för korta eller för långa tyglar?

Dressyr_flicka

Trådstartare
Vilket är värst?
Köpte ett par tyglar från globus, läder med stoppar i stl ponny, men de är mkt kortare(ca 40cm) än mina andra ponnytyglar.
Frågan är; är det värre att ha ett par för korta än för långa tyglar?

Såhär långa är mina nuv. tyglar
10453199.jpg

10453191.jpg

Sv: för korta eller för långa tyglar?

För korta, helt klart!!

Vilket är ett problem jag ofta stöter på då min häst är stor och har lång hals. Vissa tyglar måste jag sträcka fram händerna om han ska få sträcka ut halsen. :crazy:

Rider du LC där det ingår fri skritt är det ju inte bra om tyglarna är för korta. Annars har jag för korta tyglar än för långa.

Jag har ett par tyglar som är suuuperlånga, jätte jobbigt! Dom fastnar överallt, bl.a i stigbyglarna... mindre roligt när man tävlar kanske. :angel: Så skulle nog välja lite för korta, dock så får de ju inte strama åt när man har fria tyglar!

Jag har inte lyckats få tag på tyglar som är "lagom" långa för mig, så jag har ett par korta och ett par långa, och det skiljer ca 50 cm. De korta har jag när jag rider hemma och tävlar (LB-LA), de passar mig mycket bättre och jag får bättre grepp osv, det är preciiis att jag inte kan ge honom full frihet, men det löser jag ju på hemmaplan genom att jag rider på en hand eller lägger fram handen i fri skritt för att inte störa. När jag däremot gick tillbaka till LC fick jag ta på mina gamla tyglar, som är fööör långa och precis som nån skrev gärna vill fastna överallt, suck, men jag kunde åtminstone rida fri skritt och hålla i tyglarna, så, det beror helt på vad man gör.
Jag håller självklart utkik efter tyglar som passar till allt, och är lagom långa för oss, men tills vidare har detta funkat bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Träning Jag håller på att träna igång mitt varmblod efter att hon fått föl. Lång historia kort, hon blev psyko att köra så vi tog föl på henne...
Svar
16
· Visningar
1 158
Senast: MayGrace
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är ute efter ett par bra och sköna tyglar. Dom två sista gångerna som jag har köpt så har tyglarna töjt sig. Dom sista töjde sig...
Svar
13
· Visningar
1 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka