För lång dressyrgjord HJÄÄÄLP!

Agent Orange

Trådstartare
Kan den vara det? Har en fin gjord hemma på prov men den är rejält mycket längre än min förra.. Själva spännena sitter på lagom avstånd från sadeln, men det är att gjorden är konstruerad så att lädret "ovanför" spännena går ungefär en dm längre upp. Det är ca 7-8cm till sadelkåpan. Är det för litet avstånd? Kommer det att störa mig eller hästen på något sätt?

Tacksam för lite goda råd.....

Sv: För lång dressyrgjord HJÄÄÄLP!

personligen tycker jag det är bättre med så kort gjord som möjligt.. hatar när dom är i vägen för skänklen... vet inte om det är bättre eller sämre med kort men jag gillar det som sagt bäst...

Men den får väl inte vara så kort att spännena ligger i höjd med armbågen på hästen? Eller är jag helt ute...

så här ser min ut.... hade viljat ha lite kortare fast det hittar jag inte i läder... eller det är inte bra kanske?? att ha för kort alltså...
11756485.jpg
[/url][/IMG]

så här ser min ut.... hade viljat ha lite kortare fast det hittar jag inte i läder... eller det är inte bra kanske?? att ha för kort alltså...
11756485.jpg
[/url][/IMG]

Gjorden får inte ligga så att spännena hamnar vid armbågen, då får hästen skavsår, AJAJ...
Den du har är rätt lagom i mitt tycke iaf:banana:

Ngn decimeter nedanför schabraket är lagom har jag lärt mej nu. Jag vet att många har mycket kortare. Det finns en tråd om detta förrut tror jag.
Var själv osäker förrut eftersom man ser väldigt stora variationer.

Men spännena får ju som nån skrev inte riskera att komma emot armbågen när hästen rör sig.

Liknande trådar

Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 064
Senast: Kiwifrukt
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
A
Hästmänniskan Jag har funderat riktigt seriöst på att byta stall nu till hösten. Jag är så trött på ridskolan jag rider på, eller rättare sagt...
Svar
8
· Visningar
2 167
Senast: Judelaw
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 565
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025