För mycket morötter = farligt?

L

Lolo

Hej!
Igår vad jag med en kompis till hennes stall och hon till mitt.
När hon såg hur mycket morötter jag gav sa hon; Du vet väl att man inte ska ge mer än 2 kg morötter/dag/häst?
Varför ska man inte det?
Är det ngn som vet?
Hon sa att det blev för mycket av ett ämne, men hon kunde inte komma ihåg hur det var.
//Lolo

Sv: För mycket morötter = farligt?

Har aldrig hört talas om faktiskt, vilket i sig inte innebär att det är fel. Men mig veterligen är det inte farligt att ge mycket morötter, däremot kan vissa hästar reagera med lösare avföring vilket kan bli ett problem.

Oj, jag ger min häst vissa dagar mer än två kilo morötter och det har aldrig varit något fel på henne.
Min gammelhäst jag hade fick ett kilo om dagen i de 15 år jag hade honom, var inget fel på honom för det. Snarare så fick jag beröm av veterinären för att hans tänder hade hållt sig så fina tack vare att han knaprat morötter halva livet... :)

Jag kom på en till fråga nu som jag också tänkt ställa.
Nu när du skrev det där vad veterinären sagt.
Jag ger min häst hela morötter, ibland jätte stora, jag ger dom som dom är, rätt ned i krubban.
Jag anser att det är det mest naturliga och ska man dela på dom så ska man ju ändå göra det på längden och inte på bredden, om man vill minska risken för att de ska få stopp i halsen.
Och när de gnager själva så gnager de ju rätt på en tugga och inte som vi gör när vi äter.
Jag undrar när hästen får äta så mycket morötter varje dag, får de starkare tänder eller sliter dom ut dom?

Min veterinär tycker att man ska ge så mycket morötter man vill. I stallet jag stod i förut fick alla hästar en stor hink varje kväll.

Det enda som kan vara farligt är om morötterna är mögliga, ruttna eller jordiga. 7 kg morötter ger ungefär lika mycket energi och protein som 1 kg havre.
//marti

Lolo skrev:
Jag kom på en till fråga nu som jag också tänkt ställa.
Nu när du skrev det där vad veterinären sagt.
Jag ger min häst hela morötter, ibland jätte stora, jag ger dom som dom är, rätt ned i krubban.
Jag anser att det är det mest naturliga och ska man dela på dom så ska man ju ändå göra det på längden och inte på bredden, om man vill minska risken för att de ska få stopp i halsen.
Och när de gnager själva så gnager de ju rätt på en tugga och inte som vi gör när vi äter.
Jag undrar när hästen får äta så mycket morötter varje dag, får de starkare tänder eller sliter dom ut dom?

Det är bara bra att hästarna får hela morötter!:D

Jag läste på lite om A-vitamin och Betakaroten när jag ändå var igång... Hästen omvandlar betakaroten till A-vitamin i den takt som den behöver A-vitamin. Hästar som går på bete, käkar grönt hö och/eller lucernpellets täcker sitt behov av A-vitamin och lägger upp ett lager i fettvävnaden. A-vitamin är giftigt i för stora mängder men risk för förgiftning finns inte när hästen får Betakaroten. Källa Planck/Rundgren "Hästens näringsbehov och utfodring"
//marti

baloube ätar en hink med morötter till lunch...........:o

marti130 skrev:
Jag läste på lite om A-vitamin och Betakaroten när jag ändå var igång... Hästen omvandlar betakaroten till A-vitamin i den takt som den behöver A-vitamin. Hästar som går på bete, käkar grönt hö och/eller lucernpellets täcker sitt behov av A-vitamin och lägger upp ett lager i fettvävnaden. A-vitamin är giftigt i för stora mängder men risk för förgiftning finns inte när hästen får Betakaroten. Källa Planck/Rundgren "Hästens näringsbehov och utfodring"
//marti

Så med det menas att det inte skulle vara farligt att ge en massa morötter?
Ens på sommaren?
Undrar vad det var hon hade fått höra då, om ingen annan verkar ha hört det.

Lolo skrev:
Så med det menas att det inte skulle vara farligt att ge en massa morötter?
Ens på sommaren?
Undrar vad det var hon hade fått höra då, om ingen annan verkar ha hört det.
Det verkar ju lite onödigt att ge "en massa" morötter på sommaren om hästen åter gräs. Men för övrigt är det nog svårt att A-vitaminförgifta hästen med hjälp av morötter. A-vitaminet lagras i lever och fett under sommarens bete, ett lager som kan räcka i flera månader. Betakarotenet i morötterna omvandlas bara till A-vitamin om hästen behöver det så mata du på din pålle med morötter.

Jag har aldrig heller hört något om att det skulle vara farligt med morötter i större mängd och jag har varit med ett bra tag... Det är klart, det kan ju variera vad som menas med större mängd, men att ge 1-2 kg per dag är väl normalt.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama