För hög kvot??

Cats

Trådstartare
Fick precis min analys av vårt hösilage 2:a skörd taget i början på september.
Tycker att proteinvärdet är misstänkt högt.
Har inte varit i närheten av det tidigare. Nu gödslades ju i och för sig vallen i juli efter den värsta torkan.
Nu läser man ju att för mycket protein inte är skadligt om det kommer från grovfodret men kan man ha hur mycket som helst?
Det är ju kanon till fölet men knappast ridhästarna.
Har problem med lättfödda hästar men om energigivan är ok ska de alltså inte bli feta av proteinet?
Vilket dilemma. Höet var det tvärtom med låg kvot vilket är mkt värre förstås (och dyrare).
Analysvärden på hösilaget:
ts: 64,6%
E: 7,1 MJ/kg foder
Smrp: 99,5 g/kg foder
Ca: 3,5g
P: 1,6 g
Mg: 1,2
Kvot på 14!!
Använde mig av Agrilab denna gången har alltid använt Hjortens lab tidigare. Skillnad?

/Cats

Sv: För hög kvot??

Som högst har jag fodrat med kvot på strax över 13, har aldrig haft så fin häst som då. Fick bara grovfoder och lite krubbskrammel (morötter). Billigt år!

Liknande trådar

Foder & Strö jag sitter fast i mina funderingar och hoppas på att nån har bättre koll på mineralerna än vad jag har... tidigare om åren har jag...
Svar
7
· Visningar
2 962
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö För första gången nånsin har jag fått chans att ge hästen ett grovfoder som inte kommer att leda till proteinbrist. Roligt att slippa...
Svar
10
· Visningar
1 509
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni som har mycket protein i ert hö iår? Alt hög kvot? Får ni det att funka som ni vill, eller byter ni ut nån del till halm...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Egonson
·
Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 172
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur