Föltäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare aygtn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 3 560
A

aygtn

Jag undrar om det är någon som vet vilken storlek man skall ha på täcke till ett halvblodsföl. :confused: Ni vet första fölet och har bara haft storhäst själv.

Sv: Föltäcke

När får du fölet då du tror att du behöver täcke??????
Vet att mitt halvblodsföl lånade WM valackens fleecetäcke någongång i början och han hade 95 i kläder.

jag får den om 4 veckor, så det är fortfarande kallt då, fast jag hoppas att det inte är det förståss.

helst ska du ju inte ha täcke alls
men så till frågan: finns det inte någon i närheten som har en "smallsize"-ponny som du kan låna ett täcke av? med tanke på att föl växer fort och täcken inte är det billigaste som finns att få tag på

Jag tror knappast att du behöver täcka fölet. Se till att den har en rejäl halmbädd bara. Vi har ett sto i stallet som ska föla 7:e mars :)

*sånt där lån*
vi fick föl 3e mars förra året och det var då inga problem, så snälla låt bli täcket om du vill ha en stark och tålig häst sen!

vi fick föl i januari och det är inga problem alls! dessutom ett sånt där "hyperkänsligt" fullblod........

ok, det var rätt så skönt att höra att ni inte har behövt täcke till era föl. Håller med om att dem växer fort och att inköp av täcke är onödigt. Men ni vet förstaföl och man är ju rädd om den lille krabaten. Men har man fått föl i januari och det inte har varit några problem,så skall det ju inte vara det för mig också.
Tack för svaren.

Fick höra av mitt försäkringsombud häromdagen, som även varit uppfödare av halvblod i 30 år, att man aldrig ska täcka föl/unghäst. Framförallt för att oavsett hur bra bogveck och liknande du har så hindrar man hästens naturliga rörelsemönster smat att de får ingen chans att sätta sitt naturliga underhudsfett/päls. Fri tillgång på mat i hagen samt ngn form av vindskydd så klarar de mkt mer än vad vi tror. Sen är det ju inte fel att vänja dem tidigt för framtida bruk samt vid sjukdom men det kan man göra i stallet. Har aldrig täckat mina föl däremot har jag kunnat ta in dem en stund på dagen om det har varit väldigt blött ute. Sen ut med dem på em igen.

patty skrev:
Fick höra av mitt försäkringsombud häromdagen, som även varit uppfödare av halvblod i 30 år, att man aldrig ska täcka föl/unghäst.

otroligt kategoriskt uttalande.

Så om de ny av medicinska skäl behöver täckas så ska man låta dem bli sjuka/riskera att dö istället då för man ska 'aldrig täcka föl/unghäst'?

/Alexandra - med tvååring täckad dygnet runt. Inte för jag tycker det är kul, inte för att jag vill det, men för att hon av medicinska skäl måste täckas.

Föl ska väl inte täckas öht, då de har ett naturligt fettlager i pälsen som skyddar?

Men det är väl självklart att de som skriver att man aldrig någonsin skall täcka föl menar ett normalt och friskt föl!! Hos den uppfödare jag jobbat hos har vi aldrig haft något föl med täcke. Den första brukar födas i februari. De går ju naturligtvis inte ute precis hela dagen i början om det är dåligt väder och då menar jag väder som gör att de blir blöta inpå skinnet. Torrt och kallt är ingen fara alls. Man får ju också tänka på att föl snabbt blir ganska trötta och gärna lägger sig ned. Är det blött och kallt på backen får man hålla koll på dem och ta in dem vid behov. Har man föl bör man också ha någon hemma som kan titta till dem.

Är fölet hyfsat friskt så håller det värmen ändå. Ordentligt med strö såklart och korta perioder (hellre fler gånger om dagen än ett långt pass) ute i hagen om det är blåsigt och kanske stå inne om det regnar för mkt och de inte har regnskydd.

Krisar det sig (om fölis blir sjuk/inte äter ordentligt lr så) så kan du säkert låna av ngn med små ponnyer.

Men det är ju lite skillnad då din måste ha det av medicinska skäl. Generellt gäller att man inte täckar friska föl.

Alexandra- Läs att jag skrev att det är INTE fel att vänja dem tidigt ifall de behövs täckas vid ev. sjukdom.... Jag har oxå haft täcke på de små när de har mått dåligt men sen åkte de av

Jag har min tvååring täckt vid dåligt väder. De går ute många timmar och hon fryser verkligen när hon blir blöt, skakar i hela kroppen. Hon är mkt lättare att hålla i hull om hon inte står och fryser hela tiden.

Hon är en frusen häst. Hon har inte blivit det för att jag täckt henne för tidigt. Hon täcktes för att hon frös. :smirk:

Så om de ny av medicinska skäl behöver täckas så ska man låta dem bli sjuka/riskera att dö istället då för man ska 'aldrig täcka föl/unghäst'?

Jag tror då att man väljer det första enkla alternativet vid sjukdom, nämligen att stalla in. För mig är de föl första året, därefter unghästar. Och att täcka en nykomling låter och är inte sunt, och visst hindrar det dess rörelser och tillväxtzoner men är det nödvändigt så är det. Just i detta fall verkar det inte vara en nödvändighet för hästen, utan snarare människan. ;)

Det finns hästar födda i december, alltså små individer som skall klara en lång och kall vinter. Ägaren trodde inte att fölet skulle fixa detta trots att de fick vara inne när de var som kallast, men då var det inte nådigt att vara fölägare. Lillen ville ut fortare än kvickt, och inte en enda gång trots låga minusgrader frös den lille överhuvudtaget.

ok ok, tack för alla svar. Jag har förstått nu att man inte skall täcka föl, såvida inte veterinären rekommenderar det för att det är sjukt. Tack :bow:

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
245
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka