fölning och medicinering?

ameo

Trådstartare
Moderator
MItt sto som ska föla vilken dag som helst har fång och har fram till nu fått "butta", men min veterinär vill inte att hon ska ha det sista veckan innan beräknad fölning (midsommarafton, om hon tänker vara punktlig). Och även fram till nu har hon gått på låg dos (1 påse/dag, vilket ju är lite för en 600 kg häst). Skälet till att veterinären inte tycker hon ska medicineras är att buttan är prostaglandinhämmande.

Eftersom damen blivit aningens sämre för varje dag på sin låga dos och betydligt sämre idag då hon inte fått någon butta alls (kan gå i sakta promenadtempo :cry: ) SÅ jag skulle ju helst se att hon får medicin, så att hon inte blir sämre och jag blir tvungen att göra något alldeles för radikalt :cry: :cry:

Är det någon som vet på vilket sätt prostaglandinhämmande läkemedel påverkar fölningen? (alla de antiinflammatoriska medusinerna har tydligen den egenskapen) Vad tar man för risk om man fortsätter medicinera?
Jag vet att några av er har erfarenhet av buttabehandlade fölston, berätta gärna om era erfarenheter!!

Hur hade NI gjort? Medicinerat och tagit ev risker, eller låtit bli att medicinera och haft ett sto med svåra smärtor?

Sv: fölning och medicinering?

Hej! Stackars dig, mitt sto fick butta ända in till fölningen, sedan höll jag upp några dagar så att inte fölet skulle få i sig det direkt. Men stoet blev sämre och jag fick börja med Butta igen, då fick fölet dunder diarre, då efter en tid när inte diarren inte gav upp fick mitt föl "mag o Tarm" i sprutat i munnen(blandade upp med lite vatten). Efter tre dagar hade fölets tarm stabiliserats och hon har inte haft dålig mage efter det.
Mitt sto stod på varierad kur av Butta i två månader, slutet känner du ju till, men normalt blir stona mycket bättre när dom ger di och ofta blir dom symtomfria.

Hoppas att det löser sig för dig.

Sv: fölning och medicinering?

Det är inte mig det är synd om, det är henne.. :cry: fast visst, när "barnen" är sjuka mår mamma också dåligt, det är sant :p

Har faktiskt varit o köpt MagTarm-pulver idag, möjligen kan det stabilisera henne något för hon HAR ju en känslig mage... Just nu är jag beredd att prova ALLT. Det är ju trots allt mitt eget allra första föl som är sjukt.

Liknande trådar

Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 475
Senast: Soffan74
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 309
Katthälsa Hej kära buke. Ber om ursäkt på förhand för osammanhängande inlägg och oklart syfte. Jag behöver lite hjälp att hantera det här. Min...
Svar
14
· Visningar
3 118
Senast: Jenka
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka