Fölträning

Skreppur

Trådstartare
När kan man börja träna med grimma, gå i grimma-grimskaft, stå bunden i grimskaft medan man ryktar.. ?

Hur börjar man? Vad är viktigt att tänka på? Vad gör man om fölet bockar, stegrar..? (Mitt första föl :love: )

Sv: Fölträning

Jag tar på fölen grimma första gången den dagen dom är födda. Tar dom även i grimma och grimskafft till och från hagen från dag 1, dom behöver lite hjälp till att börja med, brukar lägga handen bakom rumpan och knuffa.

Träna på att ställa dom i stall gången gör jag när dom är 1-2 veckor. Borstar och lyfter lite på hovarna varje dag.

Stegra sig och försöka komma loss när den är bunden kommer den att göra, det har mina gjort, men dom har fått stått där och sprattlat, lugnar sig efter ett par minuter när dom märker att dom inte kommer loss.

Bättre att ta detta bråk när dom är små än när dom blir större och starkare. Lycka till med din bebis.

Gör som Shady. Lugnt och metodiskt blir detta en rolig "lek".

håller med Shady.

en annan grej är ju att binda upp fölet när man fodrar, då brukar det förknippas med något bra att bli uppbunden

Tar din knapp och svarar alla.

Tack så mycket, reflekterade inte direkt vad jag skrev, bara skrev hur jag brukar göra. Vilket tydligen var rätt även i andras ögon. :bow:

Va gullig den måste va! :love: Vill gärna se bilder! :love: Min sköthäst ska ska ha föl till sommaren, undrar va det blir för färg! Det e också en islandshäst! :)

Jag började också direkt, men till skillnad från några av de första svaren (läste ej alla) så lade jag i början ett rep runt rumpan, som en sele med en rem fastsatt över ryggen med. På så sätt var det i rumpen den tog emot när hästen försökte slita sig loss. De kan få riktig panik, då deras instinkter säger dem att de skall slita sig från den som håller fast dem. I naturen är det bara rovdjur som håller fast, inte ens deras mamma gör ju det. Nacken på ett litet föl är känsligt, så ett rep runt rumpan som broms känns tryggare. Väldigt snart vande hon sig vid det hela och kunde ledas och bindas med enbart grimma och grimskaft.
Hälsning Maja

jag stog på stället där vi brukar borsta, lös i grimskaft några gånger så han blev van! sedan lös knut framifrån, sen från sidorna! tog det sakta men varje dag. han står själv utan problem 9 månader gammal.( fast det gjorde han redan när han var 4 månader!! :p )

han var självständig så det var grimma och skaft från första dagen. :cool:

vi tränar på att gå över bommar och promenader i skog och mark, vara på ridbanan när andra hästar är där och blir ridna!!(lite läskigt när dom gallopar!)

:banana: ha roligt med din fölis det kommer igen när h*n blir stor (tror jag iallafall) :banana:

Stopek skrev:
Jag började också direkt, men till skillnad från några av de första svaren (läste ej alla) så lade jag i början ett rep runt rumpan, som en sele med en rem fastsatt över ryggen med. På så sätt var det i rumpen den tog emot när hästen försökte slita sig loss. De kan få riktig panik, då deras instinkter säger dem att de skall slita sig från den som håller fast dem. I naturen är det bara rovdjur som håller fast, inte ens deras mamma gör ju det. Nacken på ett litet föl är känsligt, så ett rep runt rumpan som broms känns tryggare. Väldigt snart vande hon sig vid det hela och kunde ledas och bindas med enbart grimma och grimskaft.
Hälsning Maja

Gör i princip som Shady skrivit, förutom att jag också gör som Du med grimskaftet bakom rumpane, då nacken är alldeles för ömtålig att de emot fölets enorma ryckkrafter!

Binder inte upp helt i början heller utan lägger bara grimskaftet om gallret, löst. Brukar fungera hur bra som helst....

Pillar också på mina föl överallt från det de är födda...En modifierad form av Imprint Training kan man väl kalla det.....Men de saker man gör tidigt brukar göra att man har en lugn/cool, nyfiken och alert häst som vill lära sig när den växer. Oftast orädd och säker från start.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka