För mycket hysteri kring bra hövärden??

T

Tosen_85

Ja vad tycker ni, är det verkligen bäst att få tag på höet med högst värden?

En tjej med en fjording hittade ett riktigt bra hö, med hjälp av analysen och ett foderstatsprogram kom hon fram till att hennes häst skulle ha sju kilo hö om dagen... bara sju kilo hö om dagen till en fjording (visserligen lättfödd men ändå). Personligen hade jag i det läget velat ha ett hö med sämre värden så jag hade behövt ge en större giva som i sin tur hade gett längre ättid, tänker jag helt fel?

Tjejen med fjordingen är ju glad, billigt hö som hon inte behöver ge så mycket av...

Sv: För mycket hysteri kring bra hövärden??

Man ska inte leta efter högst värden utan bäst värden. Det är viss skillnad på dessa två olika begreppen Det hö som har högst värden behöver inte vara det som är bäst för hästen. Olika hästar har olika värden som är "bäst". Det som är bra för en växande unghäst är inte samma som är bra för äldre valack som bara promenad rids. Ett dräktig sto kräver andra värden än en högpresterande tävlingshäst.
Så du tänkar inte helt fel.

Vad "bra värden" är ändras ju utifrån vilka hästar som ska äta grovfodret.

Vår hösilage just nu tillexempel, ganska höga värden och därmed super för fölen, unghästarna och avelsstona. Inte alls lika super till min nordis.

Jag hade hellre haft ett grovfoder med lite lägre värden för att kunna fodra mer, men det funkar nu också. Du tänker helt rätt som du gör.

Men det är ju bara att fylla på med halm.

Jag har ett ensilage med höga värden.
Mina (islands-)hästar behöver 4kg av det för att få i sig dagsbehovet av protein.
Och så behöver de få i sig 3-4kg halm för att fylla energibehovet.
Det blir ungefär 6,6kg ts vilket räcker mer än väl för en "ponny" på 350kg.

En Fjordhäst väger inte sådär jättemycket mera, kanske litet över 400kg.
Hö har en standard-ts på 84% så 7 kg blir 5,9kg ts vilket är nästan 2kg över minimimängd.
Med litet halm i boxen till natten så blir det säkert jättebra.

Vad menar du att hästen skulle sakna?

Jo minimimängden är uppfylld och hästen får i sig all näring den behöver, men den smäller ju i sig höet på fyra timmar. Så det den saknar är ättid.

Då kan man komplettera med halm om man har ett hö med höga proteinvärden.
Det kan hästen stå och äta av länge.

Ja visst kan man ge halm, men det jag ville komma fram till är att jag har fått uppfattningen att en del köper in hö med det högsta värdet till sina hästar trots att dom kanske skulle må bättre av ett hö med lite lägre värden så dom kunde få lite större mängder.

Och om man ändå måste ge halm för att tillfredställa deras ättid så förlorar man ju verkligen inget på att istället köpa in lite mer hö med något lägre värden.

Det svåra är att hitta ett hö/ensilage med tillräckligt höga värden på protein.
Så får man tag på ett hö/ensilage som med en rimlig mängd kilon täcker proteinbehovet så löser man lämpligtvis de andra behoven på annat sätt.
För litet energi - ge mera.
För litet strå - ge halm.

Man har då också möjligheten att styra hästens hull på ett bra sätt.
Eftersom att man inte behöver överutfodra med energi för att fylla upp proteinbehovet.

7kg till en Fjordhäst borde bli ett energivärde på runt 7MJ/kg foder vilket är ett normalvärde.

Fast om det inte är en jättefjording, utan en normal sådan i D-ponnystorlek och runt 450 kg är inte 7 kg för lite. Det ÄR viktigt med tillräckligt med grovfoder - absolut!! Men ibland verkar pendeln ha svängt åt andra hållet och folk tror att enorma mängder grovfoder är det allena saliggörande i en god hästhållning. Visserligen äter säkert fjordingen upp detta på 5-6 h (beroende på hur glupsk han är), men om man skulle ge den så mycket att den fick tugga hö 16 h per dygn (vilket ju hästar i genomsnitt betar och söker föda i frihet) så hade det ju handlat om enorma mängder - uppemot 20 kg per dygn eller så. Jag tror inte att ett eller två kilo till hade spelat speciellt stor roll för ättiden, och som redan sagts går det utmärkt att komplettera med halm om man ge mer "tugg".

Det perfekta höet (med värden som är precis så stora att man kan ge exakt den mängd man önskar och inte heller behöva komplettera med en massa kraftfoder) är inte speciellt lätt att hitta; det är nog inte bara att dissa ett bra hö med bra värden och kvot för att hitta ett annat lika bra men med lägre värden...

Senast ändrad:

Ja visst kan man ge halm, men det jag ville komma fram till är att jag har fått uppfattningen att en del köper in hö med det högsta värdet till sina hästar trots att dom kanske skulle må bättre av ett hö med lite lägre värden så dom kunde få lite större mängder.

Och om man ändå måste ge halm för att tillfredsställa deras ättid så förlorar man ju verkligen inget på att istället köpa in lite mer hö med något lägre värden.

Men det kan till matvraken vara en fördel att komplettera med halm istället för hö, i och med att det inte har samma smaklighetet, så dom tar sig tiden att sortera ut det godaste istället för att bara tugga i sig tills det är slut.

Och det kan även rent ekonomiskt vara en fördel att köpa in ett bra hö och komplettera med halm eftersom även bra halmen ofta är ganska mycket billigare än höet med låga värden.

/Camilla

Då är det bara att fylla på med halm och samt ut högivorna över dagen. Min häst (nordsvensk!) får också bara 7 kg, av vårt hö som egentligen har "för höga" värden.

Det är inte så himla lätt att välja vilka värden man vill ha på höet om man inte specialbeställer.

Visst det är jättetråkigt att jag bara kan ge 7 kg, men så är det. Hellre det än en sjukligt tjock häst.

Hysteri nag HÖGA värden ja, istället borde man leta efter hö med bra värden för DEN individen som ska äta det, och ALLTID när det är svårfödda se till att kvoten är bra. Rata lågkvotshö helt enkelt.

SÅ, absolut hysteri ang höga värden utan individtänkande, men för LITE koll på BRA värden och KVOT för individen.

Sen, hö är svårt hur man än vänder på det för lättfödda, det går inte få ner det i MJ tillräckligt, utan man står oftast bara där med ett hö med för mycket energi och för lite protein och sliter sitt hår. Bättre då köpa ett med dne högsta kvot du kan finna, och blanda med halm. Eller välja hösilage där man via TS kan påverka värdena betydligt mer.

Min fjording får ca 7 kg hö inne och det är väldigt sällan som hon har hunnit äta upp allt (står inne 10 h i snitt) men visst det är väldigt olika....

Jag vill helst ha ett hösilage med en så hög kvot som möjligt. Detta för att kunna ge min tjockis så mycket mat som möjligt.

Oftast så brukar energin ligga runt 7-8 Mj medan proteinet kan variera mycket. Om jag då har en hög kvot så är det oftast mycket proteiner i höt. Detta gör att jag snabbt kommer upp i önskad proteinhalt (dvs det behövs lite hö för att täcka hästens proteinbehov).

Sedan är det bara att fylla ut med halm för att täcka hästens energi- och tuggbehov.

Slutresultatet brukar bli fri tillgång på stråfoder, dvs den har att tugga på hela tiden men den blir inte fet.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 912
Senast: Buck
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 213
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Står och väljer mellan tre olika hösilage. Har inte analysen framför mig, men i stora drag är det: 1, 9,9% socker /kg ts 29 smrp...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka