parfymflaska
Trådstartare
Jag är helt novis på att räkna foderstater, sitter med mitt livs första grovfoderanalys i näven och har använt "hästsveriges" foderstatsprogram att räkna i. Resultatet förvirrar mig, måste jag erkänna.
Enligt detta program är kalciumhalten ok, fosforhalten onödigt hög och ca/p kvoten för låg (1.0). Vilket jag efter en snabb googling förstått inte är bra alls. (Rent ut sagt livsfarligt t.o.m. Rädd matte! )
Hästen ifråga får endast lite müsli (omkring 0.5 kg/dag) och den verkar behövas för att fylla energi -och proteinbehovet då hösilaget tydligen har låga värden.
Analysen:
TS: 81%
Smbp /kg foder: 29g /kg ts: 35g
Energi /kg foder: 8.2MJ /kg ts: 10.1 MJ
Socker /kg ts: 142g
NDF /kg ts: 594g
Ca /kg foder: 2.0 g /kg ts: 2.5g
Fosfor P /kg foder: 2.0g /kg ts: 2.5g
Magnesium /kg foder: 0.9g
Kalium /kg foder:15.7g /kg ts:19.4g
Natrium /kg ts:0.6
Svavel /kg ts:1.4
Kan någon vänlig själ hjälpa mig att bringa klarhet i det här? Kan man avhjälpa problemet med att lägga betfor till foderstaten (vilket är vad programmet föreslog) eller har någon en bättre idé? Byta kraftfoder helt? Hon käkar nu granngårdens originalmüsli, är fin i hullet, pigg, blank i pälsen och verkar må väl.
Tack på förhand!
Enligt detta program är kalciumhalten ok, fosforhalten onödigt hög och ca/p kvoten för låg (1.0). Vilket jag efter en snabb googling förstått inte är bra alls. (Rent ut sagt livsfarligt t.o.m. Rädd matte! )
Hästen ifråga får endast lite müsli (omkring 0.5 kg/dag) och den verkar behövas för att fylla energi -och proteinbehovet då hösilaget tydligen har låga värden.
Analysen:
TS: 81%
Smbp /kg foder: 29g /kg ts: 35g
Energi /kg foder: 8.2MJ /kg ts: 10.1 MJ
Socker /kg ts: 142g
NDF /kg ts: 594g
Ca /kg foder: 2.0 g /kg ts: 2.5g
Fosfor P /kg foder: 2.0g /kg ts: 2.5g
Magnesium /kg foder: 0.9g
Kalium /kg foder:15.7g /kg ts:19.4g
Natrium /kg ts:0.6
Svavel /kg ts:1.4
Kan någon vänlig själ hjälpa mig att bringa klarhet i det här? Kan man avhjälpa problemet med att lägga betfor till foderstaten (vilket är vad programmet föreslog) eller har någon en bättre idé? Byta kraftfoder helt? Hon käkar nu granngårdens originalmüsli, är fin i hullet, pigg, blank i pälsen och verkar må väl.
Tack på förhand!