-Följsamhet och impulskontroll!

Halfrek

Trådstartare
Efter ett pass på klubben idag som inte gick lika fantastiskt som tänkt behöver jag hjälp och lite nya infallsvinklar. Min hund har noll impulskontroll och det känns som vi aldrig kommer till rätta med det. Idag gick han i ett kanonfint fritt följ och sen plötsligt drar han iväg efter ett löv som blåste förbi. :banghead:

Det är samma problematik med andra hundar som blir belönade med exempelvis bollkastande etc. Just nu känns det som ett hopplöst projekt att den här dåren någonsin kan vara pålitlig lös på apellplan :( Problemet ligger sannolikt hos mig som just nu känner mig som Sveriges sämsta hundtränare ;)

Hilfe!

Efter ett pass på klubben idag som inte gick lika fantastiskt som tänkt behöver jag hjälp och lite nya infallsvinklar. Min hund har noll impulskontroll och det känns som vi aldrig kommer till rätta med det. Idag gick han i ett kanonfint fritt följ och sen plötsligt drar han iväg efter ett löv som blåste förbi. :banghead:

Det är samma problematik med andra hundar som blir belönade med exempelvis bollkastande etc. Just nu känns det som ett hopplöst projekt att den här dåren någonsin kan vara pålitlig lös på apellplan :( Problemet ligger sannolikt hos mig som just nu känner mig som Sveriges sämsta hundtränare ;)

Hilfe!
Rastypiskt ;)

Hahaha ja det ska gudarna veta :meh:
Jag har tränat bort det någotsånär genom att sitta still och ge godis när han (hunden) tittar på mig, och bara tittar på mig. Typ sitta i nån timme och mata med små torrfoderkulor (en flat äter ju vad som hest :D) för ögonkontakt. Först utan någon störning, och sen fixar man mer och mer störningar. (Den ena klarade det jättebra, den andra sprang efter pinnen som var störningen. Då gav jag upp med honom och skyllde på rasen :grin:)

Hilfe!

Jag har också en snabb jävel utan impulskontroll. Jag belönar ALL kontakt och fokus, alltid. Han är även skvallertränad, men där är jag rätt lat nu för tiden och vi upprätthåller inte den nivån vi hade förr. Vi uppskattar all form av störning, så ekipage som tränar inkallning eller budföring eller kastbelönar får gärna träna när vi tränar. :D

Vi sportar förvisso agility, så det är inte så mycket fotgående och följ - plus att agility är mycket roligare än cirka alla andra sporter, så det är ju enklare att fortsätta med uppgiften då :angel:

Vill gärna hävda att @Kakis är fenomenal på att utveckla någon slags impulskontroll hos hundar, det jobbet hon har gjort med sin röda är beundransvärt.

Jag har en reaktiv hund med kass impulskontroll och med henne är det förbudsträning, omvänt lockande och behärskning hela hela tiden som gäller. Dela har vi tränat mycket självkontroll i olika grundövningar helt separat från den andra träningen, och sen för oss gäller det också att få in detta i så gott som ALLA belöningar. Man når bara belöning genom att behärska sig.

Jag vet ju inte alls vad ni gjort, hur ni tränar eller vad ni kan sedan tidigare så slänger in några basic tips.

- Omvänt lockande! Lär in om hunden inte kan!
- Störningsträning - lär hunden att störningar innebär extra stora belöningar om den bara anstränger sig som fan för att hålla fokus!
- Planera din träning utifrån dagens förutsättningar, dvs dagsform och svårigheter i form av icke-kontrollerbara störningar. Är förutsättningarna svåra så håll dig till grundövningar som bygger på fokus, självkontroll och samarbete.
- Indianen! Grym övning för att jobba med explosivitet och självkontroll tillsammans. Du borde kunna hitta något om du googlar lite, vet att Maria Brandel och Siv Svendsen båda jobbar mkt med övningen.

Efter ett pass på klubben idag som inte gick lika fantastNuiskt som tänkt behöver jag hjälp och lite nya infallsvinklar. Min hund har noll impulskontroll och det känns som vi aldrig kommer till rätta med det. Idag gick han i ett kanonfint fritt följ och sen plötsligt drar han iväg efter ett löv som blåste förbi. :banghead:

Hilfe!
Nu vet jag inte utbildningsnivå på din hund men hade någon av mina hundar stuckit från mig under ett fritt följ så hade jag blivit skogstokig och sprungit efter och talat om klart och tydligt att det där gör du aldrig mera om.

Nu vet jag inte utbildningsnivå på din hund men hade någon av mina hundar stuckit från mig under ett fritt följ så hade jag blivit skogstokig och sprungit efter och talat om klart och tydligt att det där gör du aldrig mera om.

Jotack han fick höra det genom bägge öronen.

Tack för alla tips, nu har vi lite att jobba med. Just dagsformen är en viktig del som jag tror jag ofta missar, kör bara på och så blir det pannkaka. Vi ska backar bandet rejält helt enkelt.

Jag hade ocksa gatt efter, men utan att rya eller skrika. Jag hade satt undan hunden omedelbart (och tyst och stillsamt visat mitt missnoje) och tagit fram min andra hund, lanat, stulit eller pa alla satt fatt tag pa en annan hund att leka med om jag inte har en egen. Sedan hade jag satt igang varldens roligaste lek, med massor av basta leken och godiset sa att "svikaren" :p kan se det.
Om en av mina tappar gnistan att jobba satter jag undan henne och tar jag ut den andra. Sedan hoppar och tjoar jag med det roligaste just den som ar undansatt vet innom synhall ... och nasta gang tar jag ut hund nummer tva forst. Det brukar ha en mycket klar push att fa igang motivation.
MEN jag sanker ocksa kraven. Varje gang hunden tappar focuset och inte vill jobba sanker man "excitement" over att jobba. Da behover man korta ner jobb delarna och oka leken och excitement. Om hunden inte tycker att jobbet ar stortroligt ar det svart att fa till en glad positive hund som alskar sitt jobb och gor sitt basta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka