För lite protein = Häng mage????

M

Mount Never Rest

Om jag inte minns fel så skrev någon i min gamla tråd att om höet innehåller för lite protein så får hästen hängbuk?!
Stämmer det?? Eller minns jag fel??

Jag har börjat ge Harry lite extra protein (Kr*fft Protein) då höet hade lite för låg kvot...

Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att hans "airbag" håller på att försvinna:) Och det beror då inte på att jag ridit honom mer än vanligt, så då kan det bara bero på proteinet...
Eller är det jag som sysslar för mycket med önsketänkande så att jag börjat fantisera att magen krymper:angel:

Sv: För lite protein = Häng mage????

Hej hej på dig! (jag som hjälpt dig med foderstaten ;) )

Det känns som att det är lite för tidigt att se resultat ännu så jag tror att du inbillar dig mest. :p Men kanske är det BETSMAGEN som håller på att krympa mer och mer, det är det som brukar synas såhär års.

För övrigt så stämmer det att de blir bukiga av för lite protein, därför att de tappar muskler över rygg/kors/rumpa men magen håller sin storlek. :crazy:

:rofl: Tänk vilket sammanträffande att magen börjar sjunka ihop just samtidigt som jag börjar med proteinet, men jag tyckte också att det gick lite väl fort:angel:
Ja. Då är det nog betet som börjar "gå ur kroppen";)

milly skrev:
För övrigt så stämmer det att de blir bukiga av för lite protein, därför att de tappar muskler över rygg/kors/rumpa men magen håller sin storlek. :crazy:

..och de mister även musklerna som håller upp magen :idea:

Mount Never Rest skrev:
Om jag inte minns fel så skrev någon i min gamla tråd att om höet innehåller för lite protein så får hästen hängbuk?!
Stämmer det?? Eller minns jag fel??

Jag har börjat ge Harry lite extra protein (Kr*fft Protein) då höet hade lite för låg kvot...

Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att hans "airbag" håller på att försvinna:) Och det beror då inte på att jag ridit honom mer än vanligt, så då kan det bara bero på proteinet...
Eller är det jag som sysslar för mycket med önsketänkande så att jag börjat fantisera att magen krymper:angel:

Hej,

Hur mycket ger du av Kraffts proteiner per dag?

Tycker din iaktagelse är väldigt intressant...

~Ingrid

Han började äta det förrförra lördagen, då med 100g.
Efter en vecka ökade jag till 200g och nu på lördag ska han börja äta fullmängd 300g:D

Mount Never Rest skrev:
Han började äta det förrförra lördagen, då med 100g.
Efter en vecka ökade jag till 200g och nu på lördag ska han börja äta fullmängd 300g:D

Hej igen,

Är 100 gr ca 1 dl?

~Ingrid

Ja ett överfullt dl mått blir ca. 100g:D

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 077
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama