Hej.
Nån som har erfarenhet av att ha fölande ston/fölungar i hage med tre elrep. Har de rullat under? Vilken typ av hage skulle vara optimal.
Vet inte om denna tråd hamnat rätt, det är så få kategorier att välja på nu.Ridsport hade en artikel ang detta i senaste nummret där de rekommenderade att sätta upp plastband så fölet se stängslet.
Eva
jajamensan. Det är just vad min fölis har gått bakom hela sin uppväxt
Första sejourerna ute (dvs de första dagarna) var ju i liten hage på stallplan, då hade jag fyra rader elrep och rejält med plastremsor fastknutna. Ström på från andra dagen, men en hand på strömbrytaren. Fölis fick såklart en stöt, och kastar sig MOT stängslet och lyckas trassla in sig och få ett par stötar innan jag fick av strömmen. Sen fick jag trassla ut en insnörjd fölis. På med strömmen igen, fölis knatar fram till EXAKT samma ställe och sticker fram nosen och får en stöt och springer till mamma och snuttar.
Det var de enda gångerna hon var på stängslet.
Efter de inledande dagarna i liten hage så gick de ut i en större hage med tre elrep. Plastband även där. Vaktade fölis hela tiden hon var ute första tre veckorna och hon var aldrig i närheten av stängslet varken när hon busade eller när hon rullade.
Sen gick de ut i ännu större hage och släpptes ihop med valacken när hon var tre veckor. Tre elrep och inga plastband. Inga stängselincidenter.
Sedan släpptes de på bete med två trådar (utan el iofs) och inga som helst incidenter då heller.
Damen går idag bakom två eller tre trådar (tre i vinterhagen, de sitter kvar sen jag fölsäkrade den) och två i sommarhagen och jag har sällan el på. Hon har enorm respekt för stängslet.
De enda stängselincidenter vi haft sen den där första är att hon tre gånger blivit trängd mot tråden, trasslat sig i den och dragit sönder den in mot hagen. Men hon går själv inte mot tråden ens när hon VET att det inte är el.
Så, det var inga problem, men jag passade dem NOGA hela tiden de var ute första tre veckorna, stoets ägare fick nämligen ett tvåveckorsföl strypt av elband under en obevakat halvtimme, så jag var rätt nojig
Sen om MAMMAN har stängselrespekt är det ovärderligt, ett bra sto vallar bort sin teling från stängslet om de kommer alldeles för nära då.
Min erfarenhet som sagt, det finns ett otal skräckhistorier om föl bakom elrep, men det finns det om alla stängsel, men trästaket är det minst riskfyllda. Den största risken är ibörjan att de vinglar in i stängslet och trasslar in sig och den risken minimeras med trästaket. Men nu har ju inte alla det..
Min valack är uppvuxen från fölsben bakom eltråd med btw..