Sv: För att få ponnyn reagera snabbare
Onödig kommentar tjejen ber ju om tips, kom med konkreta föslag istället..
Till trådskaparen:
Du måste vara konsekvent, det är nummer ett. Du tänker egentligen rätt, men gör det på ett annorlunda sätt. Spöet är ju en förlägning av skänkeln och ett pådrivningsmedel.
Jag får alltid innan ett dressyrpass börja med att galoppera i ett friskt tempo. Men det är bättre att du galopperar på i ett bra tempo kortare stäckor och INNAN din häst vill sakta av, bryter du av själv. Trava sen lite ocg gör en ny fattning och driv på lite extra tex på långsidan. När du känner att din häst har vaknat till så gör du precis som nu skritta lite på lång tygel för att pusta ut lite.
Sen till att din häst inte tar skänkeln. Först och främst måste du ju fösöka att påverka din häst med sitsen. När du ska börja trava tex tryck till hästen med sitsen, lägg till skänkeln och smacka lite. Om han inte tar det kommandot lägger du till spöet lite. Rid med ett dressyrspö. Jobba med att flytta honom lite sidleds. Tar han inte skänklen så peta till med spöet där du har din skänkel. Likadant med drivningar, han SKA reagera på din skänkel gör han inte det peta på med spöet för att h*n ska öka på tempot. Beröm varje gång han gör rätt.
Snart ska du se att det kommer självmant utan att du behöver andvända spöet.
Jag är inte förtjust att rida med spö eller sporrar, MEN har man en trög häst som kanske inte förstår skänklarnas signaler eller väljer att inte lyssna är det tusen gånger bättre att vara konsekvent i sin ridning så att eran framtid bli roligare och att det sista man vill är en skänkledöd häst som inte tar några hjälper öht.
Sen måste jag råda dig till att ta hjälp av en tränare som kan se vad du kanske gör för fel, för det verkar som du och din häst kanske inte förstår varann riktigt.
Lycka till i framtiden!