För-, Nackdelar med att betäcka på Fölbrunsten???

theJohanna

Trådstartare
Som rubriken lyder. Vad är det för för-, nackdelar med att betäcka på fölbrunsten?? jag själv aldrig tagit föl direkt efter att de har fölat utan låtigt stoet vänta ett år innan nästa insemination..

Snälla upplys mig! :D

Sv: För-, Nackdelar med att betäcka på Fölbrunsten???

Jag är ingen förespråkare av betäckning på fölbrunsten. Visst beror det på omständigheterna, men jag anser att man bör vänta till nästa brunst innan man betäcker om. Dels för att stoet ska få en chans att återhämta sig, dels för fölets skull. Har man inte egen hingst, utan man åker till station så är fölet rysligt litet vid fölbrunsten;)
Jag betäcker själv aldrig mina ston på fölbrunsten just av dessa anledningar utan väntar till nästa brunst. Ev sprutar jag igång dem något tidigare om det av någon anledning är brottom.

Fördel - stoet fölar tidigare på året nästa år.
Nackdel - det är inte allt för sällan som stoet inte tar sig på fölbrunsten.

oki.... dräktighetsprocenten är alltså lägre på fölbrunsten. Hon fölar ju ganska sent nästa år ca mitten slutet av Juni.

Kan man sälja de stråna som man har kvar från i år?? och om man kan det hur går det till?? moms? osv.

Kan man sälja de stråna som man har kvar från i år?? och om man kan det hur går det till?? moms? osv.

Normalt sett säljer man det som vilken vara som helst. Har du betalat moms så säljer du den med moms.

Men en privatperson redovisar väl inte moms ?

oki, tack igen... hur blir det med språngrulle osv... i övrigt inga konstigheter???

Normalt sett säljer man det som vilken vara som helst. Har du betalat moms så säljer du den med moms.

Redovisar man itne moms får man inte heller lägga moms på en vara man säljer, även om köparen annars skulle fått dra av momsen.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Ramona
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka