För känslig häst

önskan

Trådstartare
Har en arabvalack, en ganska ung herre 6 år. Och faktum är att det har kört ihop sig ganska rejält med honom. Han är helt enkelt för känslig för mig.

Hans sätt att svara på sitsen var anledningen till varför jag köpte honom, men det har nu blivit ett problem. Detta är en häst som har exteriören för sig, han är kort, elastisk, fint ansatt hals och dessutom lättlärd. HAn har det lätt för sig
Mitt problem är att få fram honom och att få han att arbeta fram-ner.. och framförallt fram!

Har inte haft det problemet förut med hästar. MEn den här herren kan vara klockren att rida vissa dagar då han känns som en miljon. Och totalt omöjlig andra dagar:cry:

Han vinglar fram, går inte ärligt framåt, spänner sig, drar upp huvudet och om man försöker ge efter så sliter han tyglarna ur händerna.

Den enda gången han är nöjd är när jag sitter, totalt fokuserad på min balans, knappt vågar andas, tar inte i tygeln och rör inte skänkeln.... Vilket gör att jag aldrig kan komma till ridning....

MAn kan säga att jag är inte en orutinerad ryttare, och jag har en självständig balans, kan sitta följsamt. Och även fast jag inte sitter som Kottas så är sitsen den hyfsad. Jag anstränger mig verkligen att inte sitta emot rörelsen i ryggen så jag inte bromsar på något sätt.

Det känns som om han leker med mig, problemet tror jag sitter i att han inte har en ärlig framåtbjudning.
Efter vila har han så mkt energi att han går fantastiskt men vill han inte.. så vill han inte:devil:

HAn sparkar/bockar efter spö, skänkel ibland och ibland bara på smackning... Har försökt lära han att när jag lägger på benen så ska han ge efter i tygeln, och när han gör det får han vara ifred dvs släpper benen ger efter i tygeln rejält.... "Gör om jag vill så får du vara ifred. Det har funkat ett tag men nu så har han börjat om med sina rör mig inte episoder... Är det någon som har något tips, behöver verkligen hjälp...

Sv: För känslig häst

Har försökt lära han att när jag lägger på benen så ska han ge efter i tygeln, och när han gör det får han vara ifred dvs släpper benen ger efter i tygeln rejält....

Jag bara undrar varför du lär honom det? Har aldrig hört om det... För min häst betyder skänkeln bara fram alt flytta. Eller menar du att han ska ge efter i sidan när du lägger till innerskänkeln för att slippa rida med hand?

Annars tycker jag att araber kan kännas annorlunda att rida. Känsligare, utan att nödvändigtvis vara framåt.

Vad händer om du bestämmer dig för att få honom att bjuda framåt innan du fokuserar på ngt annat? Får du honom att bjuda?

Senast ändrad:

Fick rådet av tränare. Det är mera lägga om skänkeln, inte skänkla. Två skäklar betyder fram. en gå åt sidan som vanligt. JAg har fått lära mig att tex närman gör halt så håller man om hästen till den har ställt upp sig och gett efter. då får den eftergift av både ben och hand.. Fel+

Framåt är just problemet.. han motsätter sig i vissa dagar all form av framåtbjudning, kan sparka efter ett smackljud... Attitydproblem?
Försöker att inte hålla i honom, utan ge han en ram. Gör jag inte det vinglar han bara planlöst omkring..

Om utrustningen sitter korrekt och hästen är frisk låter det som att grundproblemet är framåtbjudning.

Om en häst sparkar efter spöt lägger jag till det en gång till(rejält!) - tills den går fram. Den ska inte gå emot hjälperna. Sedan finns det alltid undantagsfall(hästar som blir förbannade på spö men går fram utan). Det går ju inte att fortsätta spöa en häst som inte reagerar, då får man komma på ngt annat.

Kan du rejsa på långsidorna på volten, korta galoppen på kortsidorna? Hur är han ute? Att hoppa?

Finns det ngt du tror kan fungera för att få honom att bjuda?

galopp-halt/skritt-galopp-halt/skritt
tycker jag också kan få igång vissa.

Får du bara fram honom så går det ju att komma till ridning.

KL

Håller me föregående....låter som om du måste rida igenom detta.

Låter som om det kan ha med lösgjordheten att göra....hur ser du till att han är eftergiven i sina sidor ?

Ett rent lydnadsproblem ? Hur ofta rids han ?

Senast ändrad:

han rids 5-6 ggr i veckan med minst två dagar ute. Just nu är underlaget fruktanskvärt dåligt ute. men tar och skrittar ute.

JAg rider mkt skritt och trav. Mkt lättridning då jag det inte går att sitta på honom när han inte slappnat av och släppt mig på ryggen..

Skänkelvikningar, framdelsvändningar. Framdelen in, vill inte kalla det öppna utan en inte så tvär sidoförflyttning och en svag böjning. han tvärar gärna hur mkt som helst.. krabbgång Svag sluta..
Efter varje sidoförflyttning, bra tex. tre steg, rakrikta och fram- men får han inte riktigt alltid med mig

Han är inte så stark i galoppen. och vi missförstår varandra ofta i fattningarna. han fattar ofta fel galopp i fel varv. Oberoende på varv eller galopp. JAg anstränger mig att bara fatta galopp med sitsen men tror att jag tajmar fel och därav felgaloppen.

Sadeln är utprovad och han har ett vanligt kort tränsbett. Tyvärr är han av formen klotrund(ryggen), och bockar så han måste ha svanskkappa då ingen sadel sitter kvar på plats efter bakutsparkarna...

ska prova att galoppera mer. och börja rida fram han friare i fri galopp i ridhuset.

Men det är som att han inte riktigt accepterar att det sitter någon på ryggen och bestämmer..

min häst är nog ganska lik din men jag har kommit över det du just håller på med.. Isak var jättejobbig han med , stog mest på bakbenen när han inte ville och han var jättesnäll ena dan å jättedum andra dan.. om det bara är problem med framåtbjudningen så testa att stå upp och galoppera några varv i busgalopp för att få upp tempot lite. sätt dej ner i sandeln sen och jobba "emot" hästen, han ska acceptera att du jobbar honom i låg form och du ska kunna skifta formen hur du vill. om hästen tar upp huvudet så testa att hålla imot i handen ganska hårt (inte ryckigt utan stadigt,hårt) samtidigt som du håller om med båda skänklarna, när hästen tar ner huvudet så lätta efter både i händerna och lite med skänkeln.

om hästen tjafsar emeot såfort du håller sträckta tyglar så gå in på en volt och böj igenom sidan (om du är i vänster varv böj till vänster och tvärtom).. jag tror att det är viktigt att du jobbar din häst med skänkeln mest, men låt inte tyglarna glappa för det utan ha en stadig mjuk hand och håll om med skänklarna !! lycka till hoppas det ordnar sig :rofl:

Jag tycker det låter som om din häst kanske har ont någonstans.
Har en veterinär vart ute och kollat på honom? Eftersom han inte vill gå fram och sparkar efter skänkeln skulle jag tolka det som en varning på att något inte står rätt till.
Eftersom han är pigg efter vila, kanske det är något som känns obehagligt vid mycket ridning.
Är sadeln utprovad? Annars kan det vara där problemet ligger. Är tänderna kollade?
ta ut en duktig veterinär som gör en genomkoll av hästen.
Är han fläckfri kan du se vad problemet är i ridningen, men innan dess skulle jag inte vilja pressa honom för mycket.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Jag tror att du är som jag=lurad!

Araben är , har jag insett sent, en lurig prick som får oss att rida med silkesvantar pga deras känsliga natur. men de är eg stenhårda i psyket och tål en fastare ridning. inte alls hård och tuff, men då han reagerar som du säger och spänner sig. svarar du kanske med att dra dig tillbaka och nästan vilja gå upp i rök för att inte störa den känsliga stackars hästen. Men jag tror att han eg tål att du sätter en väldigt tydlig ram och krav på att han fyller ut den.

Han tål att du rör dig i sadeln. Ge honom en uppgift, att bära dig trots att sitsen kan glappa ibland. Ställ krav.

Det där att dra tyglarna ena stunden o vara hyperkänslig andra känner jag igen som smitning o respektlöshet. Kräv den fasta mjuka kontakten. de är inte porslinshästar eg.

Har nu insett att det dominanta "okänsliga" kallblodet behöver den ridning jag gav araben för att lätta. och araben behöver en "fast hand" och ordning o reda. nästan så de kan behöva avtrubbas och stabiliseras mentalt och i kroppen innan de blir mogna för ren o mjuk sitsridning.

Hellre tydlig o rak än bortflyende o överkänslig. De är tuffa djur inuti som använder känslighet och hispighet för att dominera = ond cirkel! Man säger såååja lilla rädda vän fast de behöver en tillsägning
Kallbloden är känsligare mentalt!! (obs, generalisering...:o min erfarenhet)

Jag hade trott som du om det inte rörde sig om en arab. Detta är ganska vanligt bland araber (jag har en själv). De är känsliga och reagerar (läs ÖVERREAGERAR) på det mesta. Jag försöker vänja min vid det mesta och det går men det krävs tålamod, att man är smart och att man är ganska bestämd. De är inte gjorda av skiraste porslin och det får man tala om för dom:devil: . Många gånger får man ta till metoder som med andra hästar skulle vara helt kass. Det har hänt att jag mutat min (som är matglad) och gjort en massa saker med henne medans hon äter:angel: typ lite gym på ryggen mm så hon vänjer sig vid att det bunkar till lite här och var ibland utan att man behöver ge sig iväg till månen tur och retur.

Tezzan: sadeln är utprovad. och han gapar själv när det gäller bettet. Tänderna är nyligen raspade. Rör sig bra, pigg ute, så man får hålla i hatten. äTer bra. Naturligtvis kan jag aldrig veta säkert att han är 100% Men just att han är underbar ena dagen och kan inte fatta galopp den andra tror jag är ren trotsålder... Det bara är... jag vill inte idag...Det är inga hyper krav jag ställer på han. Framåt marsch... skritt trav galopp, 20 meters volter och skänkelvikningar.

Har också fått känslan av att han leker med mig:devil:

Han är lite "springig". Vilar inte riktigt på bakbenen utan rusar gärna på bogarna... "falsk framåtbjudning". Är det fel av mig att ta ner tempot och rida en långsam takt... dvs han måste anpassa sig efter mig och vila lite på steget. Eller kommer han att tappa det lilla framåt han har?

Jobba mera takt och mindre tempo?

SKA även ta och galoppera honom mer så han naturligt måste tänka framåt.

Tack för tipsen... Problemet är väl när man blir osäker på sig själv så vet man inte om hästen gör fel eller man själv och så slutar man korrigera helt:)

FAst ibland längtar man efter en riktigt stabil häst som man kan stå på huvudet på och som fortsätter trava framåt...:rofl:

Det roliga är att när jag ska rida för tränare och försöker förklara vars problemet ligger och visa vad han gör, så vips... är han fruktansvärt välskolad och sammarbetsvillig. Försök då förklara trovärdigt åt tränaren att han kan bete sig som ett as ibland...???

Näe dum är han inte

Det roliga är att när jag ska rida för tränare och försöker förklara vars problemet ligger och visa vad han gör, så vips... är han fruktansvärt välskolad och sammarbetsvillig. Försök då förklara trovärdigt åt tränaren att han kan bete sig som ett as ibland...???

Näe dum är han inte

Det där stämmer på i stort sett alla hästar jag haft. Ska man visa någon för att få ett tips, jag då går det som en klocka...

Kanske för att du arbetar på ett annat sätt?
Har själv en arab-korsning som gärna luras. Gammal ridskolehäst dessutom, så han kan sina knep. När tränaren är där är halterna jättebra, men så fort vi ska göra de utan henne drar han tyglarna ur handen på mig, låtsas klia sig för att äta osv.
Men jag tror det är för att han är mer uppmjukad när jag rider för henne. PLUS att han vet vad som gäller i paddocken.
Även om han kan få för sig saker när mi tränare är med, är det inte riktigt samma häst som när jag rider själv. Men det är för att han vet mina brister, och vilka krav jag sätter på honom. Jag är inte så duktig än att jag känner och framför allt VET när det är fel :(

Jag hade trott som du om det inte rörde sig om en arab. Detta är ganska vanligt bland araber (jag har en själv). De är känsliga och reagerar (läs ÖVERREAGERAR) på det mesta. Jag försöker vänja min vid det mesta och det går men det krävs tålamod, att man är smart och att man är ganska bestämd. De är inte gjorda av skiraste porslin och det får man tala om för dom:devil: . Många gånger får man ta till metoder som med andra hästar skulle vara helt kass. Det har hänt att jag mutat min (som är matglad) och gjort en massa saker med henne medans hon äter:angel: typ lite gym på ryggen mm så hon vänjer sig vid att det bunkar till lite här och var ibland utan att man behöver ge sig iväg till månen tur och retur.

Jo tack. Överreagerar gör de ju gärna. Har själv en arabkrosning som hoppar till för minsta sten när han är på det hummöret. Andra dagen kan han gå förbi grävmaskiner utan att han rör en fena.
Det mesta påhitt gör han när jag kräver något av honom, då är ALLT farligt. Så jag vet nog hur dessa nerviga fullblod är :smirk:
Jag har testat det mesta med min häst, men det enda som fungerat är att inte låtsas om det. Rida på som om det regnar, att bli arg gör bara saken värre. Men kan hända att jag ryter till när han hoppar åt sidan mitt i en skänkelviking pga att en sten ligger på "fel" ställe. Men nu börjar det gå framåt i alla fall, soptunnor går ju rätt okej nu :p

*KL*

Kan kanske svanskappan vara problemet?? Vår ponny vägrade ha den på sig, utan är hon en dröm. Prova honom barabacka. Det finns nästan alltid en sadel som passar utan.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 146
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 111
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama