För- o nackdelar med tidig fölning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare föl2005
  • Startdatum Startdatum
F

föl2005

Jag planerar att betäcka mitt sto om två veckor vilket innebär att hon kommer att föla i början eller mitten på mars nästa år. Bor i Mälardalen och vi har oftast snö kvar och rätt så kallt så års.

Skulle vilja höra lite om hur vanligt det är att man får föl så tidigt på året och om det är något särskilt man ska tänka på då. Hur har det gått för årets föl som föddes i mars?
En fördel jag kan tänka mig är att de tidiga fölen är ngt mer utvecklade vid fölvisningar mm men det kanske är marginellt.

Positivt är det att fölungarna får hela våren och sommaren på sig att växa och styrka sig

Slipper ha sto och föl i samma box så länge på hösten..

Du slipper stressa om stoet ska betäckas om.

Nackdelar:

Man kan inte ha sto och föl ute så länge åt gången = Mycket mockning och passande för in och utsläpp.

Det här med fölmönstring tror jag inte spelar så stor roll, för har man otur är fölis inne en rejäl växtperiod när visningen är

Lill / Stall Nöbbeled

Jag bor i Norra Uppland (mellan Gävle och Uppsala) och fick föl mitten på april förra året. Dvs en hel månad efter ditt skulle bli, men för-/nackdelarna är rätt lika:

FÖRDELAR: När de kommer ut på bete är fölet så stort att det kan tillgodogöra sig större delen av betessäsongen, ett föl fött i säg juni har inte lika stor nytta av gräset.

De är välutvecklade på fölvisningar och premieringar, men detta tror jag i ärlighetens namn inte är SÅ himla viktigt.

Man har god tid att få stoet dräktigt året efter, fölar hon i juni så blir betäckning på enmånadsbrunsten i juli, tar hon sig inte då tickar klockan fort. Har du första betäckning året efter i april har du rejält med tid på dig att få henne dräktig.

NACKDELAR:

Det är kallt och otäckt i marken, man kan inte ha fölet ute hela dagarna i början utan måste passa dem och ta in när de vill lägga sig (om de nu inte väljer att lägga sig i utlagd halmhög t ex, mitt föl gjorde INTE det utan vek ihop benen där hon stod när hon blev trött. Så man fick passa noga och plocka in för vil när hon blev trött. Och det är OFTA det i början)

Vädret är väldigts tundomsinnat och det kan bli rejält blött och regnigt. Lera är inte bra för föl att klafsa runt i, och ihållande regn kyler lätt ner dem. Risken för de ska bli sjuka ökar om man inta pssar noga, och det är risk att det blir mycket tid på box första tiden. Det brukar inte göra FÖLEN så mycket, men stona är inte alltid så glada.

JAG skulle INTE vilja ha ett aprilföl igen just pga nackdelarna. Det var så oerhört mycket merjobb och det blev en massa tid på box i början för dem pga väder och vind. Min drog dessutom på sig en lunginflammation efter tre veckor, dock inte pga vädret, men det blev ju inte direkt BÄTTRE av regn, regn, regn och ett tag var de bara ute 20 min tre ggr per dag stackarna.

För mig uppväger helt enkelt inte fördelarna nackdelarna, utan jag skulle vilja ha föl i början på maj om jag fick välja. Men då har du det där med kortare betäckningssäsong.

men det går, utan tvekan, men det är ett väldigt PASSANDE och plocka in och ut (efter när fölis är trött, vädret etc). Bara det är varmare i marken så de kn ligga ute är det STOR skillnad.

En internetbekant som bor här i närheten ska bestämt 'ALDRIG mera marsföl!* efter förra året då hon hade ett marsföl förresten. Andra tycker det inte är några större problem.

men som sagt, JAG vill inte ha föl så tidigt, och inte i mitten på april heller, vädret är för opålitligt. Däremot tror jag generellt inte marsföl klarar sig sämre, det är 'bara' mer JOBB för stoägaren.

Jag har precis samma funderingar, ska betäcka mitt sto om några veckor (mitten eller slutet på april) och funderar lite över för- och nackdelar med det.
Bor också i mälardalen :)

Tror inte temperaturen är några problem, jag hoppas i alla fall inte att det blir det eftersom mina står på ute på logen i en ladugård med två vidöppna portar hela vintern.

Som fördel ser jag att det inte är så många som fölar tidigt och veterinären borde vara lättare att få tag i om det skulle gå snett. Jag tror att fölet blir tuffare och tåligare om det är fött tidigt. Så kan man ju sära på sto och föl tidigare på hösten.

Som nackdel tänker jag mig att det är risk att det är fruset i marken fortfarande och är det inte det så är det garanterat gegga och jag tänker mig att båda alternativen kan vara rätt besvärliga för en nyfödd fölis. Men det som inte dödar det härdar heter det ju...

Jag ska i alla fall satsa på att försöka få min betäckt i april!

Jag har faktiskt inatt skickat mitt eget sto på betäckning, jag tycker att jag är sent ute!! Vi som håller på med galopp hästar ser ju gärna att dom är födda redan i februari. måsta erkänna att jag inte ser nån fördel med det precis när dom föds, som alla har sagt- massa merarbete o passande hela tiden. men det är jätte skillnad på februariföl och majföl när dom sen ska ridas in när dom är 18 månader. tycker nog att slutet på mars verkar vara det optimala...............

Mina ston fölar utomhus, av den anledningen vill jag ha fölen från mitten av maj till midsommar.
Visst är fölen som är äldre mer utvecklade på höstens och sommarens visningar men det tycker jag har mindre betydelse...

Tror inte temperaturen är några problem, jag hoppas i alla fall inte att det blir det eftersom mina står på ute på logen i en ladugård med två vidöppna portar hela vintern

Inte LUFT temperaturen nej. Men föl måste gå på hårdare underlag också (spec om de är lite veka i kotorna när de föds vilket inte är ovanligt) vilket gör att det kan bli problematiskt med lera ute och halm inne t ex. Och så var det det här med att det är kallt i backen. Inte alla föl lägger sig där man vill ( t ex på logen eller i utlagd halmhög)

Men LUFTtemperaturen är inga som helst problem.

Som fördel ser jag att det inte är så många som fölar tidigt och veterinären borde vara lättare att få tag i om det skulle gå snett. Jag tror att fölet blir tuffare och tåligare om det är fött tidigt. Så kan man ju sära på sto och föl tidigare på hösten.

Beror på vad för veterinär du ska ha tag på. Är det distriktsveterinären så måste jag tyvärr meddela att kalvnings- och lammningssäsongen drar igång och är i mars och början på april...

Nyfiken fråga, men varf skulle tåligheten påverkas? Visst blir avvänjningen tidigare och där är en fördel på ett sätt, men vilken betydelse det har är nog fråga om personlig tycke och smak.

Som nackdel tänker jag mig att det är risk att det är fruset i marken fortfarande och är det inte det så är det garanterat gegga och jag tänker mig att båda alternativen kan vara rätt besvärliga för en nyfödd fölis. Men det som inte dödar det härdar heter det ju...

Precis, det är att det är kallt och blött i backen där de lägger sig, och så det där med gegga då. Och det är MASSOR med merarbete och passning tills det är varmt i backen ute med.

Ang det som inte dödar härdar, jag skulle nog inte vilja se det så. Det är sant, men hur vet man vilken av sidorna man hamnar på?

Men största problemet är bristen på hårt underlag samt bristen på torr och varm liggplats ute. Dvs ett merarbete eftersom man måste plocka dem in och ut. Är man beredd att ta det så kör, jobbar man 9 - 5 utan backup blir det väldans knapigt.

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 684
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Michis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka