E
Express_Pearl
Varit hos veterinären idag och kollat tänderna på min pålle, han har haft problem med att han kastar upp bettet på kindtänderna så de har blivit blankslipade istället för att ha den vanliga tuggytan överst. Detta berodde på för långa två och tredelade bett, så hon rekommenderade 10,5 rakt tränsbett och 11,5 tredelat. Dessutom skulle jag växla mellan dessa två, och det har jag gjort och det har fungerat jättebra, han accepterar båda betten kanon, lätt och fin i munnen och absolut inte tjafsig. Har dock lätt för att knäppa av i nacken men har blivit mycket bättre även om tendensen finns. Han är heller inte svår att bromsa, möjligtvis het ibland vid hoppning/galopp ute men inte okontrollerbart.
I vilket fall, när vi var där idag så hade han på något vis fått en tryckskada på höger lan och hade et litet sår där, hon sa därför att jag skulle rida på bettlöst i två veckor sedan varva mellan de tre alternativen. Så min första tanke var ett hackamore, så köpte ett förut i affäre bredvid kliniken.
Har kikat runt lite här, verkar som många har uppfattningen att det är väldigt skarpt, kanske är ett väldigt dåligt alternativ isåfall till min ganska känsliga gammelman? Kan tillägga att jag har ridit länge och är mjuk och stadig på handen.
Är det också väldigt svårt att rida dressyr på det? Fått lite negativt intryck av det när jag har kikat runt här, men jag ska ta en tur på det ikväll så får herrn ha sista ordet men kan ändå vara bra att höra mig för lite.
Hur funkar sidepull? Går det att göra någon "hemmagjord" variant på det?
Fundersam matte med många frågor..
I vilket fall, när vi var där idag så hade han på något vis fått en tryckskada på höger lan och hade et litet sår där, hon sa därför att jag skulle rida på bettlöst i två veckor sedan varva mellan de tre alternativen. Så min första tanke var ett hackamore, så köpte ett förut i affäre bredvid kliniken.
Har kikat runt lite här, verkar som många har uppfattningen att det är väldigt skarpt, kanske är ett väldigt dåligt alternativ isåfall till min ganska känsliga gammelman? Kan tillägga att jag har ridit länge och är mjuk och stadig på handen.
Är det också väldigt svårt att rida dressyr på det? Fått lite negativt intryck av det när jag har kikat runt här, men jag ska ta en tur på det ikväll så får herrn ha sista ordet men kan ändå vara bra att höra mig för lite.
Hur funkar sidepull? Går det att göra någon "hemmagjord" variant på det?
Fundersam matte med många frågor..