För breda skor och andra skoningsregler

M

Miiraa_91

Jag pratade med en kompis och hennes mamma idag. Kompisen hade blivit diskad sist hon tävlade eftersom skorna var för breda på några ställen, som jag förstod det var det bara precis i "svängen" mellan tådelen och "resten".
Men så när jag kom hem kom jag på att min tränare vid nåt tillfälle sagt att om skon är under 23 mm förutom på några ställen ska det ändå godkännas. Hur är det med det egentligen?
Alltså om skon har plattats ut naturligt om det tex var ett tag sen hästen skoddes.

Sen tänkte jag också höra rent generellt hur "mallen" för hur skoningen ska vara är. Det är rätt ofta krångel om det på tävlingar, iallafall härikring där jag tävlar. Är det domarnas personliga åsikter (för långa/korta tår, för höga/låga trakter, skon för långt bak, skon för långt fram, skon för långt utanför etc) eller finns det reglerat i FIPO och isåfall hur?

Jag har aldrig "råkat ut för" för nåt och det kanske inte är så stor risk att min lilla plutta på 128 med miniskor skulle ha för breda, men det kan ju vara bra att veta ändå vad som gäller :)

Sv: För breda skor och andra skoningsregler

Regler för både skoning och beslag finns angivet i FIPO. Dock kritiserar många hovslagare reglementet, då de anser att det går att "missbruka", och att en fysiologiskt korrekt skodd häst inte är i närheten av vad som beskrivs.

Vid avelsvisningar finns andra krav på beslagstyngd etc.

Som jag förstått reglerna så får skon inte vara bredare på något ställe än det maxvärde som finns i FIPO.

Om skorna är så breda att de blir för breda när de plattas ut ett tag efter skoning så är det bara att ställa sig och fila med en metallfil om du inte vill sko om hästen.

Det är inte alla märken av skor som idag klarar reglerna som som är ställda i FIPO, Kerkerhart har en modell som är anpassad efter dessa regler. Prata med hovlsagaren, så kan de ta hem och sko med rött typ av sko för att slippa den här typen av irriterande problem.

Oftast handlar det om att skon bli utplattade, dvs när skon har suttit på ett tag så blir den för bred och överskrider gällande regler.

KL.
Hur många mm ligger gränsen på?

Edit: Hittade det själv. 23 mm bred och 10 mm tjock.

Senast ändrad:

Jag har också en fråga!
Visst är helsulor godkända om du har 8 mm sko?
Får man rida med helsulor fram men inte bak eller gäller det att ha sulor på alla fyra?

Helsulor är tillåtna. Max 5 mm (kolla noga!).
Fram eller bak eller runt om.

23 mm-regeln på skobredd är hård, men inte omöjlig. Min hovslagare skor med Mustad-skor som är 19 mm breda och de är 21 mm efter fyra veckor och 22 efter sex-åtta veckor. Låt inte hästen skos med skor som är över 20 mm från början om ni skall tävla och vill vara på den säkra sidan.
Skaffa ett eget skjutmått (finns på Biltema) och mät själva dagen innan tävling så ni hinner fila ner. Ligge det på gränsen någonstans (typ just i "svängen mellan tådelen och resten") fila i förebyggande syfte!
Skon får inte vara mer än 23 mm någonstans vid en hovbeslagskontroll.

/Malin

'kl

Får man fråga varför denna reglen finns, med hur bred en sko får vara?
Visst någon max gräns måste ju finnas, men om man skor med vanliga 19 mm skor som trampas ut innan tävling så borde det eg inte vara några problem?
Hur påverkar det hästen om man skulle sko med en sko som är bredare än max måttet?
* frågar man inte, får man inget veta:o

Om inte jag missminner mig så tillkom reglerna kring skorna som så mycket annat efter att folk satt på tyngre och tyngre skor för att försöka påverka hästens benrörelser.

Om inte jag missminner mig så tillkom reglerna kring skorna som så mycket annat efter att folk satt på tyngre och tyngre skor för att försöka påverka hästens benrörelser.

Men vanliga sketna skor som 90% av alla svenska hästar har.. typ vanlig hederlig Mustang sko smom går att köpa typ på börjes då??

Jag har vanliga skor till jorunn dom måste manju kunna få tävla med???

Nej inte nödvändigtvis faktiskt, vanliga skor som ses som normala kan anta bredd utöver godkända parametrar i FIPO. Ofta sker det när sko och hov börjar bli gammal skott sas. Vissa märken av skor är väldigt mjuka, här behöver det inte alls ta lång tid innan skon blir för bred för att bli godkänd i en hovbeslagskontroll.

denna regel tycker jag är urfånig.. visst att man inte ska hålla på att sko hästen med tunga skor..men en normalskodd häst med normala skor.. vikten blir ju till och med lättare ju längre inpå skoperioden man är i...

Mäter man alla hästarnas skor vikt och allt?? hur kan man se vikten?? måste alla sko av sina hästr inna tävling väga och mäta skon sedan sko om inan tävling?? låter ju sjukt jobbigt!!!

Man väger inte skon, mäter bara bredd och tjocklek. Däremot om du har sulor på din häst måste du vara beredd på att dom plockar av den och kollar materialet under...

Det man tittar på när det gäller skon specifikt, är tjockleken som får vara max 10 mm. Bredden på skon kollas med hjälp av skjutmått, och har man en helsula på sin häst så kan domaren vilja titta under vilket då sker på hästägarens bekostnad. Men det händer inte så ofta, då ska det finna snudd på klara misstankar om att det finns sådant under sulan som inte borde finnas där.

Men vanliga sketna skor som 90% av alla svenska hästar har.. typ vanlig hederlig Mustang sko smom går att köpa typ på börjes då??

Jag har vanliga skor till jorunn dom måste manju kunna få tävla med???

Du kan vara lugn nu i alla fall. Nu skos hon av en hovslagare som själv tävlar på elitnivå så han har koll i alla fall ;)

Ja några sulor kommer inte på jorunns hovar.. usch de får bara en massa röta av sånt skit!

Ja så många som tävlar här inne och som skor sina häsatr med vanliga hederliga skor så de verkar ju inte vara någe fara=)

Usch den där regeln är inget kul alls. De har ju hittat på helt nyligen att de ska mäta hela vägen runt. Var nära på att bli diskad för det en gång...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka