Fölvakt och hjälp vid fölning ?!?

xaheena

Trådstartare
Mitt sto ska föla i början på maj och jag kollar just nu runt på olika sätt att "fölvakta" henne.
Det första alternativet är ju en helt vanlig hederlig övervakningskamera.
Det andra är ett sk Birth Alarm eller liknande, som känner av när stoet lägger sig och då larmar till mobiltelefon.

Detta då stoet är förstföderska och självfallet kommer jag ha koll på henne men jag kan inte vara med henne 24 h om dygnet, :(
Dessutom kan ju inte övervakningskameran ha koll på henne i hagen, därför vore en annan lösning bättre.

Vad kostar dessa fölvakter, har kollat runt en hel del men hittar inga prisuppgifter. Finns det kanske att hyra ?

Har även ett annat "problem", har själv varit med vid en hel del fölningar men inget av stona har varit mina. Därför är man ju nästan sjukligt nervös.
Dessutom har jag lyckats flytta 60 mil från alla hästmänniskor jag känner och har därför ingen att ringa för assistans förutom jourhavande veterinär. Och förhoppningsvis ska det väl ändå gå så pass bra att veterinär inte skall behöva tillkallas.
Alternativet att lämna bort henne finns men jag vill i allra största mån att hon ska föla hemma.
Lite moraliskt stöd för både mig och hästen när matte ballar ur, :D
Finns det sån också att hyra tro ??? :rofl:

Tacksam för svar !

Sv: Fölvakt och hjälp vid fölning ?!?

Jag har ingen koll på fölvakter men jag skulle också behöva hyra ett moraliskt stöd!

Förra gången hade jag stallägaren som har fött upp hästar i massa år. Hon fick sitta med mig halva natten EFTER att mitt sto hade fölat....

Nu har jag flyttat och har ingen tillgång till fölvan människa.
Så säg till om du hittar någon som man kan hyra!

Ja, undrar om man kan annonsera i lokaltidningen efter fölningsvan kompis ???

Jag bor i hästtäta skåne så det är ju inga problem att lämna henne till ex hingststationen men nu har vi ju t o m byggt stallet efter fölboxen och anpassat allt efter henne så det känns lite trist att lämna bort henne.

Jag brukar använda lånad kamera plus svettdetecktor. sista åren bara använt svettdetecktor och det har gett något mera nattsömn än att ligga och stirra på tv skärmen... OBS! Den har alltid fungerat, snarare varit lite för överkänslig på vinterpälsad halvblodssto..

Jag bor också i ett hästtätt område men är nyinflyttad så jag känner inte så många än.

Visst kan man lämna bort men det kostar ju och sen är det ju inte lika roligt heller!

Jag har det ändå bra eftersom jag jobbar på Distriktsveterinärstationen och känner alla veterinärerna....
Men bara för att dom är veterinärer så behöver dom ju inte ha så stor vana av fölningar. Där är ju en uppfödare med många års erfarenheter oslagbar!

Jag brukar använda lånad kamera plus svettdetecktor. sista åren bara använt svettdetecktor och det har gett något mera nattsömn än att ligga och stirra på tv skärmen... OBS! Den har alltid fungerat, snarare varit lite för överkänslig på vinterpälsad halvblodssto..

Ang svettdetektor kan man utgå ifrån att ett sto som svettades massor vid sin förstagångsfödel svettades massor även kommer att göra det vid nästa fölning ? Är lite nojjig efter att ha hört några som fått föl utan att stona varit ett dugg svettiga.
Samtidigt så svetten kom ju i ett tidigt skede på båda stona så känns som ett vettigt alternativ som fölvakt (bevakade dygnet runt konstant inför sina första fölningar och det var ju en sak man gärna sluppit behöva göra igen, samtidigt så är jag nojjig och inte vågar riska någonting).

Ja, men den här birth control larmar ju även i hagen om hon lägger sig, man kanske kan använda svettdetektor i hagen oxå ?

Larmar den till mobilen eller hur fungerar den.
Tänkte försöka jobba så mycket som möjligt innan, så att jag kan vara ledig när fölet har kommit.
Har vid larm till ex mobil på jobb möjlighet att sticka till stallet direkt.

Har vakat vid ca 40 fölningar och kan bara säga att svett detektorn känns väldigt säker över lag.. Är stoet väldigt långhårig och kommer från lösdrift etc kanske den är lite överkänslig när hon blir varm av stallvärmen , men det är lätt åtgärdat, ställ om känslighheten eller linda lite gasbinda runt detektorn. Sista åren har jag struntat i kamera och förlitat mig på denna och det har fungerat till 2000%...

Jag har bara erfarehet av två fölningar på mitt sto (och överhuvudtaget) och jag kan väl säga som så att hennes första fölning var jobbig och då var hon väldigt svettig. Det resulterade tyvärr i ett dödfött föl. I år när jag satt o tittade på övervakningskameran o märkte att hon började krysta, så tog det 5 minuter från första krystningen till att fölis var ute. Hon var inte ett dugg svettig då som var synligt iallafall! Tur iallafall att jag märkte när hon satte igång o jag bara har 20 meter till stallet, för pga den snabba fölningen så brast navelsträngen innan fölis var ute och på fel ställe, så hade jag inte varit där så kanske kanske hon hade förblödit:cry: Inte för det hörde till din fråga,men ändå.

Men om ett sto som svettas första gången o fölningen är lyckad, även svettas i fortsättningen, det vet jag inte.

Ja, men den här birth control larmar ju även i hagen om hon lägger sig, man kanske kan använda svettdetektor i hagen oxå ?

Larmar den till mobilen eller hur fungerar den.
Tänkte försöka jobba så mycket som möjligt innan, så att jag kan vara ledig när fölet har kommit.
Har vid larm till ex mobil på jobb möjlighet att sticka till stallet direkt.

En sådan som larmar när de lägger sig hade inte funkat alls på mina de ligger utsträckta och nannar gott på sidan (och snarkar som flodhästar med sina stora magar) ända in i det sista, reste och la sig dessutom flera gånger per natt så det hade blivit många larm där. Dessutom så hade vi om man bara skulle gå på en sådan missat vårt ena sto, hon hade rejäla problem, troligen enligt vet ett felläge som hon till slut lyckades rätta själv genom att rulla sig upprepade gånger. Den dagen hon fölade kom hon in, åt sin kvällsmat men var skum, mkt riktigt började hon svettas på senkvällen, orolig och vankade, rullade sig reste sig och höll på hela natten, men inte en gång la hon sig på sidan, vid halv 5 på morgonen får hon rätt vad det är rejäla värkar utan att vattnet gått (inte heller den röda hinnan synligt framme alltså inte heller en typisk red bag delivery) utan ingenting syntes, nu har jag turen att bo nästan granne med min veterinär så istället för att som okunnig gå in och känna var det till att väcka henne. 5 minuter senare var hon på plats och i stort sett när hon körde in på gårdsplanen så gick vattnet dock fortfarande stående och med värkar med jämna mellanrum, vet gick in för säkerhetsskull och kollade henne och fölis låg rätt, när hon till slut la sig och fölningen kom igång så var stoet så trött att hon hade väldigt svaga värkar så vi fick hjälpa till och dra rejält 2 st för att få ut fölis.
Med en fölvakt som bara larmade när hon la sig på sidan så hade vi missat allt och haft minst ett dött föl och kanske ett dött sto också att ta hand om till morgonfodringen. Så nej den typen av fölvakt hade jag inte litat på.

Kan tillägga att mitt sto är väldigt tunnpälsad av sig så hon svettas nog inte lika lätt överlag.

Svett detektorn är väldigt känslig... Dom är i regel inte svettiga när. den piper beroende på vilken känslighet du satt den på

Okej, ja då kanske den hade funkat isåfall! Det vore ju kanon isåfall, skulle vara jäkligt skönt att slippa sitta framför kameran 3veckor i sträck hela nätterna nästa gång! Då kan man ju ha både och o sen använda kameran när man verkligen tror att det börjar bli dax några dygn innan. Jag blev så nojig efter den första misslyckade fölningen att jag började nattvaka redan på dygn 308 tror jag att det var:crazy: Hon fölade sen på dygn 330. Då hade hon fått minimjölk i juvret och kliat svansen en gång natten innan. Det var de enda tecknena hon visade.

Ang svettdetektorn, går den att ha i hagen? För det svåra är ju att vaka i hagen hela dagarna också. Vad kostar den att skaffa?

Har vakat vid ca 40 fölningar och kan bara säga att svett detektorn känns väldigt säker över lag.. Är stoet väldigt långhårig och kommer från lösdrift etc kanske den är lite överkänslig när hon blir varm av stallvärmen , men det är lätt åtgärdat, ställ om känslighheten eller linda lite gasbinda runt detektorn. Sista åren har jag struntat i kamera och förlitat mig på denna och det har fungerat till 2000%...

Det låter som att en sådan blir nästa investering alltså.
Det ena stoet tvekar jag inte en sekund på att hon kommer svettas, en sådan det forsar av varje ridpass, den andra däremot känns lurigare det var hon som hade felläget beskrivet ovan iår, kort silkeslen fullblodspäls även otäckad på vintern, svettas aldrig oavsett hårt ridpass eller löshoppning odylikt. Den fölningen svettades hon ju rejält men den var ju inte okomplicerad, dock började hon ju att svettas i tidigt skede redan innan hon började stöka runt ordentligt.
Så frågan är om man vågar lita på att hon svettas igen, samtidigt borde man väl kunna utgå ifrån att blir det problem tex med ett felläge så borde de ju börja svettas då om inte innan (bor vägg i vägg med stallet så inställelsetiden är ju 1 minut)

Svarar båda, Jag har allti dhaft detektorn på, dom sista veckorna/dagarna innan fölning, även i hagen. Den har fungerat alla ggr trots kort päls, nästan alla ggr har jag sista veckan varit "galen" för att den ringt i tid och "otid", när man vakat 3 veckor då är man bara beredd att slå av den när den ringt... Och det är oftast den kvällen/natten stoet behagat föla... mitt sto är i och för sig ganska tydligt, Hon slutar äta, både grov och kraftfoder, hon vaxar, timmarna innan fölning läcker hon lite mjölk, ettpar timmar innan fölning hetsäter hon allt, krafftfoder, hösilage och halm...allt som sista 2 månaderna inte verkar som att det funnits plats till matt trycka i sig...

Är det någon som vet om svettdetektorn går att använda även dagtid, i hagen ?

Mitt sto har supertunn päls och svettas inte särskilt ofta.

Törs man lita på det, känns trist att lägga hela årets semester på att fölvaka 6 veckor, haha.

Se inlägg ovan! Anväder de sista åren bara svett detektor , har fungerat 2000%, även om stona inte varit svettoiga... Bara lite varma på halsen... Min sista fölning var en förstföderska 4-år, Hon vaxadwe, mjölken droppade fredag kväll kl,20, jag la mig på soffan kl.22. kl.23.10 ringde fölvakten och 20 min senare var Main Escada född och SÅLD!!!

Och hur larmar den (sorry för många frågor) ?
Alltså till mobil el till larmdosa ?

man har en lite "mini call" som larmar, mkt smidig att ha i fickan eller på bältet.

Liknande trådar

Avel Jag har tidigare bara haft övervakningskamera men i år har vi ett sto som ska föla för första gången och jag överväger om jag ska hyra...
Svar
1
· Visningar
844
Senast: Miingla
·
C
Avel Jag vet inte vad jag ska tro om detta men är det bara jag som har ston som försöker att ligga ner på sidan när dom vilar utan att det är...
Svar
8
· Visningar
2 022
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10