För den som tvivlar på det svenska bruksprovet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Avelsfantast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 581
Sv: För den som tvivlar på det svenska bruksprovet

Länkar ska enbart användas som fördjupning där man kan läsa mer om ett svar/inlägg som redan är skrivet här - se forumreglerna ;)

Ämnet är intressant, så jag låter detta vara kvar och ger mig på en väldigt summarisk sammanfattning.

Vårt svenska bruksprov är bra och arvbarheten på de egenskaper som visar sig där är hög. Provet är tillräckligt långt för att göra en bra bedömning av hingstarna.
Arvbarheten för hoppning är betydligt högre än för dressyrhästar. Föl och unghästar som löshoppar bra hoppar oftast bra även senare under ryttare. Det är svårare att avla för dressyr, då det är så mkt mer än bara gångarterna som avgör ifall hästen blir en bra dressyrhäst.

Nu får ni gärna läsa mer i artikeln ovan!

Mkt intressant artikel.....och mkt sund inställning, men det är ensak med det svenska bruksprovet som aldrig kommer fram, tyvärr.

De korta och intensiva provet, innebär att domarna inklusive test ryttarna får bara se, en del av hingstens karaktär och temperament.

Ett längre prov, som 30, 70 samt 100 dagars testen, så blir det ett större perspektiv genom en längre tid. Man hinner uppleva hingsten både i box, i hantering, ridning, stresstålighet, och den utvecklingsbarhet som finns. I årets bruksprov, stod en av hingstarna och var krubbbitare, det fick aldrig domarna se..............

Så för mig, finns det stora brister i det svenska bruksprovet......

Lotta

Tack för summering tänkte bara lägga till ytterligare en sak. Man har ju alltid sagt att bra skritt och galopp hänger ihop. Denna studie visar tvärtom att det är bra trav och bra galopp som hänger ihop! Det förklarar varför en av mina uppfödnigar har så väldigt bra skritt och så väldigt tråkig galopp, jag har aldrig kunnat få ihop det!:angel:

Hingstarna övervakas dygnet runt under bruksprovet och allt som stallpersonalen ser som går utöver det normala rapporteras till nämnden. En vecka måste räcka för att upptäcka ett avvikande beteende eller dåligt temperament. Anledningen till att tyskarna inte vill släppa sina långa prov är ekonomisk, det är en stor industri i Tyskland med dessa prov som sysselsätter hundratals beridare och drar in tusentals kronor till landgestuten. Utan dem hade de ingen framtid.

Vad bra att detta kommer upp, med tanke på all kritik mot det svenska bruksprovet som skrivs här...
Jag kanske borde döpa om mig till patrioten förresten :angel:

Anledningen till att tyskarna inte vill släppa sina långa prov är ekonomisk, det är en stor industri i Tyskland med dessa prov som sysselsätter hundratals beridare och drar in tusentals kronor till landgestuten. Utan dem hade de ingen framtid.

Men hur kan det då komma sig att bruksproven i Tyskland är så mycket billigare än här i Sverige? Hur kan de tjäna så mycket pengar på bruksproven där menar jag och ändå hålla denna låga avgift för hingstägarna?
Eller rättare sagt, vad är det i Sverige som kostar så vansinnigt mycket, trots att hingstarna inte rids av några externa beridare (förutom då de där minutrarna med testryttarna)?

Mängden hingstar?

Ja, till viss del är det säkert det, men samtidigt kostar ju dessa hästar att föda och stalla upp också. I Sverige får man ju betala strö och foder utöver bruksprovskostnaden (som någon annan skrev i en annan tråd) och trots att vårt prov bara är en vecka är kostnaden (exklusive foder och strö) i princip lika mycket som för ett 30 dagars prov i Tyskland (tror jag att det var, för det kan väl inte ha varit 70 dagarsprovet?), där hästarna dessutom varje dag rids av externa beridare som också ska ha lön.

Jag får bara inte ihop denna ekvation :confused:

För övrigt tycker jag att det svenska bruksprovet är bra utformat, men jag skulle också vilja ha det lite längre så att en dålig dag inte ska få äventyra allt. Men det har jag svårt att se hur det skulle kunna fungera ekonomiskt, då det redan är dyrt som det är.

Får inte de tyska bruksproven bidrag någonstans ifrån? Har för mig att jag läst det... Någon som vet?

Tack för summering tänkte bara lägga till ytterligare en sak. Man har ju alltid sagt att bra skritt och galopp hänger ihop. Denna studie visar tvärtom att det är bra trav och bra galopp som hänger ihop! Det förklarar varför en av mina uppfödnigar har så väldigt bra skritt och så väldigt tråkig galopp, jag har aldrig kunnat få ihop det!:angel:

Hingstarna övervakas dygnet runt under bruksprovet och allt som stallpersonalen ser som går utöver det normala rapporteras till nämnden. En vecka måste räcka för att upptäcka ett avvikande beteende eller dåligt temperament. Anledningen till att tyskarna inte vill släppa sina långa prov är ekonomisk, det är en stor industri i Tyskland med dessa prov som sysselsätter hundratals beridare och drar in tusentals kronor till landgestuten. Utan dem hade de ingen framtid.

Ledsen, stämmer inte. Personalen blev infomerad om att hingsten krubb biter, av andra privata människor. De hade inte märkt det.

Fast det går säkert att leta upp exempel på när de missat något på tyskarnas bruksprov också :angel:
Dessutom har de slappare regler där, tex när det gäller doping (ex karenstider). Är inte det minst lika viktigt? Finns andra saker som redan räknats upp i andra trådar, men kan ta lite här igen; för mig är hingstens mankhöjd viktig, och deras mått verkar definitivt inte vara att lita på! Hingstar med pungbråck är det väl tillåtet att avla vidare på där?

*kl*
en tanke bara...
Vi vill att endast de bästa ska sättas i avel !? Ska inte hingstens lägst nivå va så pass hög att den går igenom utan att man ska behöva skylla på "en dålig dag" ? även om det handlar om unga individer...
De som kan vara är väl att en "mindra bra" hingstar har sitt livs vecka då istället !?

Angående de långa testerna i tyskland m.fl länder, så hade jag en tråd om det alldeles nyligen.
Det är så att hingstarna placeras på utvalda befintliga anläggningar med anställda beridare under testperioden. Det är som att lämna iväg sin häst p åutbildning här hemma också, med skillnaden alltså att de samlas på en anläggning.
Här i vårt land finns inga sådana anläggningar med beridarpersonal, utan man måste hyra en anläggning under denna period och anställa beridare för just detta ändamål. Och det är nog svårt att hitta både anläggning och beridare som kan ställa upp på dessa villkor.
VI kan ju dessutom tänka oss vad det skulle kosta i så fall, med tanke på att EN VECKAS bruksprov kostar plenty...

Det är sant. Men det är skillnad på en dålig dag och tex en hälta eller kolik som kommer lite olägligt just under bp-veckan.

*knapplån*

Det är dyrt med bruksprov...och många fler skulle nog lägga ner tid och möda och pengar på att utbilda och visa fram sina hingstar om det inte vore så dyrt.

:idea: Jag tycker att fler skulle få möjlighet att genomgå både fas I och II till en rimlig anmälningskostnad som är lägre.

:idea: Låt det finansieras med en extra kostnad som tillkommer för dem som blir godkända i slutenden...dvs för dem som det visat sej löna sej för slutenden.

DET tycker jag var ett bra förslag!!

Ja, i den tråden skrev jag att man måste ta med i beräkningen att i Tyskland, Danmark m fl länder i nordeuropa har hästaveln en helt annan status som jordbruksnäring än hos oss oh får helt annat statligt ekonomiskt stöd. Deras verksamhet måste inte betalas fullt ut av deltagarna helt enkelt. Verkar som om detta är ett faktum man väldigt lätt bortser ifrån i debatten?

Jag gjorde mitt exjobb och jämförde bruksprovshingstars bruksprovsresultat mot tävlingsresultat (med handledare EO och JP). Det fanns även då en högre korrelation mellan trav och galopp än mellan skritt och galopp (låg korrelation). Dvs en god trav och galopp hänger mer samman än en god skritt och galopp. Förklaringen till att förhållandet förändras trodde JP då berodde på att vi importerat många utländska hingstar som hade en kanongalopp men en ganska dålig skritt.

Ja, i den tråden skrev jag att man måste ta med i beräkningen att i Tyskland, Danmark m fl länder i nordeuropa har hästaveln en helt annan status som jordbruksnäring än hos oss oh får helt annat statligt ekonomiskt stöd. Deras verksamhet måste inte betalas fullt ut av deltagarna helt enkelt. Verkar som om detta är ett faktum man väldigt lätt bortser ifrån i debatten?

Okej, då är det väl därför de kan ha lägre kostnader för sina långa bruksprov då, pga bidrag.

Kul att du tycker det är en bra idé. Jag undrar om det vore genomförbart?

Jag tycker det borde vara helt realistiskt att de som tjänar på det hela i slutenden får hosta ut den där extra slanten, samtidigt som fler får chansen att ta fram sina hingstar...kanske vi då skulle få se lite fler svenskfödda individer också.

Sverige är det enda land jag vet som INTE är stolta över sina svenska uppfödningar.

Måhända att vi inte hade någon vidare kvalité på hästarna förr...men nu finns det betydligt fler uppfödare som tagit sej i kragen med att använda BRA stomaterial idag.Tycker våra svenskfödda hästar är värda ett extra öga nu, med tanke på vad som hänt de senaste åren på avelsfronten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Waco fick bara en säsong i svensk avel innan han sågades av bruksprovsnämnden. Hingsten fick sex föl som alla fått diplom. Nu är sonen...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En färsk rapport visar att den nedåtgående trenden för svensk avel har vänt. Bland annat SWB och den nordsvenska brukshästen visar på...
Svar
0
· Visningar
441
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När World Breeding Federation for Sport Horses (WBFSH) summerar 2016 års avels- och sporthästranking är de svenska topparna få. Deja och...
Svar
0
· Visningar
388
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter All information angående avel inom Svenska Islandshästförbundet SIF flyttas till en ny hemsida, www.sifavel.se. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
318
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka