RALIDE bom är 23" om jag minns riktig, du kan ta ett tumstock och mätta från hästens bog-bak.
Rund Skirts v Square har ingen bytydelset.
Frågen är vad du har för rygging på sadeln? Full Double D-ring eller in-skirt?

Tack allihopa! Jag har inte hunnit ta en bild ännu, men jag kan tillägga att det är en QC Pleasure sadel (Den nya modellen som inte har "papp-läder") Har hört både positivt och negativt om de sadlarna, och därav valt att bilda mig en egen uppfattning. Vet att det inte är samma kvalitet som en märkessadel, men plånboken tillåter inte någon dyrare sadel just nu.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: Barret
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 033
Senast: nyttnick
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka