Fölungar och hagar ?

kullerbytta

Trådstartare
Hej.
Nån som har erfarenhet av att ha fölande ston/fölungar i hage med tre elrep. Har de rullat under? Vilken typ av hage skulle vara optimal.
Vet inte om denna tråd hamnat rätt, det är så få kategorier att välja på nu.Ridsport hade en artikel ang detta i senaste nummret där de rekommenderade att sätta upp plastband så fölet se stängslet.
Eva :confused:

Jag kan tala om att de inte ser 3 rader med elrep när de är riktigt små.Vi har nämligen det här hemma(8 mm).

I fölhagen så sätter vi upp 4 cm breda elband...dessa tycks fölen uppfatta dock.

Vi funderar dock på att bygga en separat hage med trästaket vilket är det absolut bästa för de små....innan de ser ordentligt. ;)

Det bästa tycker jag är ett trästaket med rätt breda brädor i nedredelen av staketet.

Tyvärr har jag själv ingen sådan hage utan elrep. Har tänkt att slå dit en bräda i "boghöjd" i år för att minska risken att fölungarna fastnar i staketet.

Har haft flera fölungar som fastnat men eftersom vi inte lämnar dem utan tillsyn har det gått bra hitintills. Sätt gärna plastremsor på elrepet så att fölisarna med sin dåliga syn ser att "det är något" ivägen.

Efter bara ett par veckor brukar det inte vara några problem med att de springer i staketet om man inte har fått en "rymmare".

Själv har jag inte el på staketet i början ifall att de fastnar. När de väl har fått styr på benen är det bra att lära dem respekt för elstaketet.

Lill / Stall Nöbbeled

Trästaket är ju såklart att föredra men man kanske inte kan bygga om hela hagen "bara" för att man får föl, då fungerar ju plastband bra. :)

Lånar tråden lite... Måste få fråga NÄR börjar deras syn bli såpass bra att de kan urskilja ett elstaket? Mitt föl går i hage med trästaket nu men ska börja gå i en med eltrådar till helgen är det sagt, han är då 2 veckor.

den erfarenheten jag har av föl och hagar är att man ska ha många trådar tät, den enda fölis jag träffat var en riktig liten rymling,hon lyckades ta sig under den nedersta tråden som var ca40 cm över marken :D

Hej.
Nån som har erfarenhet av att ha fölande ston/fölungar i hage med tre elrep. Har de rullat under? Vilken typ av hage skulle vara optimal.
Vet inte om denna tråd hamnat rätt, det är så få kategorier att välja på nu.Ridsport hade en artikel ang detta i senaste nummret där de rekommenderade att sätta upp plastband så fölet se stängslet.
Eva

jajamensan. Det är just vad min fölis har gått bakom hela sin uppväxt ;)

Första sejourerna ute (dvs de första dagarna) var ju i liten hage på stallplan, då hade jag fyra rader elrep och rejält med plastremsor fastknutna. Ström på från andra dagen, men en hand på strömbrytaren. Fölis fick såklart en stöt, och kastar sig MOT stängslet och lyckas trassla in sig och få ett par stötar innan jag fick av strömmen. Sen fick jag trassla ut en insnörjd fölis. På med strömmen igen, fölis knatar fram till EXAKT samma ställe och sticker fram nosen och får en stöt och springer till mamma och snuttar.

Det var de enda gångerna hon var på stängslet.

Efter de inledande dagarna i liten hage så gick de ut i en större hage med tre elrep. Plastband även där. Vaktade fölis hela tiden hon var ute första tre veckorna och hon var aldrig i närheten av stängslet varken när hon busade eller när hon rullade.

Sen gick de ut i ännu större hage och släpptes ihop med valacken när hon var tre veckor. Tre elrep och inga plastband. Inga stängselincidenter.

Sedan släpptes de på bete med två trådar (utan el iofs) och inga som helst incidenter då heller.

Damen går idag bakom två eller tre trådar (tre i vinterhagen, de sitter kvar sen jag fölsäkrade den) och två i sommarhagen och jag har sällan el på. Hon har enorm respekt för stängslet.

De enda stängselincidenter vi haft sen den där första är att hon tre gånger blivit trängd mot tråden, trasslat sig i den och dragit sönder den in mot hagen. Men hon går själv inte mot tråden ens när hon VET att det inte är el.

Så, det var inga problem, men jag passade dem NOGA hela tiden de var ute första tre veckorna, stoets ägare fick nämligen ett tvåveckorsföl strypt av elband under en obevakat halvtimme, så jag var rätt nojig ;)

Sen om MAMMAN har stängselrespekt är det ovärderligt, ett bra sto vallar bort sin teling från stängslet om de kommer alldeles för nära då.

Min erfarenhet som sagt, det finns ett otal skräckhistorier om föl bakom elrep, men det finns det om alla stängsel, men trästaket är det minst riskfyllda. Den största risken är ibörjan att de vinglar in i stängslet och trasslar in sig och den risken minimeras med trästaket. Men nu har ju inte alla det..

Min valack är uppvuxen från fölsben bakom eltråd med btw..

Synen på föl brukar vara ganska bra när de är två veckor. Prova med att leda in fölet i en mörk dörr öppning (släckt stall), går den mot dörr posten har den fortfarande lite dålig syn ( se till så den inte springer in i dörren )

Lill / Stall Nöbbeled

Mina föl föds ute i hagen. Mina hagar har 3-4 elrep och det har aldrig varit några problem hittills.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 343
Senast: athena
·
Avel Hej! Jag köpte ett litet fullblodssto för 1 månad sedan. Hon gick löp tom för fem år sedan. Enligt förra ägaren var det ingen skada...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Tingeling
·
Hästhantering Har en kompis som har en valack, Var hingst tills för nån vecka sen. Han är 3 år. Hon brukar ringa till mig och beklaga sig över...
Svar
17
· Visningar
2 122
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur