Fölat i hagen! Vad tänka på?

tessiem

Trådstartare
Okej fick världens chock idag när jag klev ut i hagen.
Min connemaratös har fölat i hagen! Igår särade jag på hästarna då det börjar närma sig för henne & satte henne + ett sto till i egen hage. De två vallackerna står i annan hage nu.
Igår hade hon fyllt ut juvren men inte tillräckligt för att jag skulle tro att det var så här nära! Hon brukar ha jättetydliga vaxproppar.

Nu står han iaf där, en välskapt hingstunge. Diar, rör sig. Stoet är piggt och efterbörden var hel.

Vad göra? Skulle ni flytta in henne på box eller låta henne gå kvar i hagen?
Vad mer att tänka på? Är 11år sen förra fölet för min del..

Tips, råd?

Sv: Fölat i hagen! Vad tänka på?

Om hage, väder och vind tillåter så låt dem gå kvar ute. Det är ju det bästa för fölet att det får vara ute och röra sig.
Men om det blir mycket regn eller väldigt varmt eller kallt så ta in dem i allafall några timmar så de slipper det värsta.

Bästa tänkbara när det gått bra med fölningen! Låt dem vara ute ensamma i hagen om allt är frid å fröjd. Här i mina delar av Uppland har det regnat mer eller mindre konstant i ett par dagar så då skulle jag absolut ta in dem så att fölien håller sig varm, annars får de vara ute.

Ok, ja lite så tänker jag med, att det bästa är väl att låta dem fortsätta vara ute. Regnade i natt när hon måste ha fölat men nu är det bara mulet.
Men ska absolut ta in dem ifall det börjar regna.

Bästa tänkbara när det gått bra med fölningen! Låt dem vara ute ensamma i hagen om allt är frid å fröjd. Här i mina delar av Uppland har det regnat mer eller mindre konstant i ett par dagar så då skulle jag absolut ta in dem så att fölien håller sig varm, annars får de vara ute.

Absolut! Tack för svar!!

Om hage, väder och vind tillåter så låt dem gå kvar ute. Det är ju det bästa för fölet att det får vara ute och röra sig.
Men om det blir mycket regn eller väldigt varmt eller kallt så ta in dem i allafall några timmar så de slipper det värsta.

Samma sak hände mig förra året,två veckor för tidigt fölade hon.Dom fick gå kvar ute och så tog jag in dom vid mycket regn och knott.Tänk på att dom små är väldigt känsliga för knott! När det var väldigt varmt gick dom in på lösdriften och ställde sig så om du inte har bra skydd mot solen kan dom behöva vara inne lite då med.

Har också ett lösdriftsskjul i den hagen så dr kan dom vara, borde dock mocka ut gamla bädden :(

Samma sak hände mig förra året,två veckor för tidigt fölade hon.Dom fick gå kvar ute och så tog jag in dom vid mycket regn och knott.Tänk på att dom små är väldigt känsliga för knott! När det var väldigt varmt gick dom in på lösdriften och ställde sig så om du inte har bra skydd mot solen kan dom behöva vara inne lite då med.

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 094
Senast: cello
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Avel Har en liten fundering. Jag har ett sto som är dräktig som går tillsammans med en valack. Han är 20 år och en riktigt gentleman. Dom har...
2
Svar
21
· Visningar
5 836
Senast: Ingridl
·
Foder & Strö Min första uppfödning fyller 22 år i år, och har sitt sista föl vid sidan (sent född i augusti) och hon är hur pigg som helst, kanske...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 748
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka