För gammalt, havre och krafft?

E

Egonson

Vi har en tunna stående med blandat Krafft Grund och hel havre, 1 säck vardera cirka.
Krafften är ca 9 månader gammal och havren äldre, 1 år. Har stått sen hästen som åt det gick bort, han var den enda som åt kraftfoder då så det har inte gått åt något alls.
Det är bara att kasta eller hur? Det är ju inte dammigt alls och ser fint ut (har legast i en vanlig tunna med lock, som öppnats då och då bara) men jag antar att det inte är helt hygieniskt bra.

Sv: För gammalt, havre och krafft?

Har det stått fuktfritt så är det säkert ingen fara med det.

tycker det är lite dumt att blanda det i så stora mängder :angel: . du kan inte ge exakta mängder av havren el grooven sen, blir ju lite olika varje gång beroende på hur "kornen" råkar ligga...

Du kan ju lukta på det, luktar det inte mögel så är det nog helt ok. Tänk på att den havre du köper på Lantmännen i juli augusti är ett helt år gammal, eftersom man inte ska utfodra med helt färsk havre.

Har det stått torrt så klarar det sig. Vitamininnehållet har sjunkigt men annars är det ok.
// Linda

Det blev blandat eftersom vi hade en säck Krafft över, en säck havre över, en STOR tunna över. Bägge säckarna öppna och tagit lite av, ingen av hästarna skulle äta något av det precis då så vi la det i samma tunna för förvarning. Så, nu är det som det är :p

Okej, då kan vi nog använda det för det är inte dammigt alls, luktar som vanligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 219
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 967
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka