För skarpt bett?

E

Express_Pearl

Varit hos veterinären idag och kollat tänderna på min pålle, han har haft problem med att han kastar upp bettet på kindtänderna så de har blivit blankslipade istället för att ha den vanliga tuggytan överst. Detta berodde på för långa två och tredelade bett, så hon rekommenderade 10,5 rakt tränsbett och 11,5 tredelat. Dessutom skulle jag växla mellan dessa två, och det har jag gjort och det har fungerat jättebra, han accepterar båda betten kanon, lätt och fin i munnen och absolut inte tjafsig. Har dock lätt för att knäppa av i nacken men har blivit mycket bättre även om tendensen finns. Han är heller inte svår att bromsa, möjligtvis het ibland vid hoppning/galopp ute men inte okontrollerbart.

I vilket fall, när vi var där idag så hade han på något vis fått en tryckskada på höger lan och hade et litet sår där, hon sa därför att jag skulle rida på bettlöst i två veckor sedan varva mellan de tre alternativen. Så min första tanke var ett hackamore, så köpte ett förut i affäre bredvid kliniken.

Har kikat runt lite här, verkar som många har uppfattningen att det är väldigt skarpt, kanske är ett väldigt dåligt alternativ isåfall till min ganska känsliga gammelman? Kan tillägga att jag har ridit länge och är mjuk och stadig på handen.

Är det också väldigt svårt att rida dressyr på det? Fått lite negativt intryck av det när jag har kikat runt här, men jag ska ta en tur på det ikväll så får herrn ha sista ordet men kan ändå vara bra att höra mig för lite.

Hur funkar sidepull? Går det att göra någon "hemmagjord" variant på det?

Fundersam matte med många frågor..:crazy:

Sv: För skarpt bett?

Jag har ett hackamore på min flicka, hon är mycket känslig och jag behöver inte göra mycket alls, bara "leka" lite med tyglarna. Funkar mycket mycket bra för henne (och mig). Förra ägaren red dressyr på detta och det är lite knepigt att få form, men det går! har hackamore då jag fick det med är jag köpte henne, och hon tycker verkligen inte om att ha bett i munnen (vet. kan inte ens kolla tänderna..:eek:) (enl. förra ägaren, jag har ej provat då jag trivs med hackamore så sr ingen anleding att bråka med henne..).
Hackamore är skarpt, det blir lite mildare om man byter kindkedjan mot en rem istället. Men jag skulle inte avråda dig från att prova hackamore på känslig häst..

Kom ihåg att även en häst som rids bettlöst kan bli vass och otäck i munnen och kan få sår!

Trådskapare:Hacket är inte skarpare än in hand!:banana:

Hackamore är svårt att rida på, det är i princip bara tydligt och enkelt när man bromsar. Ställning, böjning och styrning måste man nästan kunna göra via sitsen för att det ska bli någorlunda vettig ridning med det.

Dessutom drar hävstången år runt som en snara runt huvudet när man tar i tyglarna, så det är inte nödvändigtvis så snällt öht mot en häst som har problem med tänderna...

Sidepull eller kapson är mycket lättare att rida på, och det påverkar inte tänderna på samma sätt som hackamore.

Kan du rida på två tyglar är det en vettig idé att fästa ett tygelpar i hacket så att det blir som att rida på ett bettlöst pelham.

Kan slänga in en bild ikväll på hur jag menar.

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 038
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Hej! Jag har en kallblodstravare som är 17 år som gått på travet fram tills då han var 12 år. Han är endast riden då han kom till mig...
Svar
9
· Visningar
830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka