För mycket salt?

Kinna2000

Trådstartare
Hej! Jag har en arab inhyrd i mitt stall, och han äter så himla mycket salt. På samma tid som min andra häst knappt fått i sig en halv saltsten, har han slickat i sig två stycken. Är det här skadligt för honom? Reglerar han själv hur mycket salt han behöver, eller har han någon brist som orsakar saltsuget? Ska jag istället portionera ut salt i fodret åt honom? Tilläggas kan att han har tunn, ömtålig hud, får lätt sår på benen och skav efter sadelgjorden etc. För övrigt är han pigg o frisk och har god aptit. Jättetacksam för svar!

Sv: För mycket salt?

En del hästar äter saltsten som socker..det smakar gott helt enkelt. Endera ger du i maten eller så bara ute i hagen. Problemet löst ;)

Den som tagit slut nu satte jag dit för ca 3-4 veckor sen. Han har satt i sig två saltstenar sedan december. Till den andra hästen räcker det med en saltsten per "termin", förutom stor saltsten i sommarhagen, förstås.

Senast ändrad:

Mitt sto äter en saltsten i månaden, medans vallacken har haft en på hela vintern.

Den som tagit slut nu satte jag dit för ca 3-4 veckor sen. Han har satt i sig två saltstenar sedan december. Till den andra hästen räcker det med en saltsten per "termin", förutom stor saltsten i sommarhagen, förstås.

Jag hade faktiskt inte brytt mig, utan låtit den äta saltsten i den takten han vill. Tror snarare att det är din andra häst som riskerar få i sig för lite salt via saltstenen, finns ganska många studier som visar på att det är ganska vanligt att hästarna inte får i sig tillräckligt med salt via saltstenen.
Och har även diskuterat just detta med veterinär för många år sedan då jag också hade en häst som åt saltsten som godis, men enligt henne var det ingen fara. Det som kan ta skada av överkonsumtion av salt är framför allt njurarna, och njurproblem är vad jag vet fortfarande väldigt ovanligt på häst. Så på en frisk häst som gör sitt jobb tar den hand om saltet som inte behövs och ser till att det transporteras ut med urinen.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 271
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar