för hög ca/p kvot

R

rassub

Vad händer när kvoten är för hög (typ 2), på vilket sätt är det skadligt för hästen (när de för höga värdena kommer från kraftfodret)

Sv: för hög ca/p kvot

det finns inga bevis att för hög Ca/P kvot skulle vara skadligt - upp till 5 finns angivet i litt som säker nivå, 2 är absout inga problem!

experten skrev:
det finns inga bevis att för hög Ca/P kvot skulle vara skadligt - upp till 5 finns angivet i litt som säker nivå, 2 är absout inga problem!

Viktigt dock att räkna så den absoluta mängden fosfor blir tillräcklig särskilt för växande hästar och fölmärrar. HH

vad räknas som växande hästar? Vad är tillräckligt?

helt rätt - mängderna måste uppfyllas - man kan tänka sig att kolla på vilken källa mineralerna kommer ifrån - malt berg eller bundet i växtmaterial... oklart om betydelsen men generellt är behoven satta med en beräknad smälbarhet på 50 % oberoende av källa... - så räkna kan man göra och behoven ger en rimlig uppskattning på vad som upptas men en massa påverkar....- suck

Om jag minns rätt från t ex behovstabellerna i SLU:s böcker räknas hästar som växande upp till 36 mån = 3 år. De flesta fortsätter ju växa till ca 5 år, men inte i samma takt som när de är små. Vad som är tillräckligt framgår av ovan nämnda tabeller. Viktigt att komma ihåg är att detta är schablonvärden så helt säker på att man ligger rätt går aldrig att vara eftersom man inte vet just den enskilda hästens verkliga behov heller.

Dålig Ca/P kvot kan leda till urkalkning av skelettet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
632
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
568
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama