För lat för att hoppa!?!

M

magda

LATMASK?
Har en häst som vi inte tror har hoppat så mycket, ville inte gå över bommar äns till en början... Det har blivit bättre, men hoppningen! Jag börjar tro att hon kan mer än hon visar!
Har tagit det lugnt i nästan ett år nu, men hon stannar fortfarande mer än hon hoppar trots att vi tagit det jätte lugnt min tränare o jag. Men när hon väl hoppar så blir det jätte språng o höjer jag över 40 så stressar hon upp sig jättemycket. Men hon kan hoppa det vet jag men hon vill bara inte.
Efter hindret blir hon konstig o alltid korsgalopp.
Har börjat fundera på att bli riktig hård mot henne o piska till!!!
Hon är en känslig häst som lätt stressar upp sig så vi har som sagt låtit henne ta det försiktigt, men jag vet inte längre.
Är det inte dags att säga till?
Hoppar kanske 1-2 ggr/vecka. Håller alltid i manen så något ryck i munen får hon inte!
Åsikter hitåt, tack!
Vill gärna börja träna för en annan tränare oxå då i "hoppning" men inte så lätt när hon stannar hela tiden. :cool: :eek:

Sv: För lat för att hoppa!?!

Piska låter inte som nån bra idé.

Kolla upp henne istället, vid tex ledinflammationer är det vanligt att de stoppar.

Annars är det självförtroende som antagligen tryter och då behöver hon en duktig ryttare med tränare som kan ge henne det.

Jag tycker snarare det låter som om ni borde kolla upp hästen först hos veterinär och sedan hos hästfysioterapeut. Klassiska symptom på att något inte stämmer...

Mvh/Marie

Kolla först och främst så att hon inte har ont.
Sedan säger du att du håller i manen.. Du kanske borde träna upp din balans och följsamhet så att du kan ha kontakt med tyglarna genom hela hoppet. Vissa hästar behöver den där kontakten. Om jag skulle släppa tyglarna/kontakten med min häst när jag hoppar henne skulle hon defenetivt stanna, eftersom hon skulle ta det som att jag tvekar och "överger" henne. Bara en tanke...

skulle jag röra lilla minsta i henne stannar garanterat. hon måste ha total fri het.
Hon har för inte så länge sen gått igenom en vet.besiktning utan anm. men sen vet vi att hon är lite svag vänster bak, har jobbat på det ett tag nu o hon har börjat gå bättre, men ibland kan det hända att stegen inte är riktigt jämna men vem är det? Det enda är att hon hade en stukning där för 2 år sen men enl. vet. så kunde han inte se nått galet nu. Enl, honom var allt ok.

Innan du rider - sadla hästen och skicka henne över några hinder medans du står på marken. Om hon tänker bocka/bralla kommer hon troligt att göra det då. Låt henne då bocka av sig, skicka henne över hindren och sitt inte upp förrän du ser att hon hoppar lugnt och avslappnat.

Du kan också skicka ut hästen på spåret och lägga ut lite hinder där som hon får jobba med under det hon springer runt. Om hon helt vägrar hoppa hindren, får man självklart ta det hela från marken först innan man gör det uppsuttet...

Lycka till!
Camilla

Hoppade med hackamore för att hon är så känslig för ett tags sedan inbildade mig att det gick bättre då men vet inte. hon blir hetare med de, men bara hon hoppar så.

Tee Showah skrev:
Innan du rider - sadla hästen och skicka henne över några hinder medans du står på marken. Om hon tänker bocka/bralla kommer hon troligt att göra det då. Låt henne då bocka av sig, skicka henne över hindren och sitt inte upp förrän du ser att hon hoppar lugnt och avslappnat.

Du kan också skicka ut hästen på spåret och lägga ut lite hinder där som hon får jobba med under det hon springer runt. Om hon helt vägrar hoppa hindren, får man självklart ta det hela från marken först innan man gör det uppsuttet...

Lycka till!
Camilla

Tack! ska göra det o se...

Hoppa natur hinder i skogen. Det brukar hästen gilla, dels naturligt dels får de lite mer bjudning automatiskt på naturliga hinder. Då får du dessutom en chans att se om det bara är på vanliga hinder hon inte vill. Har hon samma problem ute i skogen kanske det faktiskt är något i hennes kropp som säger till. Om hon hoppar med fart och fläkt och glädje ute i skogen har du lite mer belägg för att det är ngt med ban hinder hon inte gillar. lycka till.

kommer precis från stallet nu, har låtit henne hoppa några små hinder med mig på marken. Första gången stannade hon (fattade väll inte vad hon skulle göra) men sen så gick det ganska bra. Förutom att hon efter ett tag blev lite trött på mig o skulle testa. Ska nog göra så här nån gång i veckan så hon vänjer sig utan mig klängandes på henne.
Men hon är fortfarande osäker kan hoppa av 4 meter innan o 4 efter typ ibland. O över hindret ligger hon "snett" men benen nästan åt sidan istället för att lyfta de , om nån förstår hur jag menar.
Ute på teräng hinder går det bättre. Stockar o sånt hoppar hon utan problem, högre hoppar vi inte ute (för min skull).
Sen tycker jag nog kanske att det går bättre att hoppa över hinder i ute paddokar, tvekar inte lika mycket(tror jag i alla fall inte). Känns lite bättre nu men börjar tappa tålamodet. Nån gång vill man ju känna att det går bättre. En clear round på 60 är väll inte för mycket begärt av en häst!
Nån med mer tips...

Jag funderar lite över om du hoppar för tränare eller bara ställer upp hinder själv. Nästan alla hästar har lite olika saker som man som ryttare behöver få hjälp med av en bra tränare. Bjudning är A och O i hoppningen dessutom bör hästen vara lydig och lyssna både på framåtdrivande och förhållande hjälper. Cavaletti är bra för att stärka hästen. Lägg upp 4 bommar ca 10-20cm trava över först (lugnt och balanserat). När det fungerar höj lite grann trava in och hoppa över bommarna (kan byggas som kryss om du föredrar det). Koncentrera dig på att rida rakt in och rakt ut ur serien. Jag tycker det är en bra och ganska rolig övning för att få "kontroll" på hästen.
Jag tycker absolut att du ska försöka hitta en bra tränare att hoppa för. Tränaren är till för att hjälpa dig lösa de problem du har med din häst (så länge de inte beror på att hästen har ont) annars skulle du ju inte behöva träna alls eller... :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Som sagt tidigare, har hästen ont, sitter sadeln bra, bla bla bla...

MEN...

Jag tycker det låter som att varken du eller hästen egentligen KAN hoppa. En häst kan hoppa av naturen, men den måste lära sig hantera hindrena. Så vad ni behöver är en vettig tränare som kan hjälpa er från grunden, annars lär det nog sluta med att du får hoppa hindrena själv.

Eller...Så kanske hon inte tycker att det är kul att hoppa på bana? Känner mer än en häst som avskyr att hoppa hinder på bana, men gärna skuttar omkring i skogen. Om så är fallet får man vackert acceptera det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar