För att få ponnyn reagera snabbare

henkko

Trådstartare
Jag har en grov d ponny som är "trög" eller lite "seg". Han svarar sent på hjälperna (skänklarna) mn är inte heller känslig i munnen. För att få honom att reagera bra brukar jag "elda upp honom" med att galoppera och slå lite med spö när han försöker sakta, när han reagerar med att galoppera fortare. Efter det brukar han vara piggare och reagera snabbare på min hjälper. Också när jag värmer upp han för att rida måste jag hålla på med mycket övergångar och tempoökningar. Hur skall jag gjöra för att han alltid är pigg??

Sv: För att få ponnyn reagera snabbare

:crazy: Börja du med att lära dig behandla din häst väl först!

Jag har haft honom ganska länge nog och om du menar att jag inte kan behandla min ponny så har du fel, för han får det bästa man kan få i ettstall och jag slår inte honom hårt om du trodde det utan en liten daskning då han saktar farten och skänklarna inte hjälper. Och innan jag börjar galoppera med honom värmer jag upp honom ordentligt, låter han pusta ut en stund och sedan börar jag nmed galoppen. Så jag hoppas faktist att du inte tycker att jag behandlar honom dåligt för det gör jag verkligen inte.

Och ursäkta men jag skrev fel dit uppe, när han reagerar på spöet berömmer jag honom.

Onödig kommentar tjejen ber ju om tips, kom med konkreta föslag istället..

Till trådskaparen:

Du måste vara konsekvent, det är nummer ett. Du tänker egentligen rätt, men gör det på ett annorlunda sätt. Spöet är ju en förlägning av skänkeln och ett pådrivningsmedel.
Jag får alltid innan ett dressyrpass börja med att galoppera i ett friskt tempo. Men det är bättre att du galopperar på i ett bra tempo kortare stäckor och INNAN din häst vill sakta av, bryter du av själv. Trava sen lite ocg gör en ny fattning och driv på lite extra tex på långsidan. När du känner att din häst har vaknat till så gör du precis som nu skritta lite på lång tygel för att pusta ut lite.

Sen till att din häst inte tar skänkeln. Först och främst måste du ju fösöka att påverka din häst med sitsen. När du ska börja trava tex tryck till hästen med sitsen, lägg till skänkeln och smacka lite. Om han inte tar det kommandot lägger du till spöet lite. Rid med ett dressyrspö. Jobba med att flytta honom lite sidleds. Tar han inte skänklen så peta till med spöet där du har din skänkel. Likadant med drivningar, han SKA reagera på din skänkel gör han inte det peta på med spöet för att h*n ska öka på tempot. Beröm varje gång han gör rätt.
Snart ska du se att det kommer självmant utan att du behöver andvända spöet.

Jag är inte förtjust att rida med spö eller sporrar, MEN har man en trög häst som kanske inte förstår skänklarnas signaler eller väljer att inte lyssna är det tusen gånger bättre att vara konsekvent i sin ridning så att eran framtid bli roligare och att det sista man vill är en skänkledöd häst som inte tar några hjälper öht.

Sen måste jag råda dig till att ta hjälp av en tränare som kan se vad du kanske gör för fel, för det verkar som du och din häst kanske inte förstår varann riktigt.

Lycka till i framtiden!

De är ju oxå olika individer, en del ponnyn är och förblir sådana av naturen:D Har haft ett par stycken av den sorten oxå under mina år. De har fått gå som vagnshästar istället och funkat bättre där. Det ända jag kan råda dig till är att ta till hjälp av en duktig instruktör:smirk:

Lycka till!

Nej jag håller inte med. Hästar är inte lata av naturen, isåfall är dom inte lärda bättre från början. Att vissa hästar är lite segare och inte ger allt gratis är en annan femma, men det går att jobba bort bara man ger sig f** på det :banana:

Tack så mycket, det hjälpte faktist :D min tränare brukar säga att jag skall börja med små hjölper, ifall han inte lyssnar skall jag smäll alitet med spö så han vaknar, och hon är duktig (min tränare) :D

Min egna erfarenhet av alla hästar genom åren. En del hästar funkar inte som hopphäst eller dressyrhästar, en del passar mer som vagnshästar det gjorde ponnyn i detta fall, fast han fick 62,2% i sin första dressyrtävling, motorn saknades och det har det gjort sen han var liten. adennerkorsning. Tränade honom själv i 3 år i både hoppning och dressyr, alla hästar är olika och de måste de få lov att vara och även bli accepterade för. Men absolut hänger det mesta på vårt sätt att rida och hantera dem;)

Smälla till är definitivt inte nödvändigt. Räcker oftast med att bara peta på lite.

Ja absolut, håller med dig. Alla passar inte för tävling och hårdare träning. Man måste se till hästens begränsning. Men att kunna svara för hjälperna och gå fram i ett tillfredställande tempo måste man kunna kräva av vilken, frisk ponny/häst som helst.

Jag var ständigt blå i ansiktet efter varje träningspass i ca 3 års tid:rofl::rofl::rofl:

Känner igen det där väääldigt väl. Fördelen är benmusklerna man får ;)

Det är jag efter varje ridpass med mitt sto jag har nu. Det är ingen ponny, även om man kan tro det ibland :angel:

HeJ!'

Jag håller med dej! Vissa hästar blir inte pigga oavsett hur man rider dom. Däremot kan dom bli strålande pigga vagnshästar. Känner åtminstone 4 såna körhästar, som kunkar framför vagn, men tycker ridningen är dö-trist.. Varför då plåga dom??

/ Lavinia, som sett detta hos både halvblod och ponnyer

lathet/seghet är inte ovanligt med den ras jag har. dvs frieser.
dom växer iof långsamt o länge och det kan vara en bidragande faktor. jag är inne på min 2:a frieser och båda två är raka motsatsen till min andra häst jag har (het vbl travare...) den första va så seg så det tog flera månader att ens få hästen att frivilligt trava rakt fram i skogen. Men det gick ju över sen som tur va. Men på ridbana va han ändå alltid seg som sirap. Likaså i tömmarna.

min nuvarande kan också vara bekväm av sig men inte riktigt som den förra.
han är mera vaken då han är hingst. O kan tom tända till rejält..varvat då ahan är bekväm.
en sak är säker, man lär sig rida med en sådan häst!

försök undvika att använda spöet så mkt du kan, minst varannan pass rid utan spö.

ju mindre hjälper, dessto bättre.
säg istället till ordentligt på skarpen när det behövs.
men sitt inte och nöt!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Lager
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar