M

Melinan

Är det för sent att ta föl på ett 14-årigt c-ponny sto? Hon har aldrig fått föl förut..

Sv: Föl?

Det kan vara svårare att få äldre ston dräktiga om de inte haft föl förut. Oftast går det bra och blir hon dräktig så är det bara att hålla tummarna :)

Vad jag vet så instämmer jag med föregående talare, tror jag har hört att man inte ska vänta med första fölet till efter de är 16. Lycka till!

Mitt sto var 13 och jag gjorde ett ultraljud innan och såg att allt var som det skulle och det gick hur bra som helst.

Klart de inte är för sent. Det finns hästar som tävlar länge och först efter karriären tar man föl eller hur?

Jag har hört att åldern mest gör att det blir svårare att få dem dräktiga och att risken för att de stöter ifrån fölet ökar något. Men är hästen bara pigg och fräsch tycker jag inte du ska oroa dig över något.
/K.A

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 353
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama