Fölbrunsten...

Sv: Fölbrunsten...

Har ingen statistik över hur många som betäcker på fölbrunsten totalt - kan bara berätta att jag gjorde det förra året.

Stoet fölade 14 juli och för att få föl lite tidigare i år så betäckte vi på fölbrunst, även om man inte rekommenderar att göra det på "förstföderskor". Viktigt är ju att stoet renar sig ordentligt efter fölningen och blir noga kollat på seminstationen.

Det lyckades för mig i allafall förra året och nu väntas föl om en månad. Ska betäcka henne på fölbrunst även i år.

Jag har betäckt på fölbrusten flera ggr...har stoet haft en kompikationsfri fölning så finns det inga hinder, det enda jag kan tänka är negativt är att flytta fölet till en annan miöjö såpass tidigt då immunförsvaret inte är 100 då...men behöver stoet inte flyttas så är det inga problem....Jag har betäckt på fölbrunsten då jag varit "sen" och vill tidigarelägga fölningen året efter.

I år så har vi seminerat tre på fölbrunst, och en naturligt betäckning på fölbrunst.
Alla fyra är konstaterat dräktiga.
Våra ston går ofta dräktiga upp emot 11 månader+ tre veckor, så vi vill gärna ha dom dräktiga snabbt.

Vi har gjort det några gånger och alltid fått dräktigt. Anledningen har varit att få tidigare fölning. Förra året gick det dock inte att seminera Jarrah på fölbrunst eftersom hon inte var riktigt ren. På 30 dygn var hon dock het OK. I år kommer det att bli seminering på 30 dygn på de som fölat.

I år betäcker jag samtliga ston på fölbrunst (såvida fölningarna går bra) Av dessa 6 ston så är det bara 1 som skickats iväg, de andra har hingsten på gården. Har så sena fölningar i år.

Funderar på att betäcka mitt hbl-sto på fölbrunsten i år då hon fölar runt midsommar. Vill gärna ha lite tidigare föl :)
Hon är nu dräktig för 7:e gången och har alltid haft lätta och bra fölningar utan komplikationer, så jag hoppas att det blir så i år också :)
Har varit lite emot betäckning på fölbrunsten förut, men det känns som att det är dags att prova nu, med tanke på sen fölning och erfaret sto utan tidigare problem :smirk:

Jag har nastan alltid betackt pa folbrunsten. Mest for att fa tidigare fol, men dessutom sa ar jag av asikten att jag far en hogre procent draktighet om jag betacker pa folbrunsten - det ar mer sakert. Dessutom har man mer tidsmarginal om stoet inte blir draktig pa folbrunsten, man hinner betacka om utan att man far folet for sent pa aret.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
860
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka