P
Philomena
jag har ett föl som är fött den 16 maj som kommer att förlora sin mamma snart. Stoet fick fång, tyvärr så roterade hennes hovben så kraftigt att inget finns att göra. hon går nu på butta och de har funkat bra. I samråd med vet. skulle vi försöka ha kvar stoet tills fölet var 3-4 månader. men tyvärr måste jag ta bort stoet tidigare än så, inom de närmsta dagarna, då hennes ena framhov gick i sönder idag. hon står och går än men nu har hon ont.
fölet går i en flock med andra hästar, varav ett ursnällt sto som förmodligen kommer att ta till sig fölet. Fölet är väldigt självständigt och jag har förberett henne lite med att plocka bort mamma lite då och då. hon har även lärt sig äta fölpellets, vilket hon äter med god aptit nu, äter gräs och hö.
nu behöver jag mer tips och råd på hur jag ska gå till väga för att fölet ska få de så bra som möjligt.
mjölkersättning behövs/ behövs inte?
är mycket tacksam för tips och råd.
fölet går i en flock med andra hästar, varav ett ursnällt sto som förmodligen kommer att ta till sig fölet. Fölet är väldigt självständigt och jag har förberett henne lite med att plocka bort mamma lite då och då. hon har även lärt sig äta fölpellets, vilket hon äter med god aptit nu, äter gräs och hö.
nu behöver jag mer tips och råd på hur jag ska gå till väga för att fölet ska få de så bra som möjligt.
mjölkersättning behövs/ behövs inte?
är mycket tacksam för tips och råd.