Följa med bättre i språnget ?

cactuspower

Trådstartare
Har ni några tips på hur jag ska kunna följa med bättre i
språnget, över hindret? Hopptränade i dag på ca ett halvår,

jag hamnade i bakvikt och i trekombinationens sista hinder
så tog han dessutom ett extra stort skutt över hindret, vilket jag inte riktigt var beredd på.

Problemet är nog dock mest att jag inte riktigt Vågar följa
med hästen så långt fram i språnget, för då känns det som
om jag ska ramla framlänges ? Litar inte riktigt på balansen..

Tips mottages tacksamt! :)

Ha överlivet lite framåt lutat redan i anridningen, inte överdrivet men så pass att du känner att du är i rätt rikting och var noga med eftergiften.
Det är bättre att ge lite tygel tidigare än att hammna i bakvikt och dra pollen i munnen.
:)

ja vet att man som liten när man övade på detta och som ja själv har för mina elevr är att stå upp ganska tidigt bara för att öva upp balans med mm.. öva up balansen är ett bra tips och våga du måste våga luta dig frmmåt. har övat mycke i barbacka hoppning det är roligt men lite halv farligt eftersom man aldrig vet vad som kan hända men testa dig fram :bump:

Om du vill vara säker på eftergiften testa även att ta ett litet lätt tag i manen då måste du följa med framåt annars håller jag med de två som skrev innan. lycka till :D

Träna mycket så små hinder så att du kan koncentrera dig på din inverkan och din sits. Håll lite i manen de sista galoppsprången så bli du tvungen att ge med handen.
Öva mycket balans även utan hinder, utan stigbyglar, när du rider lätt så stå 3 och sitt 2 osv.

Jag lovar att du inte kommer ramla av din häst bara för att du är med i språnget, ridningen kommer bli mycket mera harmonisk.

Lycka till/Therese :bump:

Ta tag lite i manen, då följer handen med nartuligt och överlivet också. Tänk på att trampa ned hälen.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 558
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: giovanna
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka