Folk som vill ha saker gratis!!!!

Lurv

Trådstartare
Jag är så helt otroligt jävla trött på alla som svarar på min annons på min häst som ska säljas.
Hur hanterar ni alla korkade svar/erbjudanden? Ignorerar ni dem eller skriver ni något tillbaka?
Jag får ideligen frågor om jag ska låna ut honom. De tar bara min tid och det som stör mig är att det är så fräckt. Jag skulle vilja ha en ny fräsig bil men inte tusan ringer jag runt på bilannonser och frågar om jag får låna någon. Varför beter sig folk annorlunda när det gäller hästannonser? Suck.

Behövde gnälla av mig.

Sv: Folk som vill ha saker gratis!!!!

Jag hade nonchalerat såna svar.
Jag hade en annons ute nyligen där jag ville låna ut min ena häst på foder.
Och mina krav va enbart person över 18 år och endast inom ett par mil från min stad. Fick bla svar från en 16 åring 60 mil härifrån.

Antar att det är det bästa sättet så slösar man inte bort sin energi.

Ja jag tror det.
Många verkar ju inte ens läsa annonserna ordentligt utan bara skriver och hoppas man är desperat.

Jag kan förstå om det är irriterande.
Dock är det ju inte helt ovanligt att en person som i första hand säljer sin häst, kan tänka sig att lämna ut den på foder under en period.
Många som säljer häst har ett behov av att "bli av med" hästen ganska snabbt och då kan man kanske skicka frågan.

Vet inte hur jag själv skulle reagera.

Antagligen skulle jag skriva ett svar om att "hästen är till salu, lämnas inte ut på foder" till dem som frågar.

Den typen av svar hade jag ignorerat och inte ens bemödat mig om att svara. Dom verkar ändå inte läskunniga så varför skicka ett skriftligt svar? ;)
För övrigt verkar folk tro att allt som ska säljas måste bort snabbt och försöker då göra sig klipp. Mycket märkligt antagande?

Skriv i annonsen att hästen ej lånas ut.
Får du ändå såna svar, ignorera.

Svar nej ,jag skulle inte sitta och skriva svar till folk som uppenbarligen inte kan läsa min annons korrekt, säljes är säljes inget annat!

Står det inte "lånas ej ut" eller liknande i annonsen ser jag inget fel i att fråga.

Flera foderhästar jag har haft har hittats på säljesannonser men när jag har frågat har dom gärna lånat ut på foder.
Däremot har jag aldrig hört av mig om en sådan förfrågan på en annons där det står att den inte lånas ut, eller på väldigt dyra hästar.

Jag tar inte heller illa upp när någon har frågat när jag har haft häst till försäljning. En av hästarna lånade jag dessutom ut på foder till en som frågade som senare köpte honom.

Håller med om att det är irriterande, om man kan tänka sig att låna ut hästen skriver man väl det. Jag har ignorerat folk som velat låna men också lagt till att hästen inte lånas ut så att det inte är några tvivel om att den ska säljas och inte lånas ut när annonsen ligger under hästar säljes.

Jag skulle vilja ha en ny fräsig bil men inte tusan ringer jag runt på bilannonser och frågar om jag får låna någon. Varför beter sig folk annorlunda när det gäller hästannonser? Suck.

Bra liknelse där!! Varför i hela friden ska man behöva skriva i sin annons "lånas ej ut" som om det är ett alternativ bara för att det inte står med :meh:
Då skulle ju alla annonser på andra djur, bilar mm också behöva ha med texten "lånas ej ut" - det skulle jag vilja se... :p
Hus till salu, lånas ej ut. :D

Nä - ignorera dessa svar du, som någon sa; Om dom inte är läskunniga från början så är det ingen mening att skriva ett svar... ;)

Jag är så helt otroligt jävla trött på alla som svarar på min annons på min häst som ska säljas.
Hur hanterar ni alla korkade svar/erbjudanden? Ignorerar ni dem eller skriver ni något tillbaka?
Jag får ideligen frågor om jag ska låna ut honom. De tar bara min tid och det som stör mig är att det är så fräckt. Jag skulle vilja ha en ny fräsig bil men inte tusan ringer jag runt på bilannonser och frågar om jag får låna någon. Varför beter sig folk annorlunda när det gäller hästannonser? Suck.

Behövde gnälla av mig.

Det finns väl en viss skillnad mellan en häst eller ditt exempel på bil? En häst är ju ganska vanligt att man lånar ut på foder..

Jag håller med dig och kan inte sluta förundras över hur folk tänker... När jag skulle sälja min unghäst (rätt så ny i riden) så fick jag SMS från bl.a. Några 13-åringar som ville komma och rida min häst gratis. Ingenstörre presentation mer än typ "Hej jag vill rida din häst medan han är till försäljning eftersom du inte hinner med", ingen presentation av sig själva, knappt ens namn, inget om någon vuxen i bakgrunden. Och när jag lackade ur och tyckte att jag faktiskt inte behövde svara på dessa undermåliga SMS kom det nya efter 2-3 timmar där de skrev "Hallå!!! Jag har faktiskt skickat ett SMS till dig och jag behöver/kräver ett svar nu inom en timme!!". Öh, ursäkta, men hade jag någonstans i annonsen sagt att något annat än att hästen var TILL SALU och att jag jättegärna ville ha min outbildade unghäst riden av okunniga? 13-åringar, väldigt lämpligt att riskera få hästens utbildning sabbad samt riskera att få hästen halt medan han står till försäljning...om det hände något när jag själv red var det ju i alla fall bara mitt eget fel... Och smart drag att skicka krav-SMS, motivationen att ringa upp blev ju sååå mycket större efter det...

Jag tycker inte det är en orimlig fråga. Skriv i annonsen att lånas ej ut.

Inte jag heller.

Känner till flera fall med lyckade fodervärdsskap på annonser som egentligen är till salu annonser, som resultat av att man chansat och ställt frågan som i slutändan blivit bästa lösningen för alla parter, ffa om hästen legat ute länge på annons.
Tex att spekulanten för tillfället har råd att hålla häst men inte har råd att lägga upp hela köpessumman. Ofta har det resulterat i sålda hästar senare dvs på foder för senare köp tex där det dessutom blivit värsta win-win situationen för båda..typ som en säkrare prövotid för samtliga.

Det mesta är ofta förhandlingsbart om situationen kräver och lösningen är den rätta.

Likaså är det inte fel eller fult att pruta - allt hänger på vad man kommer överens om..är det nej så har man ju liksom bara frågat..värre än så är det ju inte och olika slags förfrågningar vad gäller affärer sker hela tiden..

Senast ändrad:

Står det inget i annonsen om att hästen inte lånas ut så ser jag inget fel i att fråga.
Har själv chansat och mejlat om att få låna hästen trots att det var en säljesannons. Säljaren hade inga problem med detta, jag hade hästen på foder och köpte den ett halvår senare. En jättelyckad "affär" som båda parter blev mer än nöjda med.

Står det däremot "lånas ej" ut i annonsen så tycker jag att du bara ska ignorera dom som frågar.

Ja, ibland får man ju kräka av sig något surt när man blir lite väl irriterad.

Har haft medryttarannons ute och presenterat min tävlingshäst som jag vill ha motionshjälp med två dagar i veckan.
Samt lite krav och önskemål.

Får ett mail som bara rakt av säger att hon vill ha hästen på foder.
Hon fick ett svar med innebörden : stick och brinn!
Jag brukar ändå svara nötterna för då slipper man att höra av dom igen.

Jag tycker det är barnsligt och oprofessionellt att bli sur eller upprörd över folk som frågar om de får låna hästen, likaså de som prutar på priset för en häst.
Det är bara att säga nej eller så kanske man kan ta reda på lite mer om personen ifråga, kanske det är ett bättre alternativ att låna ut trots allt om det är en vettig person.

Är man bara intresserad av pengarna så tycker jag att man kan skriva det i så fall.
Men det är lite osvenskt, trots att det i 99% av fallen är pengarna det handlar om till varför folk säljer häst. Det är bara pinsamt när folk skriver saker som "hem före pris" och sedan ha sätter ut en medioker häst för 10 ggr mer än vad den är värd och sedan bli sur när folk frågar om de får låna den, de som frågar har ju tekniskt sett inte gjort något fel anser jag...

Ja, ibland får man ju kräka av sig något surt när man blir lite väl irriterad.

Har haft medryttarannons ute och presenterat min tävlingshäst som jag vill ha motionshjälp med två dagar i veckan.
Samt lite krav och önskemål.

Får ett mail som bara rakt av säger att hon vill ha hästen på foder.
Hon fick ett svar med innebörden : stick och brinn!
Jag brukar ändå svara nötterna för då slipper man att höra av dom igen.

Kan inte låta bli att svara...

Vad har du vunnit på att svara på detta sätt?
Varför föredrar du att vara otrevlig istället för att svara något i stil med "vad kul att du verkar gilla min häst så pass mycket! Jag vill inte lämna ut honom/henne på foder, men jag skulle verkligen uppskatta att få hjälp även ekonomiskt om du är beredd att t.o.m. bli fodervärd. Hör av dig igen med vad som skulle passa dig och vad du skulle vilja ingick i vårt avtal i så fall..."? Det tog mig ca 27 sekunder att skriva den raden... så tiden är knappast problemet här.
Du kanske hade världens medryttare på kroken som vill betala för hästen för att få rida, denne kanske är superduktig på markarbete vilket gagnar ditt tävlande o.s.v. o.s.v. men att denne har lite specifika krav (som i slutänden skulle gagna dig ändå) för att bli medryttare, att ha häst på delfoder eller vara betalande medryttare är ju inte så stor skillnad... Kan ju ha varit ett syftningsfel bara.

Folk är så snabba att döma andra och det är så tröttsamt i den här sporten.
Var lite vänliga och undersök möjligheterna till ett bättre hästägande i alla hörn och var lite mer ödmjuk, så kunde nog attitydsproblemstämpeln i branschen tvättas bort successivt.

Bra liknelse där!! Varför i hela friden ska man behöva skriva i sin annons "lånas ej ut" som om det är ett alternativ bara för att det inte står med :meh:
Då skulle ju alla annonser på andra djur, bilar mm också behöva ha med texten "lånas ej ut" - det skulle jag vilja se... :p
Hus till salu, lånas ej ut. :D

Nä - ignorera dessa svar du, som någon sa; Om dom inte är läskunniga från början så är det ingen mening att skriva ett svar... ;)

Det är väl mer en korkd liknelse, folk lånar inte ut bilar till okända men däremot lämnas hästar relativit ofta ut på foder/lånas ut gratis. Vill man inte låna ut är det bara att ignorera, värre är det inte, alternativt svara nej tack.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar