Fölet sprattlar när hovarna skall verkas

P

peacepipe

Ja hon lyfter så snällt i hagen när jag kratsar och knackar. Står länge stilla och är för övriga ett harmoniskt föl. Men när nu min sambo kommer och jag håller i grimman i gången och han skall lyfta och raspa blir hon nästan hysterisk - hon lyfter ett tag men kastar sig sedan framåt eller åt sidan trots at hennes mor är bredvid. Skall jag fya eller ge godis?

Sv: Fölet sprattlar när hovarna skall verkas

Ta det lite i taget o släpp ner hoven när det går som bäst är mitt råd. Så det här inte blir till en stor grej redan nu. Tror det kommer att gå att hållas med hoven längre och längre stunder ju mer fölet får bli säker på att det är ok.

Varken eller? Varken "uppmuntra" ett dåligt beteende eller fya ett stressmoment. Gör ingen sak av det helt enkelt, konsekvent hanterande och beröm efter hon skött sig, inte innan.

Om det är så att ni sätter frambenen ex. i "saxgrepp" så kan det vara så att hon helt enkelt inte klarar av att hålla benet i den vinkel som krävs. Det kan göra mkt. ont på en del hästar som då reagerar med att kasta sig. En del kan vara stela och en del kan få ont av den vridningen och vinkeln som blir när man skall verka både med och utan "saxgrepp".

Då får man se till att ändra läget på benet så det blir bekvämt för hästen och knyta knut på sig själv för att underlätta för hästen och ta lite i taget och kanske stretcha mellan.

MVH/

Bra råd!

Föl har inget att referera till och vet inte vad som förväntas av dem förrän det blivit rutin. Man får ingen vettig inlärning med straff.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat