Fölvisningar, kvalitetsbedömning och sånt

Lejonelle

Trådstartare
Vi väntar på föl efter en godk halvblodshingst och undan ett korsningssto reggad i SH. Som jag har förstått det kommer avkomman att få grå papper i ASVH och kunna visas utom tävlan vid fölmönstring om vi så vill. Är det någon vits att göra det? Får fölet något protokoll/dokument som kan följa med genom livet? Kan en häst med grå papper ställa upp i kvalitetsbedömning och få ett omdöme? Är treårstest och kvalitetsbedömning samma sak? Är fölvisning och fölmönstring samma sak?

Förvirrade hälsningar
Lejonelle

Sv: Fölvisningar, kvalitetsbedömning och sånt

Jag visade ju min lille efter Cathageno-travare. Jag tror att du får visa honom som vanligt, alltså inom tävlan, bara du har använt godkänd hingst. Vad är det i mamman?

En häst med grå papper får gå fölmönstring/visning (samma sak) samt 3-årstest. Kvalitetsbedömning vet jag inget om tyvärr. Kanske är samma sak som 3-års?

Vi fick i alla fall både rosett och protokoll!

Det finns ju många olika sorters grå papper.
Min hbl/vbl korsning har grå papper av raskod 59.

Han får visas på fölbesikning, 3 års test och kvalitets, men UTOM tävlan. Man får bedömning och protokoll som alla andra, men placeras ej i resultatlistan.

Hur det är med rosett beror nog lite på från ställe till ställe.

Vilken raskod har din?
På denna sida så hittar du info

Senast ändrad:

Kvalitet är väl det året då hästen är 4 år ev 5 år för ston som haft föl då dom var 4 år?

Och 3 års test är ju på våren då dom är 3 år.

Jag har visat min korsning som föl och nu som 1 åring.
Plannerar att vara med på 3 års testet med honom.

De med grå papper med raskod 04 samt 54 får starta inom tävlan på fölbesiktn, 3-års och kvalitet men inte kvala vidare till championaten men de med raskod 59 får endast starta utom tävlan vet inte var din hamnar men det kan du säkert läsa dig till på ASVH.
Har man en bra häst så kan det ju ändå för att få poängen starta.

Svar till alla: Avkomman efter mitt sto kommer få raskod 54 och reggas i avd II, om jag tolkat rätt. Stoet är korsning med okänd stam och registrerad i SH, hingsten är godkänd halvblodshingst. Då kan vi delta inom tävlan alltså?
mvh
Lejonelle

Hm, jag undrar om inte min har raskod 59, tror de med 54 får vara med utom tävlan.

Om din har raskod 54 så får du vara med "som vanligt" ja, det är bara dom med raskod 59 som bara får vara med utom tävlan...

Just det, så är det..

Men nu blir jag osäker.. Jag tror min har raskod 54, men vi har ju samma slags korsning, Cosmic, och varför har din i så fall 59?

Är din inte efter Troll?

Klipp från ASVH:s hemsida om raskod 04, 54 och 59
/Lejonelle

Register avd. I

Häst fallen efter i Sverige icke avelsvärderad hingst.

Fader, moder samt avkomma måste vara blodtypade och födseln verifierad genom betäckningsintyg. Fader och moder av samma rastillhörighet och raskod i enlighet med kraven för grundstambok avd. II, d.v.s. 04 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 8301).

Register avd. II

Häst fallen efter avelsvärderad hingst som uppfyller rasvisa krav, men där moderns rastillhörighet ej accepteras av samma grundstambok som fadern.

Raskod: 54 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9001)

Register avd. III

Häst av varmblodstyp ges raskod 59. Om härstamning kan verifieras anges sådan. I övrigt anges härstamningen som okänd. Dock måste födelseår anges. (Grått papper - löpnummer fr.o.m. 9501)

Liknande trådar

Avel Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto...
Svar
6
· Visningar
2 095
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka