För framtiden

linafina

Trådstartare
Jag har en liten arabkille på ett år. Jag vet inte riktigt vad jag ska inrikta mig på tillsammans med honom men jag vet så mycket som att jag vill tävla och att distans verkar väldigt intressant. Detta är i framtiden, om ett par år alltså. Men man ska vara ute i god tid ;)

Jag kan dock inte mycket om det men vill gärna veta.

Hur bygger man upp en häst för det?
Vad måste jag som ryttare tänka på?
Hur gammal får hästen vara som yngst och som äldst när man tävlar?
Finns det några krav på andra meriter?

Ja jag har massor med frågor.

Någon som har någon bra sida där man kan läsa om det mesta som berör distans?

Tack så länge.

Sv: För framtiden

Jag har ju osså en åring nu som jag har tänkt tävla distans med i framtiden - lille Troll. :D :D
Men inte bara distans, jag hoppas han ska bli allround så vi kan tävla hopp & dressyr osså. Jag är öppen för förslag så får vi välse vad han lämpar sig bäst för. ;)

För att få starta i distans ska hästen vara 5 år, det årdet får du rida CR klasser. Då hästen är 6 år får du rida tävlingsklasser.
Det finns ingen övre åldersgräns och ingen övre/undre åldersgräns för ryttaren.

Hästen ska vara vaccinerad & ha gula tävlingsboken. Även ha licens för ritter över 50 km.
Ryttaren ska ha licens & grönt kort.
Annars är det väl inget som är krav.

Viktigast är ju att man känner själv att man har en häst som är tränad för sin uppgift.

Titta gärna in på vår hemsida och läs, samt länka dig vidare till andra sidor.

www.nerikesdistansryttare.org

Har också en ettåring som jag tänkt ha till distans. Har förut bara tagit fram distanshäst från två års ålder. Så det finns säkerligen mycket att diskutera. :D

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag har gjort som ni. ;) Jag köpte en Arab åring För att rida distans.
Jag hade tidigare aldrig ridit en distansritt! Men var väldigt intresserad av det. Och när det var dags att köpa ny häst så tänkte jag att nu eller aldrig....Under tiden så skaffade jag en äldre vbl herre som fick lära mig hur det gick till på distansbanorna. Kul o lärorikt
Och lillpojken varmed överallt (social träning) han har promenerats med och cyklats med. och så all sedvanlig hästskola förståss :D
Och nu.......Debuterar vi i helgen på vår första CR.
Det har varit en lång väg men jag ångrar det inte.
Det är så kul att se sin "bebis" bli stor. Och när man satt upp första gången och red ut....Jätte :rofl: :rofl:
Så lycka till!

Ohh vad underbart. Lycka till!

Jag har också funderat på att skaffa mig nån äldre att rida på under tiden.

Hur gammal är din arab nu då?

Han fyller 6år den 21 April. Så det ska vi fira med tårta :)
Ja det var faktiskt jättebra att ha en "gamling" de första gångerna jag red distans. Jag har nog gjort alla de klassiska felen.. :crazy: ridit för fort osv.
Nu vet man rutinerna vid vet besiktning o grinden.
Så nu behöver man "bara" oroa sig för hur hästen klarar det. Och
så fysa runt i sin egen takt ;)

Jo jag hoppas på att kunna hitta en lite äldre och prova på distans med den. Det vore toppen.

Det är nästan ett måste att ha ordentliga ridvägar runt omkring om man ska träna distans. Undrar om jag ens hade klarat av det.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Emro
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka