För liten mängd grovfoder?

Snyggve

Trådstartare
Jag har en lättfödd D-ponny som rids 5-6 dagar per vecka, 30-90 min per gång. Hon är väldigt fin i hull för tillfället, men tyvärr så har jag ingen analys. Vad tror ni om mängden grovfoder?

Vid minusgrader: fri tillgång (en ensilagebal ställs ut) i hagen, 3 kg ensilage till natten.

Vid plusgrader: 6 kg ensilage till frukost, 6 kg till lunch, 1 kg insläppshö på kvällen och 3 kg ensilage till natten.

Funderar på att byta ut nattensilaget till hö, eftersom hon (och alla andra i stallet) har blivit så dåliga i magen av just det ensilaget (har ett annat som de får i hagen). Är det för mycket eller för lite? Om jag väljer att byta ut ensilaget mot hö, hur stor mängd borde hon ha då? Vet att det är svårt att svara på, men på ett ungefär?
Om det hjälper nåt så är TS-halten i ensilaget 50% (det de får till natten och vid plusgrader).

Tacksam för alla svar :)

Sv: För liten mängd grovfoder?

Jag har en lättfödd D-ponny som rids 5-6 dagar per vecka, 30-90 min per gång. Hon är väldigt fin i hull för tillfället, men tyvärr så har jag ingen analys. Vad tror ni om mängden grovfoder?

Vid minusgrader: fri tillgång (en ensilagebal ställs ut) i hagen, 3 kg ensilage till natten.

Vid plusgrader: 6 kg ensilage till frukost, 6 kg till lunch, 1 kg insläppshö på kvällen och 3 kg ensilage till natten.

Funderar på att byta ut nattensilaget till hö, eftersom hon (och alla andra i stallet) har blivit så dåliga i magen av just det ensilaget (har ett annat som de får i hagen). Är det för mycket eller för lite? Om jag väljer att byta ut ensilaget mot hö, hur stor mängd borde hon ha då? Vet att det är svårt att svara på, men på ett ungefär?
Om det hjälper nåt så är TS-halten i ensilaget 50% (det de får till natten och vid plusgrader).

Tacksam för alla svar :)

Jag har nyligen varit på seminarium i ämnet. Ditt ensilage ska ersättas med hälften så mkt hö. Dvs om ponnyn får 6+6+3 kg ensilage så är det 15 kg och ska då ersättas med 7,5 kg hö. Sedan fick hon ju 1 kg hö vid insläpp så det blir 8,5 kg/dag vilket säkert är lagom till en lättfödd d-ponny som motioneras 5-6 dgr i veckan.

Om du bara vill byta ut nattensilaget blir det ju 1,5 kg hö. Mittförslag är att öka till minst 2 kg då och istället dra ner lite på lunchen men det är en smaksak. Får ponnyn något kraftfoder?

Jag tycker du ger en helt okej mängd grovfoder till din ponny. Det motsvarar ju allt som allt ca 8.5kg hö om dagen som "ansk" skrev.

Men jag skulle ge mer till natten! Det blir lång tid (oftast iaf - beror på hur länge de står inne på natten och är utan fodring?) för pållan att stå utan stråfoder (utan att ha nåt att tugga på) - om den inte står på halm förstås?

Grovfoder mängden verkar ok men jag hade nog fördelat det annorlunda, hellre gett 3 kg till lunch o 6kg till natten. Som det är nu får den 13kg under dagen o knappt nått för natten.
Jag beukar dela in dygnet på 2x12 timmar, de ska ha lika mkt geovfoder under varje 12 timmars period, Säg att de får 12 kg hösilage fårån kl 7 -19, då bör de ha lika mkt från 19-7, fattar du hur jag menar? Sen kan man dela upp det lite olika mellan målen. Jag själv ger mina hästar den största grovfoder givan på kvällen eftersom det är då de är flest timmar till nästa fodring

Svarar till alla: Tack för alla svar :) Mängden ensilage i hagen kan jag tyvärr inte ändra på, eftersom alla hästarna i hagen får samma mängd. Hade också velat ge mer till natten, men men.. Har bytt ut 3 kg ensilage till natten mot 2 kg hö istället. Innan kompletterade jag med halm också, för att utöka tuggtiden lite. Hon får kraftfoder morgon och kväll, men bara 6 dl (ungefär 0,5 kg) + mineraler och morötter per dygn. Så den mängden gör ju varken till eller från :p

De kommer in ungefär kl 18-19, om det inte är skitväder. Då får hon insläppshö. Nattensilaget serveras vid 20-tiden och sen släpps de ut vid 04.30 på morgonen. Så de är inte utan mat för många timmar då va? Blir ju osäker nu :p

De kommer in ungefär kl 18-19, om det inte är skitväder. Då får hon insläppshö. Nattensilaget serveras vid 20-tiden och sen släpps de ut vid 04.30 på morgonen. Så de är inte utan mat för många timmar då va? Blir ju osäker nu :p

Det beror på hur snabbt hon äter upp? Men säg att hon äter långsamt - 1kg hö i timmen - så är hon klar med det runt 22-tiden. DÅ står hon utan 6.5timmar. Det är okej tycker jag.
Men hon kan ju äta upp det snabbare... på mindre än en timma är inte ovanligt att vissa hästar äter upp 2kg hö. T o m snabbare! (min nordis åt upp 4kg på knappt en timma)
Man brukar säga att MAX 10timmar får de stå utan så visserligen klarar ni aif den gränsen oavsett hur fort det äts upp. Men rekommendationen, tror jag, är egentligen max 4timmar utan stråfoder.

Helst skulle jag velat ge minst 4 kg till natten, men jag bestämmer som sagt inte mängden i hagen. Ger jag henne mer grovfoder så äter hon inte upp. Det är isf om jag skulle börja ge henne nåt kilo halm igen? Innan gav jag det till natten, för att öka tuggtiden lite. Men då lämnade hon oftast litegrann.

Helst skulle jag velat ge minst 4 kg till natten, men jag bestämmer som sagt inte mängden i hagen. Ger jag henne mer grovfoder så äter hon inte upp. Det är isf om jag skulle börja ge henne nåt kilo halm igen? Innan gav jag det till natten, för att öka tuggtiden lite. Men då lämnade hon oftast litegrann.

Ja men LÄMNAR hon så betyder faktiskt att hon inte behöver mer! Så enkelt är det ju. ;)

Då kan jag vara lugn då ;)

Är man en hispig nybliven hästägare så är man :D

Då kan jag vara lugn då ;)

Är man en hispig nybliven hästägare så är man :D

Ja inte så lätt att hänga med på alla råd o rekommendationer om man inte vet anledningen till dom... Det är ju nämligen så att detta med hur mycket man ska ge har delvis med hur stort tuggbehov hästen har och det är väldigt individuellt. En del hästar vill knappt äta minimigivan innan de är nöjda! Andra vill tugga så gott som hela tiden... med nån timmes vila emellan...
När de får välja själva hur mycket de vill äta/tugga är det bästa! ;)

Ja, därför är det så skönt när de har fri tillgång i hagen. Men det har de som sagt bara vid minusgrader :(

Jag har försökt läsa massor av fodertrådar, men när ni experter börjar snacka massa förkortningar och kvoter så kunde ni lika gärna prata grekiska :crazy::D

Eftesom hö inte har 100%ts utan man räknar med 84% så ersätts 15 kg av hösilaget med 9 kg hö!
PL

ge mindre till frukost och middag och mer på kvällen. det blir väldigt fel fördeling av maten när den äter jättemkt på dagen och knapt nånting på natten..

Jag vill det också, men som jag redan har skrivit - alla hästarna i hagen får lika mycket, kan tyvärr inte reglera det annat än på kvällen. Tyvärr :(

Hon får kraftfoder morgon och kväll, men bara 6 dl (ungefär 0,5 kg) + mineraler och morötter per dygn. Så den mängden gör ju varken till eller från :p

Om du tycker att den mängden gör varken till eller från varför ger du det då?
Ta hellre bort kraftfodret och ge något kilo extra grovfoder till natten är min åsikt.

/M

För att hon ska få nåt i krubban när alla andra får och efter ridning + att hon ska få i sig alla mineraler. Kraftfodret vill jag inte ta bort. Extra hö kan man ju ge ändå.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 189
Senast: ako
·
Foder & Strö Behöver lite akut ha svar på följande: Grundförutsättningar: H.H står idag på 9 kg hösilage (TS-H ca. 75%) + 500 gr (torrvikt)...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 280
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka