För mycket raspad/halt efter skoning.

Tildarosengren

Trådstartare
Igår blev min häst skodd och hovslagaren råkade raspa för djupt på H-bakhov så att det började blöda. Han sa att det absolut inte var någon fara men idag så är min häst halt på just höger bak...lite varm kring bakre delen av hoven/hasen men inget pulserande och inte heller "skrämmande" varm.

Är det någon som vet:
1. Hur allvarligt är det egentligen?
2. Vad kan man göra åt det?
3. Hur lång tid tar det innan det bör läka?

Har aldrig varit med om just detta innan, utan bara sömnstick men det är det inte.

Tacksam för svar! :)

Sv: För mycket raspad/halt efter skoning.

Hej jag är inte nån direkt expert på frågan men kan i alla fall säga vad jag skulle ha gjort ^^

Jag var också med en av mina hästar som börja blöda ifrån bägge bakhovarna efter verkning och där sa också hovslagaren att det inte var nån fara. Som tur var fick inte min häst någon skada av det. Men just för din häst så känns det ju inte bra att den blev halt av det :s

Men de jag skulle göra om jag vore du är att ringt din hovslagaren igen och berätta hur din häst mår idag. För jag tycker då att hovslagaren borde veta vad som har hänt i hov.

Om hästen hade bara varit halt så var det förmodligen av att hästen blev öm av "för hårt verkade". Då skulle jag rekommendera att du slår på en sula för att ge stöd runt hela hovens undersida. Men är det ett öppet sår under hoven så är det inte en sån bra ide eftersom man stänger in såret.

Men det känns som att de bästa är att ringa din hovslagare och fråga ^^

Sv: För mycket raspad/halt efter skoning.

Igår blev min häst skodd och hovslagaren råkade raspa för djupt på H-bakhov så att det började blöda. Han sa att det absolut inte var någon fara men idag så är min häst halt på just höger bak...lite varm kring bakre delen av hoven/hasen men inget pulserande och inte heller "skrämmande" varm.

Är det någon som vet:
1. Hur allvarligt är det egentligen?
2. Vad kan man göra åt det?
3. Hur lång tid tar det innan det bör läka?

Har aldrig varit med om just detta innan, utan bara sömnstick men det är det inte.

Tacksam för svar! :)
Ring din hovis som får åka ut och kolla!
Antingen har det kommit in bakterier och en hovböld är på gång eller också har den sultryck och ömmar pga det.
Ring!

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 975
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Hej! Nu vill jag ha era tankar omkring detta, Tog över ett tvåårigt varmblodssto 01/7, första körningen fin men nickade lite på HF (är...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Jullangz
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 279
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III