För gammal?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare renatechampion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 057
R

renatechampion

Hoppas att någon skulle vilja svara på min fråga angående mitt halvblodssto. Hon är nyss 19 år fyllda, väldigt pigg och alert och jag tränar med henne dagligen. Veterinären säger att hon har en fyraårings ben,och att hon är otroligt ung dör sin ålder.
Jag skulle hemskt gärna vilja betäcka henne, så att man har en efterträdare. Är det på tok försent att betäcka henne? Är det någon som är villig till att göra det trots hennes ålder? Tacksam för svar

Sv: För gammal?

Om det är hästens ålder du syftar på så tycker jag definitivt att du kan betäcka henne. Äldre ston kan vara svåra att få dräktiga, men i övrigt är det inga problem med föl i hög ålder. (Har hon haft föl tidigare?)
Lycka till

Har hon inte haft föl tidigare hade inte jag betäckt henne. Vi hade ett 18 årigt sto som fölade här i närheten förra året och de fick lov att hjälpa till att dra ut fölet och fölet var ej i särskilt bra kondition vid födseln så jag hade inte chansat. (Stoet såg också väldigt slitet ut)

Har hon haft föl tidigare är det inga problem;) Mitt sto fick föl förra året som 22 åring utan problem och jag funderar på att betäcka henne igen i år. Men hon hade haft två föl sen tidigare.

Men har detta med stoets ålder att göra? Tror inte det, det kan hända med unga ston också! Mitt var 17 när hon fick sitt första föl, och hade inga som helst problem. Har hört flera av varandra oberoende personer som delar min uppfattning, att hästar inte får svårare fölningár/dräktigheter när de blir äldre, utan det svåra är att få dem att bli dräktiga.

Men har detta med stoets ålder att göra? Tror inte det, det kan hända med unga ston också! Mitt var 17 när hon fick sitt första föl, och hade inga som helst problem. Har hört flera av varandra oberoende personer som delar min uppfattning, att hästar inte får svårare fölningár/dräktigheter när de blir äldre, utan det svåra är att få dem att bli dräktiga.
När det gäller gamla ston och förstagångsbetäckning brukar jag dra fram mitt systers anglosto som exempel, hon gick rävjakt från hon var 4 år tills hon var 20 år, betäcktes för första gången då, fölade sen 4 föl på raken utan problem. Det är möjligt att det gick så bra för det stoet på grund av att hon alltid varit frisk och i god kondition, men vore det mitt sto skulle jag absolut försöka få en efterträdare. Visst kan man köpa ett föl om man vill, men jag tycker det är härligt att se vissa likheter hos avkomman.:banana::banana::banana:

om stoet är så gammalt så är det klart en ökad risk att ta föl på henne om hon ej har haft föl tidigare. visst hon kanske klarar sig och allt går bra, men vad händer om båda dör?? vem lägger du då skulden på?? ja dig själv, det är bättre att köpa ett föl. jag hade iaf inte chansat

Vad är detta för snack???? Klart att stoet inte dör p.g.a sin ålder. Blir ditt sto dräktigt är det säkert inga problem.
Ofta får en äldre först föderska mindre föl men dom brukar växa ikapp under sommaren! Jag skulle inte tveka betäck nu medans du har chansen. Ditt sto löper inte större risk att dö av fölning än något annat sto som fölar!!!!

om hon ej haft föl tidigare skulle jag tänka över det en extra gång. men har hon haft föl innan så skulle inte jag tveka. mitt 22 åriga halvblodsto är dräktig!! :banana: hon tog sig tom på första försöket vilket typ aldrig tidigare hänt.... :idea: hon har haft flera föl tidigare.

Vad är detta för snack???? Klart att stoet inte dör p.g.a sin ålder. Blir ditt sto dräktigt är det säkert inga problem.
Ofta får en äldre först föderska mindre föl men dom brukar växa ikapp under sommaren! Jag skulle inte tveka betäck nu medans du har chansen. Ditt sto löper inte större risk att dö av fölning än något annat sto som fölar!!!!

Precis min åsikt. :bow::bow::bow:

om stoet är så gammalt så är det klart en ökad risk att ta föl på henne om hon ej har haft föl tidigare. visst hon kanske klarar sig och allt går bra, men vad händer om båda dör?? vem lägger du då skulden på?? ja dig själv, det är bättre att köpa ett föl. jag hade iaf inte chansat

Jag undrar om du har något belägg för ditt uttalande - att det skulle vara en klart ökad risk?
Att både sto och föl kan dö i en fölning kan även hända ston i "sina bästa år". Och det här med avel är alltid en chansning (som för det mesta slutar lyckligt)

Jag skulle aldrig betäcka ett såpass gammalt sto för första gången!
Har hon haft föl tidigare är åldern inga problem.
Vad säger veterinären??

Tack för alla svar! Mitt halvblodssto har fölat innan, iofs bara en gång och när hon var väldigt ung, men vad jag vet så var det inga som helst problem!

Man undrar ju ändå, för hon börjar ändå komma upp i ålder men det hade bara varit så himla roligt med ett "minne" efter henne.

Men skulle heller aldrig förlåta mig själv om någonting hände henne.
Många här skriver så olika, men har det tragiskt utgång så ofta så att man inte vågar chansa ?

tänkte bara tillägga att jag inte vill köpa något föl, för det känns helt opersonligt.

Ni hade också gärna fått komma med tips om vilka hingstar som kanske hade kunnat passa?

Mitt halvblodssto är e: Rex 673 u:Hartenzy. Har också lanziär och Utrillo i sin stam. Hon är av den gamla typen, ganska grov.
Hon har ett underbart psyke, men kan vara något kinkig ibland. Hon är fuxfärgad.

Om veterinären tycker att hon är i god form tycker jag inte att ditt sto är för gammal!

Hon har en trevlig svensk halvblodsstam där pappas helbror gick svår hoppning, morfar har lämnat svårklasshästar i hoppning men även i dressyr om jag inte minns fel, och mormor är mamma till Sveriges högst exteriörbedömda sto. Rent härstamningsmässigt har hon något att tillföra aveln och hade jag varit du hade jag tittat på en ädel och högställd hopphingst med bra rörelser. Jaguar Mail?

Komplikationer vid fölning kan hända för alla ston, oavsett om de är 5 eller 25, det är en risk man måste räkna med när man låter betäcka sitt sto. Det är bara du själv som avgöra om det är värt risken.

Ska tillägga att även mormorsfar Immer lämnat svårklasshästar i hoppning som Grey Friar och Good Looking!
Mormorsmorfar Lansiär hade svårklassavkommor i hoppning, dressyr och fälttävlan!

Jag undrar om du har något belägg för ditt uttalande - att det skulle vara en klart ökad risk?
Att både sto och föl kan dö i en fölning kan även hända ston i "sina bästa år". Och det här med avel är alltid en chansning (som för det mesta slutar lyckligt)

ja jag kan ju bara undra det samma om dej! du kan ju bara kolla på hur det är i människo världen!! det är mycket ökad risk om stoet aldrig har haft föl innan, har hon det är det en helt annan sak! har ett halvblod som har fölat 8 gånger innan jag köpte henne, vi betäckte henne när hon var 19 år! fölningen gick utan problem och i dag har jag en fin 2 åring! men jag hade aldrig riskerat att ta föl på henne om hon ej hade haft föl innan, inte när de är så pass gamla!! veterinärer brukar avråda att ta föl på ett gammalt sto som ej har fölat innan!

Hästar är inte som människor eller hundar (dvs får det svårare att föda ju äldre de är). Hästars bäcken stelnar inte som det gör på människor/hundar tex, utan det svåra med äldre hästar som inte haft föl tidigare är att få dem dräktiga.

Hästar är inte som människor eller hundar (dvs får det svårare att föda ju äldre de är). Hästars bäcken stelnar inte som det gör på människor/hundar tex, utan det svåra med äldre hästar som inte haft föl tidigare är att få dem dräktiga.

Visst är det så!... fick samma svar av min veterinär innan jag skicka min 18åring på betäckning som inte har haft föl tidigare,nu e det bara att hålla tummarna att hon ska tar sig...

DU påstår att det är en ökad risk - är du veterinär? Jag köper inte att folk uttalar sig hur som helst, det är inget konstigt med att ifrågasätta olika påståenden.
Vad undrar du om vad jag har belägg för? Att även unga ston kan dö under fölningen? Eller om avel är en chansning? Jag har inte uttalat mig om något annat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 054
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 422
Senast: Mkb
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 529
Senast: Ajda
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka