Jag bor i Norra Uppland (mellan Gävle och Uppsala) och fick föl mitten på april förra året. Dvs en hel månad efter ditt skulle bli, men för-/nackdelarna är rätt lika:
FÖRDELAR: När de kommer ut på bete är fölet så stort att det kan tillgodogöra sig större delen av betessäsongen, ett föl fött i säg juni har inte lika stor nytta av gräset.
De är välutvecklade på fölvisningar och premieringar, men detta tror jag i ärlighetens namn inte är SÅ himla viktigt.
Man har god tid att få stoet dräktigt året efter, fölar hon i juni så blir betäckning på enmånadsbrunsten i juli, tar hon sig inte då tickar klockan fort. Har du första betäckning året efter i april har du rejält med tid på dig att få henne dräktig.
NACKDELAR:
Det är kallt och otäckt i marken, man kan inte ha fölet ute hela dagarna i början utan måste passa dem och ta in när de vill lägga sig (om de nu inte väljer att lägga sig i utlagd halmhög t ex, mitt föl gjorde INTE det utan vek ihop benen där hon stod när hon blev trött. Så man fick passa noga och plocka in för vil när hon blev trött. Och det är OFTA det i början)
Vädret är väldigts tundomsinnat och det kan bli rejält blött och regnigt. Lera är inte bra för föl att klafsa runt i, och ihållande regn kyler lätt ner dem. Risken för de ska bli sjuka ökar om man inta pssar noga, och det är risk att det blir mycket tid på box första tiden. Det brukar inte göra FÖLEN så mycket, men stona är inte alltid så glada.
JAG skulle INTE vilja ha ett aprilföl igen just pga nackdelarna. Det var så oerhört mycket merjobb och det blev en massa tid på box i början för dem pga väder och vind. Min drog dessutom på sig en lunginflammation efter tre veckor, dock inte pga vädret, men det blev ju inte direkt BÄTTRE av regn, regn, regn och ett tag var de bara ute 20 min tre ggr per dag stackarna.
För mig uppväger helt enkelt inte fördelarna nackdelarna, utan jag skulle vilja ha föl i början på maj om jag fick välja. Men då har du det där med kortare betäckningssäsong.
men det går, utan tvekan, men det är ett väldigt PASSANDE och plocka in och ut (efter när fölis är trött, vädret etc). Bara det är varmare i marken så de kn ligga ute är det STOR skillnad.
En internetbekant som bor här i närheten ska bestämt 'ALDRIG mera marsföl!* efter förra året då hon hade ett marsföl förresten. Andra tycker det inte är några större problem.
men som sagt, JAG vill inte ha föl så tidigt, och inte i mitten på april heller, vädret är för opålitligt. Däremot tror jag generellt inte marsföl klarar sig sämre, det är 'bara' mer JOBB för stoägaren.